Goede upgrade?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThijsKoster

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2002
Hallo,

Ik heb op het moment een pentium 4 /1500MHz, moederbord onbekend, 768MB RAM, 40GB HD. Een paar maanden terug heb ik mijn oude videokaart (GeForce MX100/200) verwisseld voor een Radeon 9500 Pro. Als besturingsysteem heb ik Windows Me.

Nu wil ik het volgende:

ASUS P4P800 moederbord
Pentium 4 / 3,06 GHz / FSB800 / HT
1GB PC3200 RAM geheugen
Radeon 9500 Pro
S-ATA / 80 GB / 8MB cache (Maxtor 6Y080M0)
Windows XP Home NL

Is dit een goede keuze?

Mvgr. Thijs

Keuze is goed,alleen zou ik er een ander OS opgooien,dus ipv de Home versie de Pro versie.

Ten eerste heb je 2x 512MB geheugen nodig (en dus niet 1x 1024MB) om van de twee geheugenkanalen gebruik te kunnen maken.

Verder bestaat er geen P IV 3.06 met 800 FSB. Er is een versie aan 3 GHz met 800 FSB, de 3.06 heeft normaal gezien een 533 FSB. Zorg dus dat je de P IV 3.00/800/HT koopt.

Verder kan je een Radeon 9700 (non-Pro) overwegen. Kost amper meer dan die 9500 Pro en presteert een stuk beter.

Bedankt voor de snelle reactie.

Maar wat is dan nou eigenlijk het verschil tussen de Home en de Pro versie van Windows XP.

Met 1GB PC 3200 bedoelde ik eigenlijk '1GB aan PC3200 RAM geheugen', dus of dat 4 x 256 of 2 x 512 is maakt niet zo veel uit. (of wel?)

Verder bewaar ik de upgrade van de videokaart wel tot over een paar maanden.

Mvgr. Thijs

Geplaatst door ThijsKoster

Met 1GB PC 3200 bedoelde ik eigenlijk '1GB aan PC3200 RAM geheugen', dus of dat 4 x 256 of 2 x 512 is maakt niet zo veel uit. (of wel?)
Maakt weinig uit. Al zou 2x 512 toch beter zijn ivm bezetting geheugenbanken en toegangstijden (met 4 reepjes heb je ook 4 toegangstijden die moeten doorstaan worden).

K las laatst op tweakers dat er pc 3600 en 4000 geheugen komt, of is, misschien moet je daar nog ffies op wachten? dat is gelijk een stuk sneller dan.

Geplaatst door toetje33
K las laatst op tweakers dat er pc 3600 en 4000 geheugen komt, of is, misschien moet je daar nog ffies op wachten? dat is gelijk een stuk sneller dan.
Daar hoef je niet op te wachten. Het duurt nog wel even voor dat een officiele standaard is, en bovendien hebben huidige processors niet aan die extra bandbreedte.

Nog een klein vraagje: Maakt het veel uit welk merk RAM geheugen je plaatst. Als je hier kijkt dan staat er dat niet elk geheugen optimaal werkt met dit moederbord. Ik ben misschien in de toekomst van plan nog meer geheugen toe te voegen maar dan moet dat wel goed werken.

Dat maakt uit. Kies iig voor merk-geheugen. Dus niet naamloze, of nog erger, als 'OEM-geheugen' aangeprezen crap.

En let erop dat je geheugen koopt met een CAS latency van 2.

IK heb zojuist een pagina van Kingston geheugen bezocht (http://www.valueram.com) en gekeken wat voor geheugen bij mijn moederbord past. Nu zie ik alleen maar CL2.5 staan bij PC2700 geheugen (ik neem aan dat CL2.5 die CAS latency is). Bij het PC3200 staat 3-4-4 of 3-3-3. Klik je een van deze aan dan staat in de beschrijving CL3. Ik begin de draad een beetje kwijt te raken.

Kan iemand mij helpen?

Dat weet ik al. Maar meelman had het erover dat ik geheugen moet nemen met CAS Latency 2, maar ik kan (van Kingston dan) alleen maar PC3200 geheugen vinden waarbij CL3 staat. Werkt dit ook goed?

Tuurlijk. CL2 werkt net ietsje sneller maar je betaalt er ook voor...

Nog meer ?! Ik vind €220,00 voor 2x 512MB wel genoeg eigenlijk.
Is het ook merkbaar sneller, of zijn alleen de nummertjes sneller?

Maak er maar 90 euro van. Ik heb de eerste vijf nagekeken op de sites zelf:

PcHut --> 86 tegen 109;
TweakStore.nl --> Geen TwinMos, goedkoopste 88 tegen 132;
Tones.be --> 88 tegen 118 (103 als je er 2 moet hebben) (Verzenden naar NL kost altijd 30,00);
Pinac --> 89 tegen niks te vinden

De eerste die ik tegenkwam waar het klopte is Sallandautomatisering.nl. Met verzendkosten erbij zal het misschien nog heel wat uitmaken, maar ik kan ze ook in de winkel om de hoek halen. Is makkelijker en ik zit al lang genoeg te wachten op moederbord, processor enz.

Toch bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan