Glaszekering voor bij accu springt elke keer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

br3nd4n

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2012
Goededag allemaal,

Ik heb een probleem met mijn car audio, het probleem komt sinds gister voor.
Ik draai al een 5-7 maanden met een 2x 800wat rms subs, 1farad condensator, 2000watt monoblock.

heb er altijd goed geluid uit gehad en heb de laatste dagen ook niet extreem hard afgespeeld.

Sinds gister springt er elke keer de zekering voor bij me accu.
Het is een 30a glaszekering en de houder is van het merk caliber, heb hier eigenlijk nooit problemen mee gehad dus heb ik vandaag een aantal nieuwe gehaald maar het is het zelfde verhaal, ik stop de zekering in de houder, loop naar de kofferbak om te contasteren dat de condensator maar 8.5volt aangeeft terwijl dit normaal rond de 12-13 zit (hoger als de auto start).

De versterker staat nu wel gewoon aan want het geeft het groene lampje aan maar nog steeds werkt de sub niet.

Ga ik dan een stukje rijden en zet ik em daarna weer stil dan is weer de zekering.

Mischien kan iemand mij hier mee helpen?

Alvast bedankt!

mvg,
Brendan

Ik denk dat je even de massakabels bij de versterker e.d. moet controleren of deze goed vastzitten of geoxideerd zijn.
Even iets losschroeven en even heen en weer bewegen en weer vastzetten of schoonmaken.
Succes!

ps Ook de aansluiting bij de accu even controleren.

Wat pederoco al zegt, check je power aansluitingen, met name de massa.
Vraag me anderzijds ook af of een zekering van 30ah wel voldoende is.
Dit verschilt natuurlijk per versterker!!
Zeker gezien de opsomming.
Of je condensator moet niet goed meer zijn en een piekbelasting trekt waardoor je zekering klapt.

Bedankt voor de reacties heren,

heb het massapunt even bekekeken was geen duidelijke oxidatie te zien, heb voor de zekerheid maar even alles schoongemaakt.

helaas nog steeds hetzelfde verhaal.

En ik neem aan dat het wel genoeg is, aangezien hij 5-7 maanden probleemloos afgespeeld heeft met dezelfde zekering.
In de versterker zelf zit er 2x 25a steekzekeringen, heb deze ook vervangen maar nog steeds geen resultaat.

Ik zou toch zeggen dat het dan vermoedelijk toch in de aanvoer draad zit die van de accu naar achteren loopt naar de kofferbak.
Controleer de spanning aan de accu en aan het eind van de draad die uitkomt in de kofferbak eens.
Die zou in principe dezelfde waarde moeten hebben.
Zo niet dan de draad controleren op eventuele draadbreuk cq beschadiging van isolatie ivm lekstroom naar massa.

Goede tip pederoco, ik ga nu dan eventjes op pad met de multimeter en dan hoor je het zometeen van me.

Heb net alles doorgemeten (goede waardes) en heb het ook aangesloten zonder de condensator ertussen maar nog steeds knalt elke zekering die ik erin stop.

krijg zometeen een nieuwe kabel van een maat van me, dan kan ik kijken of het met een andere kabel opgelost is

Goedemorgen, ik heb gister avond een nieuw setje kabels aangelegd en de condensator er tussen uitgelaten.
Maar nog steeds knalt de zekering eruit voor bij de accu.. Zou dit dan betekenen dat mijn monoblock naar zen grootje is? En is er enige manier om te contasteren dat het kapot is? Kan je een versterker ook doormeten?

Dat zou ik zo niet weten Brendan, maar als die versterkers maar 5 tot 7 maanden oud zijn kun je misschien nog voor garantie terecht bij de winkel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan