Goede snelle Harddisk in mijn PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Ik wil mijn HD van 80 Gb omruilen voor een andere (grotere).
Wat is een goede snelle betrouwbare HD van opslaggrootte ongeveer 200 of 250 Gb.
Kan overigens de gehele inhoud van de schijf (inclusief WinXP dus) worden overgezet, of
dien je alles opnieuw te installeren.

Zal - bij een grotere HD - de performance af - of juist toenemen bij mijn systeem :
Compaq Presario - AMD Sempron(ym) Processor 3200+
kloksnelheid 1.79 Ghz - 448 MB Extensie van fysiek adres
Draait op WinXP-home SP 2

western digital is een goeie schijf en ja ,je moet alles opnieuw installeren:D

Ach, bij een HDD maakt het allemaal niet zoveel uit. Tenslotte zijn er niet zo heel veel fabrikanten die HDD's maken, alle merken kiezen er maar wat en zorgen voor behuizing. Dus in feite maakt het voor de HDD zelf niet zoveel uit, ze kunnen er in principe niets mee doen dus je kan niet ge**** worden, tenzij ze beschadigd is, controleer dat natuurlijk eerst als je de schijf hebt.

Overigens denk ik niet dat ej alles opnieuw moet installeren als je een goede backup maakt, toch?
Met bijv. acronis ofzo, backup maken, cdtje maken om backup terug te zetten, cdtje testen, als het werkt, HDD wisselen, backup terugzetten.

Of gewoon de bestaande harddisk klonen naar de nieuwe, even omwisselen, klaar!

Het kan dus ook in de volgende situatie ?
De PC is gekocht met geinstalleerd WinXP home. De recovery op disk D (FAT32)
en Windows XP en alle software op disk C(NTFS) ?

Kan de backup op 1 DVD worden gezet en zo dat er echt sprake is van een image van
zowel D-schijf (is 6 Gb - recovery) en C (70 Gb) tesamen ?

Hang de nieuwe harddisk in de PC als slave en laat de oude als master gewoon zitten.
Je hebt een kopie van de 'Ultimate Boot CD' (= 'www.ultimatebootcd.com') nodig. Gaarne downloaden en branden... Je gaat vervolgens naar de 'Hard Disk Tools', naar de 'Cloning Tools' en dan naar 'HDClone Free Edition' toe. Je kiest voor de kopieermethode 'Drive to Drive' en vanaf dat moment wijst alles zich vanzelf... Als de gegevens van de oude harddisk naar de nieuwe harddisk zijn gekopieerd, dan kun jede oude harddisk verwijderen. U zorgt er voor dat de nieuwe harddisk de eerste harddisk (= 'Master' op IDE-1 bij PATA of insteken in interface '1' bij SATA) wordt, waarna de nieuwe harddisk automatisch 'C:' is geworden!

U zorgt er voor dat de nieuwe harddisk de eerste harddisk (= 'Master' op IDE-1 bij PATA of insteken in interface '1' bij SATA) wordt, waarna de nieuwe harddisk automatisch 'C:' is geworden!

Ik ben nogal een leek op dit gebied, dus hoe voer ik deze laatste stap (zie quote) uit ?
Moet ook de nieuwe HD fysiek weer verplaatst worden, dus waar eerst de oude schijf zat.

Je kan, wanneer beide HDD's in je PC zitten, gewoon de kabels omwisselen als je klaar bent.

Het kan dus ook in de volgende situatie ?
De PC is gekocht met geinstalleerd WinXP home. De recovery op disk D (FAT32)
en Windows XP en alle software op disk C(NTFS) ?

Kan de backup op 1 DVD worden gezet en zo dat er echt sprake is van een image van
zowel D-schijf (is 6 Gb - recovery) en C (70 Gb) tesamen ?

Op 1 DVD zal dat niet lukken, zal je naar mijn schatting acht of negen DVD-5 voor nodig hebben.
Is een externe HDD (eventueel geleend) een optie?

Als je maar 1 dvdstation hebt is het ook geen prob, de info op de startcd (tenminste, dat is zo bij acronis) wordt in het RAM geladen, kan je daarna gerust eruithalen en backupdvdtjes inbrengen.

Op 1 DVD zal dat niet lukken, zal je naar mijn schatting acht of negen DVD-5 voor nodig hebben.
Is een externe HDD (eventueel geleend) een optie?

Als je maar 1 dvdstation hebt is het ook geen prob, de info op de startcd (tenminste, dat is zo bij acronis) wordt in het RAM geladen, kan je daarna gerust eruithalen en backupdvdtjes inbrengen.

Het is, zoals ik al gezegd heb, helemaal geen probleem wanneer je twee harde schijven hebt. Dan heb je helemaal geen dvd's of cd's nodig!

Je kan, wanneer beide HDD's in je PC zitten, gewoon de kabels omwisselen als je klaar bent.

Aan mrmusic : Maar hoe zit het dan met slave en master. Of hoef je tegenwoordig bij de nieuwe schijven geen plugje achter in te steken (of in dit geval om te wisselen) om de master of slave aan te geven.

Op dit moment is je bestaande harddisk je master. De nieuwe hang je erbij als slave.
Dan kloon je de schijven. Als dat klaar is maak je van je bestaande harddisk de slave en van je nieuwe de master.

Als ik aan de voorkant van mijn PC de mogelijkheid zie, dat ik 'bij wijze van' nog een
DVD-rom kan plaatsen; dan betekent dit toch ook, dat ik er een tweede HD in kan plaatsen ?

Is dit de juiste versie (zie bijlage) van de ultimatebootcd ?

Bijlagen

• Download UBCD.JPG
    Download UBCD.JPG
    33,3 KB · Weergaven: 69
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan