Als je het niet over de Game Maker Language hebt, dan zijn er nog 2 andere mogelijkheden:
Geography Markup Language
Een XML-variant toegespitst op het definiëren van geografische eigenschappen/data. Als ik mij niet vergis wordt een afgeleide hiervan gebruikt in google earth/maps
Generalised Markup Language
Een van de eerste standaarden voor tekstopmaak, ontwikkeld door IBM rond 1970. Hoewel er een praktische uitwerking van bestaat is GML eerder een concept. In plaats van gebruik te maken van tags zoals we die kennen uit xml, werd een tag aangeduid doordat ie met een dubbelpunt begon. Een tagname wordt afgesloten met een punt of een newline.
In GML kan een tag zowel structureel zijn, als enkel opmaakgerelateerd.
Voorbeeld:
Code:
:h1.Voorbeeld van GML
:p.Dit is een alinea
en hier heb je een geordende lijst
:ol
:li.eerste onderdeel
:li.tweede
:li.en het derde
:eol.
Een strictere versie van GML is SGML, waarin de voorkeur wordt gegeven om geen tags te maken die enkel voor opmaak dienen. Dit is echter geen verplichting. Ook is er de voorziening opgenomen om een beperkte structuur te kunnen afdwingen met behulp van een DTD.
SGML wordt een beetje gezien als de moeder van alle markuptalen. In de praktijk zul dan ook meestal een bepaalde subtaal van SGML gebruiken, denk hierbij bvb aan HTML en XML.