Globale variable

Status
Niet open voor verdere reacties.

retsech

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2008
Hallo,

Ik wil een globale string variable aanmaken zodat alle instanties in welke class of form die kunnen gebruiken. Ik heb ontdekt dat er een "public" functie bestaat als je een variable in een module aanmaakt. Maar ik denk dat ik meer heb aan een public variable array die zich bevind in een event in de module. Zo heb je:

Code:
Public sub Kaas()
Public Array(Hier de hoeveelheid) As String
End Sub

Alleen bestaat Public niet als ik het in een publieke event neer zet.

Maak een nieuwe module aan en zet de public in die module. Vanaf dan zal je de public variable vanop elke plaats kunnen bereiken.

Door die public variable in een sub te plaatsen ga je niets krijgen omdat die sub private is en deze sub wordt enkel aangeroepen bij een event. Je public variable wordt dus maar tijdelijk aangemaakt en aangezien deze in een private staat zal je die dus ook nooit van buitenaf kunnen bereiken.

Wat ook kan is de public variable on de klasse declarereren:
Code:
Class weetikveel
public str as string

end class

je kan dan die str bereiken via: <klassenaam>.<variabele> hier dus: weetikveel.str

Code:
Public sub Kaas()
Public Array(Hier de hoeveelheid) As String
End Sub
Je meot hem volgens mij ook niet in een Public Sub zetten maar gewoon in de Class van de Form!
Dan is ie te bereiken via Form1.<varname>

Laatst bewerkt:
Of als er boven aan een andere module
Code:
Imports Form1
staat is de varibele te bereiken via
Code:
<Varname>
en niet
Code:
Form1.<Varname>

Of als er boven aan een andere module
Code:
Imports Form1
staat is de varibele te bereiken via
Code:
<Varname>
en niet
Code:
Form1.<Varname>

En mag ik vragen wat daar goed aan is? lever alleen maar moeilijkheden op. Stel je hebt een variabele in je 2de form dat eenzelfde variabele naam heeft als een ander, als je niet weet wat je aan het doen bent, dan zit je verkeerd te werken

Nog een nadeel is dat je intellisense lijst zich onnodig vol propt met dingen die je nooit gaat gebruiken.

Dit is helemaal af te raden van te doen dus.

En mag ik vragen wat daar goed aan is? lever alleen maar moeilijkheden op. Stel je hebt een variabele in je 2de form dat eenzelfde variabele naam heeft als een ander, als je niet weet wat je aan het doen bent, dan zit je verkeerd te werken

Nog een nadeel is dat je intellisense lijst zich onnodig vol propt met dingen die je nooit gaat gebruiken.

Dit is helemaal af te raden van te doen dus.
Ik zeg ook niet dat het aan te raden is, ik zeg alleen dat het kan!

Kleine kantbemerking annex vraag: Moet je globals ook niet beperken? Mij is me geleerd om globals te weren uit je code.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan