Goede laptop voor 100 euro ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is dat normaal zelfs onder een vers geinstaleerde windows xp ?
Jij laat je kinderen via XP spelletjes spelen op internet?

Heb je het nieuws wel gevolgd?

Op die oude AMD kan je wel een Linux installatie doen, dan kan je VEILIG spelletjes spelen op internet.

Die oude pc wordt niets anders op gedaan dan wat spelletjes spelen, dus geen bankzaken of dergelijke.

Ja....en.....je zit op internet hoor! En je kan van alles oplopen via internet als je geen updates meer krijgt!
XP krijgt dus geen updates meer en een virus is zo opgelopen.

Ik vind het onverantwoordelijk. Maar ja, wie ben ik. :confused:

Vandaar ook de aankoop van die nieuwe pc hé.:D

Femke, niet zo paronoide doen svp.
Ik weet dat dit off-topic is maar toch even ingaan op de opmerking van Femke over XP en de (on)veiligheid.

U zegt "En je kan van alles oplopen via internet als je geen updates meer krijgt!"
leg me dat nou eens uit hoe eng dat nu allemaal is als je GEEN bankzaken of welke andere financiele transactie dan ook doet op zo'n pc en een andere browser dan IE gebruikt.

Wat kan er in het ergste geval nu gebeuren:
- ze zien mijn vakantie foto's....ojee, daar zal die Russische maffia behoorlijk van opkijken
- ze vernietigen mijn documenten (natuurlijk nadat ze ze gelezen hebben en de inhoud doorgestuurd hebben naar de NSA). Wat jammer nu van die drie handleidingen van mijn telefoon die daar stonden.
- ze nemen mijn oude pc over. Nou, veel plezier ermee, vooral met de performance. Looser, kon je geen snellere moderne PC vinden om te gebruiken.
- ze lezen mijn mailtjes. Veel plezier met mijn correspondentie op het Help,ij-platform. Hadden ze ook zo direct op het Helpmij platform kunnen lezen.
- ze vertragen mijn pc met al hun malware. Hoezo vertragen. Het ding was al zo traag dat ik het verschil niet zal merken.

Verder kunnen alle bovengenoemde zaken op elke PC met elk besturingssysteem op elk moment dat u op internet zit gebeuren.
Daarom is het zaak betrouwbare anti-malware en anti-virus producten te gebruiken en wekelijks een volledige scan uit te voeren.
Los daarvan moet iedereen beseffen dat alles via e-mail net zo openbaar is als via een ansichtkaart.
Last but not least: het echte gevaar, en de zwakste schakel, zijn wij zelf. Als u niet goed oplet en niet precies weet wat u doet bent u so-wie-so aan de lopende band de klos. En dat heeft bar weinig met XP te maken.

Laatst bewerkt:
Voor IE voor XP is ook wel ondertussen een update uit.
Femke98 is blijkbaar voorstander van Linux.
Ik heb dat al tweemaal geprobeerd maar ben er gewoon niet tevreden over, Windows werkt gewoon veel aangenamer.
Ik heb intussen een desktop besteld voor 75 euro waar ik zelf windows 7 of 8 zal opzetten, dan kan ik op die oude nog wel eens Linux zetten voor de kids eventueel.
Moet zeggen dat ik na Windows xp het meest tevreden ben over Windows 8.(gebruik nu 8.1)

Als iedereen zo dacht als dat jij doet, dan zijn we dus gewoon voer voor anderen. (lees maffiapraktijken)

Nee, het is niet normaal dat anderen mijn mail kunnen lezen...
Nee, het is niet normaal dat anderen mijn pc over kunnen nemen
Nee, het is niet normaal dat anderen mijn documenten kunnen vernietigen

Gelukkig gebruik ik Linux.
Mijn pc is van mij en van niemand anders!!

En nee, ik ben niet paranoia, maar ik ben realistisch. Dat is heeeeeeel wat anders. ;)

Laatst bewerkt:
Femke, ik heb vorig jaar een hacker aan het werk gezien. Die kon mails, bestanden, documenten lezen en vernietigen en zelfs de bankrekening bekijken. Windows, Linux, IOS maakte geen enkel verschil.

Mee eens.
Alle OS'en hebben hun lek, maar er zijn nu eenmaal meer Windows gebruikers, dus daar valt meer te halen... dus richten de aanvallers zich daar vnl op...
Op de Linux server heb ik dus een firewall gezet en die staat heel strak, terwijl vaak beweerd wordt dat dit op Linux niet nodig zou zijn... . Tja... dan kunnen ze zo naar binnen...

Op de Linux server heb ik dus een firewall gezet en die staat heel strak, terwijl vaak beweerd wordt dat dit op Linux niet nodig zou zijn... . Tja... dan kunnen ze zo naar binnen...
Ubuntu, Xubuntu, Mint en alle andere bekende, hebben een firewall ingebakken. Die hoef je alleen nog maar aan te zetten en klaar ben je.

En karine, ik zou graag een lnk hier van willen want ik de Ubuntu community heb ik nog nooit over deze hacker gehoord of iets gezien.
Trouwens, het is waar dat er voor linux (bijna) geen virussen bestaan. En .exe bestanden die voor windows zijn bedoeld, doen niets op Linux.

Het volledige verhaal is als volgt.

Door de opkomst van Linux proberen veel antivirusbedrijven een nieuwe markt aan te boren. Veel nieuwe Linuxgebruikers denken door de reclamepropaganda van deze bedrijven ook daadwerkelijk een antiviruspakket nodig te hebben.

Het tegendeel is echter waar. Het maken van een virus voor Linux is op zich niet moeilijk, maar het maken van een doeltreffend virus is bijna onmogelijk (in tegenstelling tot de situatie bij andere besturingssystemen). Hoe komt dit, zult u zich misschien afvragen. Ik zal proberen om uit te leggen hoe het precies zit.

Linuxcomputers zijn net zo goed doelwit als computers die een ander besturingssysteem gebruiken. Veel populaire (en dus waardevolle) websites draaien op Linux, dus is er geen gebrek aan motivatie om Linux te kraken.

Sommige mensen suggereren dat de Linuxgemeenschap zelfingenomen is of achterloopt als het om virussen of andere veiligheidskwesties gaat. Deze suggestie is niet waar. De ontwikkelaars van Linux hebben virussen niet genegeerd; het systeem is zodanig opgebouwd dat het goed bestand is tegen virussen. Het ontwerp is veilig.

En omdat de code open is zijn er letterlijk duizenden mensen die de code controleren op fouten. Een veiligheidsgat is geen groot probleem, mits het snel wordt ontdekt en snel wordt gerepareerd.

Virusscanners werken in bijna alle gevallen "reactief", dat wil zeggen dat ze alleen bescherming bieden tegen virussen die al bekend zijn bij de makers van de scanner. Antivirusprogramma's kunnen alleen bescherming bieden tegen een nieuw virus NADAT dat virus gemaakt is, niet ervoor.

Belangrijker nog: de beste bescherming tegen het virus zal bestaan uit het repareren van het lek in de software, waar het virus op aangrijpt. Deze reparaties gebeuren door middel van veiligheidsupdates (die vaker uitkomen in Linux dan in Windows en Mac OS).

Slechts weinig antivirusfabrikanten hebben een snellere responstijd dan het Ubuntu security team. De tijd tussen het bekend worden van een veiligheidsprobleem en het uitkomen van een virusscanner-update en/of een systeem-update is uiteraard de gevaarlijkste periode...

Zoals eerder gezegd: een veiligheidsgat is geen groot probleem, mits het snel wordt ontdekt en vlug wordt gerepareerd.

Het is moeilijk om een virus te installeren op een Linux computer, maar het is zeker niet onmogelijk. Het grootste gevaar zit in het toevoegen van onbetrouwbare pakketbronnen en onveilige code die een (onwetende) beheerder uitvoert. Op dit moment zijn er in elk geval geen Linuxvirussen "in het wild" te vinden.

Het enige waar u zeer terughoudend mee hoeft te zijn, is het installeren van programma's van buiten de pakketbronnen. Losse installatiebestanden (doorgaans met de extensie .deb) die u binnenhaalt vanaf een website, net zoals in Windows: vage schermbeveiligers, onduidelijke "leuke" grafische thema's, bepaald inbrekersgereedschap. Kortom, de bekende rotzooi. Blijf ervan af, dan loopt u geen risico.

Installeer alleen die "losse" progjes van buiten de pakketbronnen, die boven elke verdenking staan. Zoals bijvoorbeeld Google Talk en Oracle (Sun) Java JRE. Haal ook die alleen binnen vanaf de website van de maker.

Waarom geen anti-virus op je linux pc?
a. Onder Linux wordt de uitvoerbaarheid van een bestand niet bepaald door een extensie (bijvoorbeeld .exe) maar door rechten die op dit bestand zitten. Elk nieuw aangemaakt bestand is onder Linux niet uitvoerbaar en de gebruiker zal zelf eerst actie moeten ondernemen om het aangemaakte bestand uitvoerbaar te maken.

b. Onder Linux heeft een normale gebruiker maar zeer beperkte rechten. Zo kan een normale gebruiker geen essentiële systeemopdrachten uitvoeren en is de werkomgeving van deze gebruiker beperkt tot zijn eigen home-map. Voor het installeren van programmatuur is altijd het rootwachtwoord nodig.

c. Elke Linuxgebruiker richt zijn systeem naar eigen smaak in. Door de verscheidenheid aan Linuxdistributies, programma's en kernelversies is het moeilijk voor een crimineel om een "rendabele" exploit voor Linux te schrijven.

d. Virusscanners scannen voornamelijk op Windowsvirussen. Die virussen werken niet in Linux.

e. Virusscanners geven vaak ten onrechte een virusmelding.

f. Er zijn momenteel geen actieve Linux-virussen bekend.

Misverstand: bescherming van Windowsgebruikers
3. Soms hoort u iemand het volgende misverstand verkondigen: "ik draai een virusscanner in Linux, zodat ik niet per ongeluk via een e-mail-bijlage een Windowsvirus kan doorgeven aan een Windowsgebruiker".

Dat is om de volgende redenen een verkeerde opvatting:

- antivirus draaien op Linux is nutteloze verspilling van systeemkracht. Wie kiest voor Windowsgebruik, moet zichzelf goed beschermen;

- als u toch de kans op het doorsturen van een Windowsvirus zoveel mogelijk wil beperken, dan kunt u dat bijvoorbeeld ook bereiken door "e-mails met bijlagen" alleen te verzenden via Gmail. Dan scant Google de bijlage automatisch op de aanwezigheid van Windowsvirussen. Een Gmail-account is geheel gratis, dus om de kosten hoeft u het niet te laten....

Als u in Gmail POP3-ondersteuning inschakelt, dan kunt u zelfs Evolution of Thunderbird blijven gebruiken.

Overigens scant elke goede e-maildienst (niet alleen Gmail dus) tegenwoordig automatisch op Windowsvirussen, op de servers van de e-mailprovider.
(bron https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid)

Ik zelf adviseer de nieuwkomers in Linux land tegenwoordig wel een antivirus te installeren, maar in principe hoeft het niet. Waarom ik het dan wel adviseer is omdat de banken tegenwoordig zo moeilijk doen. De klant moet bewijzen dat ze aan alle voorwaarden voldoen, terwijl de banken niets hoeven te bewijzen als blijkt dat de klant zijn geld kwijt is geraakt.

Ubuntu, Xubuntu, Mint en alle andere bekende, hebben een firewall ingebakken. Die hoef je alleen nog maar aan te zetten en klaar ben je.

En karine, ik zou graag een lnk hier van willen want ik de Ubuntu community heb ik nog nooit over deze hacker gehoord of iets gezien.
Trouwens, het is waar dat er voor linux (bijna) geen virussen bestaan. En .exe bestanden die voor windows zijn bedoeld, doen niets op Linux.

Ik ben zeker een Linux pleiter maar dit verhaal is te eenzijdig...

http://www.pclinuxos.nl/index.php?q=node/323
De schattingen verschillen, maar het wordt algemeen aanvaard dat er tussen de 100 tot 500 Linux virussen bestaan
Ook, het zijn er niet zoveel, maar als er hele goede tussen zitten...... dan zou ik toch ook bij Linux uitkijken....

Heel recent was er het Hearbeat lek... heel pijnlijk bleek dat juist voor Linux een probleem te zijn... want de versies OpenSSH waarin de bug zat was juist op Linux systemen veel geinstalleerd.. en dus gevoelig voor aanvallen... ai.... de Linux community kreeg wrs rode oortjes..
Gelukkig heb ik Debian 6 LTS (tot 2107) en daar zat niet die lekke versie in van OpenSSH.. :)
En Windows en MacOS dan..... wel die gebruiken geen OpenSSH dus ik denk dat ze bij MS en Apple hebben zitten te gniffelen...

Tja... welk systeem je ook hebt... als je zo maar raakt klikt en niet beseft was je binnen halt dan wel installeert daar is niks tegen te beveiligen....
Maar dat geldt dus niet alleen voor Windows, MacOS... .. maar ook voor Linux....
Ook onder Windows kun je de rechten zo instellen dat een normale gebruiker niks kan installeren.. ze hebben geleerd bij MS...
Ook dat is dus geen goed argument.
Ook kan een normale user onder windows niet in de andere user mappen komen... net als de home bij Linux
Ook alle andere mappen kun je wel of niet toegankelijk maken voor een user.

Ubuntu vind ik voor server doeleinden niet erg handig... ze hebben er veel win8 achtige zaken in overgenomen, voor de overstap van win7/8 gebruiker wellicht handig, maar als systeembeheerder een ramp. Debian 6 is strak, heeft heel veel tools aan boord en laat makkelijk en overzichtelijk additionele tools installeren.
Ik gebruik hem als Webdav server, wereldwijd te benaderen, en de schijven zijn op afstand als lokale schijven te mounten... super handig.

Femke, een mooi promotie verhaal voor Linux, maar je maakt het iets te mooi imho....

Laatst bewerkt:
Femke, een mooi promotie verhaal voor Linux, maar je maakt het iets te mooi imho....
Heb je wel goed gelezen? Het is niet mijn verhaal hè, de bron staat erbij.

Hoewel ik dit wilde delen, ben ik het niet helemaal eens met het verhaal.
Maar ik wilde laten zien dat het niet zo erg is als men voorspiegelt in Linux land. Alleen nu met die banken en hun regels.......................ik adviseer nieuwkomers in Linux land om een antivirus te installeren, want met die banken weet je het maar nooit. De klant moet het maar zien te bewijzen dat zij goed bezig waren toen hun geld gestolen werd.............terwijl het toch echt zo zou moeten zijn dat de bank het moet bewijzen dat de klant verkeerd bezig is geweest.

En nogmaals, ik zou die hacker weleens willen zien op een youtube kanaaltje.

ps.

Wat is de Heartbleed bug?

De Heartbleed bug maakt het stelen van de beschermde gegevens mogelijk. Dit door een bug in de OpenSSL cryptografische software bibliotheek. Onder normale omstandigheden zijn deze beschermd door de SSL/TLS-encryptie.

Meer info hier: heartbleed.com (in het Engels).
Welke OpenSSL versies betreft het?

De versies OpenSSL 1.0.1 tot en met 1.0.1f bevatten de bug. De versie is te controleren door het commando openssl version in een terminalvenster uit te voeren.
Let op: de versies 1.0.0 bevatten de bug niet.
Hoe op te lossen?

Er is een heel gemakkelijke oplossing voor Ubuntu Precise (12.04 LTS), Saucy (13.10) en Trusty (14.04). Dit zijn de huidige ondersteunde Ubuntu versies.
Voer de volgende commando’s uit in een terminalvenster om de OpenSSL versie te updaten naar 1.0.1g:

sudo apt-add-repository ppa:george-edison55/openssl-heartbleed-fix
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

That’s it.

Kijk en dat is nu de karcht van Open source. Het wordt gelijk opgelost!! Kan je van Windows en Mac niet zeggen hoor, dat wanneer er iets mis is, dat het gelijk wordt gemaakt. ;)

Heb je wel goed gelezen? Het is niet mijn verhaal hè, de bron staat erbij.

Hoewel ik dit wilde delen, ben ik het niet helemaal eens met het verhaal.
Maar ik wilde laten zien dat het niet zo erg is als men voorspiegelt in Linux land. Alleen nu met die banken en hun regels.......................ik adviseer nieuwkomers in Linux land om een antivirus te installeren, want met die banken weet je het maar nooit. De klant moet het maar zien te bewijzen dat zij goed bezig waren toen hun geld gestolen werd.............terwijl het toch echt zo zou moeten zijn dat de bank het moet bewijzen dat de klant verkeerd bezig is geweest.

En nogmaals, ik zou die hacker weleens willen zien op een youtube kanaaltje.
En dat met weinig kanttekeningen, vandaar mijn opmerkingen.

Ok die bug werd wel na de openbaring snel gerepareerd.. maar hij zat er al wel heeeeeeeel lang in...
De NSA heeft er wrs stilletjes gebruik van gemaakt....
En Windows/MacOS hoefden hem niet te repareren.... dus waren noch snel noch traag....

Linux heeft zijn voordelen maar als binnen een paar maanden de hele wereld om zou moeten schakelen van Windows naar Linux... dan vrees ik een totale ontwrichting vd maatschappij/de wereld. Veel mensen zullen hun uitkering niet of een tijd niet krijgen.... zorg verzekeringen lopen niet goed..... etc....etc...

Kortom blijf met beide benen op de grond staan. Laten we zaken stapje voor stapje doen en niet tegen windmolens gaan vechten, het lukt nooit om zoiets snel te doen.

kunnen we nu weer terug naar het geen naar wat de ts vraagt?
Is niks mis met het gebruik van XP als je daar niet je gevoelige bestanden op gaat zetten en het houd bij een simpel spelletje

doe het zelf vaak genoeg oude pc's expres laten vervuilen :evil: en dan zien of ik em dan nog kan opschonen altijd een uitdaging :P
maarjah

tis niet alsof je pc zo maar in je gezicht ontploft...

en laten we eerlijk zijn Linux heeft zo ook zijn bug's en lekken
en dat zal ook erger worden naarmate meer mensen gebruik maken van dat os dat trekt gewoon meer hackers en scriptkids aan
geld ook voor android Ios en andere Operating Systems

Laatst bewerkt:
Kortom blijf met beide benen op de grond staan
Ik sta heel stevig, kan ik je vertellen.

maar hij zat er al wel heeeeeeeel lang in...
Vertel, hoe weet je dat en hoe lang was het al dan?

en laten we eerlijk zijn Linux heeft zo ook zijn bug's en lekken
Mag je mij vertellen welke en hoe en wat en waar.
En als het zo is, dan is het gelijk opgelost in tegenstelling tot windows. Daarom, dat is de kracht van Open Source.

Als men XP wil blijven gebruiken ondanks alle waarschuwingen, moet men dat zelf weten, maar niet piepen als later blijkt dat de pc is vervuilt, traag is of dat er malware, trojans en ander gespuis op zit.

Overigens werkt mijn apotheek nog met XP; een kwalijke zaak, Ik heb ze dus gemaild en gevraagd hoe en wat. Het is al 2 jaar bekend en nu zijn ze nog niet over?
Nee, zolang zij nog met XP op m\hun schermpje zitten, bestel ik mijn medicijnen wel aan de balie en niet via het internet.

En nu weer On Topic!

Jongens (en meisjes ook) houdt maar op, het is een religie en daar valt niet tegen op te redeneren.

Jongens (en meisjes ook) houdt maar op, het is een religie en daar valt niet tegen op te redeneren.

Eh................religie? Ik denk dat je nu te ver gaat met je stelling.

Religie maakt al zo veel kapot in de wereld......:(
Vandaag nog in het nieuws........

Ik vind 100 euro voor die laptop echt niet verkeerd hoor.

Vorige week nog het politievirus opgelopen en ik heb W7 EN Firefox. Dat zegt dus echt helemaal niks !!!!!!. Gewoon XP blijven gebruiken op die kinderpc.

We gaan hier afdwalen van de vraag van de topic starter. Het verloop van de topic leidt blijkbaar tot enig discussie onderling die los staat van de vraag.
Het stukje over linux installatie gesplitst naar een nieuw topic.
Dat draadje kan daar worden voortgezet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan