Goede uitleg gevraagd over de werking van de bootsector

Status
Niet open voor verdere reacties.

TeknoBel

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2003
Kan er mij iemand uitleggen hoe heel het boot-gebeuren van een OS werkt ?
Ik heb hier al zo vaak problemen mee gehad en ik ben het beu om telkens alles te formatteren en opnieuw te installeren.

Ik heb 2 HD's. Eéntje met een (ongebruikte) XP.
Een tweede met Windows 2003. Vroeger startte ik altijd op via een multiboot maar ik wou gewoon van die XP af.
Ik heb dus de C schijf (XP) geformatteerd.
Maar nu vind hij ook geen Win 2003 meer tijdens het opstarten.
Ik heb juist een FIXMBR geprobeerd, maar zonder resultaat.
Ik krijg de melding "Operating System not found" :(
Niet wéér hè !!! :mad:

Kan er mij iemand uitleggen wat ik in zo'n geval moet doen ?

Laatst bewerkt:
Booten met de 03 disk en kiezen voor een herstelinstallatie? Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik 03 nog nooit heb "gezien".

De herstelconsole heb ik geprobeerd. Daar heb ik de FIXMBR geprobeerd, wat niks heeft opgeleverd...
Er moet toch een manier zijn om die opstartbestanden naar Win 2003 te herstellen ?

op onderstaande link heb je alle stappen vanaf het aanzetten van de stroom totdat je besturingssysteem begint met laden (single boot)

http://www.pcguide.com/ref/mbsys/bios/bootSequence-c.html

In onderstaande link heb je extra gegevens mbt tot multi boot

http://tweakhomepc.virtualave.net/dual/bootsequence.html

Aangezien jij je primaire partitie verwijderd hebt heb je je bootloader omzeep geholpen.

Probeer eens met de install cd van 2003 in de rescue console te komen en dan met fixboot de bootsector te repareren
met fixmbr repareer je de Master boot record wat ook moet gebeuren maar daar heb je je bootloader nog niet mee gerepareerd

Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei, ken ik 03 niet. Edoch, als je in de dosprompt kunt komen middels de F8 opstart, kun je ook een commando geven als

edit boot.ini

In de boot.ini zou je dan de wijziging moeten kunnen aanbrengen dat XP de nek wordt omgedraaid. Ik vermoed namelijk dat in de boot.ini verwezen wordt naar een schijf waar geen OS meer opstaat.................. XP.

Die tweede link daar staat volgens mij al zeer interessante info in, en ga ik eens goed bestuderen (now printing). Thanks !! :thumb:

Wat betreft die fixboot. Ik heb die zonet ingegeven in de recovery console, en dan krijg ik de melding: "FIXBOOT cannot find the system drive, or the drive specified is not valid."

Het commando edit boot.ini wordt echter niet herkend in de recovery console.

FIXMBR C: ==> er gebeurt niks, ik krijg een nieuwe prompt

FIXBOOT C: ==> deze keer vraagt hij om een nieuwe aan te maken ! (y)

Ik herstart (zonder de cd).

Even later de melding 'Operating System not found' :(

Ik ga eens een andere denkpiste volgen. Ik ga XP terug installeren op die andere schijf. Hopelijk kan ik van daaruit m'n Windows 2003 Server nog redden.
Of zou dit verloren moeite zijn ?

Laatst bewerkt:
Je net aangemaakte boot.ini weet nog niet dat je Win2003 op de andere harddisk staat, daarvoor zal je handmatig het boot.ini moeten aanpassen.

Er zal nu zo iets staan:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Win 2003 " /fastdetect

De waarde "rdisk" geeft aan op welke fysieke harde schijf je OS staat, dat zal dus veranderd moeten worden naar "rdisk(1)", dat staat voor de tweede fysieke harde schijf.

Laatst bewerkt:
Ik geef het op !
Ik heb XP erbij gezet, ik heb in de boot.ini een 2de regel geplaatst met verwijzing naar de 2de disk. Heb ook Acronis Disk Director geprobeerd...
Niks of niemand lijkt daar een link vast te krijgen naar Windows 2003 Server.

Het wordt wéér maar eens formatteren en alles opnieuw configureren. :mad:

Toch nog bedankt aan allen die naar een oplossing hebben willen zoeken.

Als er nog iemand is die de correcte manier van werken kent van een eerste OS verwijderen, het zou mij voor in de toekomst veel leed besparen !

Situatie:
Disk1: XP
Disk2: Win 2003 Server
Multiboot

Doel:
XP moet weg, eerste disk zal dienen voor data-opslag.
Single boot naar Win 2003 Server.

Het lijkt zo simpel nochtans...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan