• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Goede formule voor nul

Status
Niet open voor verdere reacties.

IJf

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2006
Berichten
40
In een werkblad met sommen moet ook 0 x 9 worden uitgerekend. Met de volgende formule laat ik in een kolom zien of het antwoord goed is.

=ALS(E16=F16;"GOED";ALS(E16<F16;;ALS(E16>F16;;)))

Probleem: zolang er geen getal wordt ingevuld , de antwoordcel (E16) is dus leeg, krijg ik het antwoord "goed".
Vraag: welke truc kan ik gebruiken om hier 0 of "" niets te laten zien?
 
IJf,

=ALS(E16=F16;"GOED";ALS(E16F16;;) )):eek:
Je formule ziet er een beetje vreemd uit, ik denk dat je dit bedoeld:
=ALS(OF(E16="";F16="");"";ALS(E16=F16;"GOED";ALS(EF16<>F16;"FOUT"))):)
 
IJf,

=ALS(E16=F16;"GOED";ALS(E16F16;;) )):eek:
Je formule ziet er een beetje vreemd uit, ik denk dat je dit bedoeld:
=ALS(OF(E16="";F16="");"";ALS(E16=F16;"GOED";ALS(EF16<>F16;"FOUT"))):)

Klopt!, De formule ziet er inderdaad wel vreemd uit. Dat was dus niet de bedoeling en gelukkig begreep je dat ook.

Jouw formule gekopieerd en deze blijkt bijna helemaal te werken.
In plaats van Fout, staat er nu Onwaar als niet het juiste antwoord gegeven wordt.
Nu is dat niet zo heel erg, maar ik vindt het wel leuk om verschillende antwoorden te geven als het niet goed is (zoals "nog een keer", "dit kan beter"). Overigens breng ik dat per formule aan. Het hoeft dus niet in één formule. Maar waar zet ik nu het "fout" neer en wat is doet formule OF?
 
Probeer deze maar eens:

=ALS(OF(E16="";F16="");"";ALS(E16=F16;"GOED";"FOUT"))
 
Dat is 'm!

Daar ben ik reuze blij mee! Van de formule zelf begin ik echter steeds minder te begrijpen.
Als ik het wel heb toets je met de functie OF of er een waarde in een cel staat om vervolgens met ALS te contoleren of deze juist is?
Ik vind het we handig te weten wat ik aan het fröbelen ben. Kan ik in de toekomst weer gebruiken....

Hoe dan ook: erg bedankt!
 
Van de formule zelf begin ik echter steeds minder te begrijpen.
Als ik het wel heb toets je met de functie OF of er een waarde in een cel staat om vervolgens met ALS te contoleren of deze juist is?

Juist.

Zet de vraag nog opgelost aub.
 
IJf,

Eerst maak je je formule
=ALS(E16=F16;"GOED";"FOUT")
Dan zie je, als er in E16 EN F16 niets staat: dat er "GOED" staat, dat wil je niet.
OF als er in één van beide niets staat "FOUT" staat, dat wil je ook niet.
Dus je voorwaarde is: als er in E16 of F16 niets staat wil ik niets zien =""
Uiteraard geld dit ook als er in beide niets staat.

=ALS(OF(E16="";F16="");"";ALS(E16=F16;"GOED";"FOUT"))

Zet je vraag nu maar op opgelost:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan