• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Goedkoopste leverancier

Status
Niet open voor verdere reacties.

jluijk

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2014
Bekijk bijlage voorbeeld_goedkoopste leverancier.xlsx
In de bijlage een artikelbestand met 3 kolommen: eancode - inkoopprijs - leveranciernaam.
Ik heb deze gegevens uit verschillende leveranciersbestanden onder elkaar geplakt in 1 excel.
De eancodes komen dus bij meerdere leveranciers voor, maar met verschillende inkoopprijzen per leverancier.
Als output wil ik graag een overzicht waarin staat welke leverancier de goedkoopste inkoopprijs heeft (dus waar kan het voordeligst ingekocht worden?)
Heb zitten proberen met verschillende formules, maar krijg het niet voor elkaar. Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is en iemand weet hoe ik dit het beste kan doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Bekijk bijlage voorbeeld_goedkoopste leverancier-2.xlsxBeste Cobbe,
Bedankt, dit is bijna wat ik bedoel. Ik heb nog een kolom productnaam toegevoegd.
De output zou nog gesorteerd moeten worden op leverancier. Ik heb een rij ingevoegd voor de koppen ean-productnaam-ip-leverancier. Vervolgens gesorteerd op de kolom leverancier, maar krijg dan fouten in de kolom ip.
Wat doe ik verkeerd?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Groeten, Jacco

Het is toch verstandiger om een Vert.zoekenformule te gebruiken voor kolom Artikel.

Dat sorteren loopt altijd fout vermits de verwijzingen in de formules wijzigen bij het sorteren.
Maar je hebt toch je filter om te sorteren.

Wat je kan doen is de hele tabel Selecteren en Plakken Speciaal - Waarden.
Dan kan je sorteren.

Laatst bewerkt:
Ja heb vorige post aangepast! Sorry voor de misser.

PS: Het moest echter wel als een matrixformule ingegeven zijn, dus Ctrl-Shft-Enter

Laatst bewerkt:
Wat je kan doen is de hele tabel Selecteren en Plakken Speciaal - Waarden.
Dan kan je sorteren.
Dat gaat me lukken.

PS: Het is toch verstandiger om een Vert.zoekenformule te gebruiken voor kolom Artikel. Het moest echter wel als een matrixformule ingegeven zijn, dus Ctrl-Shft-Enter Hiervoor heb ik toch te weinig kennis; is het mogelijk dat u dit in het bestand aanpast?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Zet deze in H2 en trek hem door naar beneden zover als nodig:

Code:
=VERT.ZOEKEN($G2;A:D;2;0)

Dank u, dat is gelukt!

In kolom G staat de eancode. Er staat geen formule in deze kolom. Was de eerste stap duplicaten verwijderen? En vervolgens de kolommen H t/m J erachter met de formules erin?

Ja je moet een begin hebben.

Duplicaten verwijderen en dan de formules er achter.

Je zou dat ook met formules kunnen bewerkstelligen maar gezien 'Duplicaten verwijderen' een ingebouwde functie van Excel is
zou het zot zijn om dat niet te gebruiken.

Succes verder.

Beste Cobbe,

Na uw hulp met het test excel bestand heb ik een nieuw bestand aangemaakt en de stappen in onderstaande volgorde uitgevoerd:

1 alle data in kolom A t/m D geplakt;
2 alle data uit kolom A gekopieerd naar kolom G en vervolgens functie "Duplicaten verwijderen" gebruikt.
3 de formule =VERT.ZOEKEN($G2;A:D;2;0) in kolom H geplakt; dit lijkt goed te gaan
4 de formule {=MIN(ALS(A2:A34986=G2;C2:C34986 ) )} in kolom I geplakt > dit gaat niet goed
5 de formule =INDEX($D$2:$D$34986;VERGELIJKEN(MIN(ALS($A$2:$A$34986=$G2;$C$2:$C$34986));$C$2:$C$34986;0)) in kolom J geplak > ook dit gaat niet goed.

Doe ik in stap 4 en 5 iets verkeerd met de formules?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groet, Jacco

@ Cobbe: bedankt voor het filmpje. Ik heb de instructies gevolgd. Echter volgens mij klopt er iets niet in de formules (of doe ik iets anders fout?).

Ik heb de volgende stappen gedaan:
- een excel bestand aangemaakt met alle records erin (ca. 36.000).
- eancodes gekopieerd naar kolom G en duplicaten verwijderd
- formule vert.zoeken in kolom H
- formules geplakt in kolom I en J, via Ctrl-Shft-Enter

Ik heb een check gedaan en zie dan dat eancode 8710402406127 het goedkoopst zou moeten zijn bij leverancier WOUT. Dit kan niet want deze heeft dit artikel niet in het assortiment.

Zou u eens willen checken of de formules kloppen? https://www.dropbox.com/s/rnewz7z25indowv/20140224-Helpmij.xlsx

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet, Jacco

Dit komt waarschijnlijk doordat je de formules doortrekt naar beneden zonder de verwijzingen absoluut te maken, dus:
A2:D35000 wordt dan A3:D35001 enz. dat loopt natuurlijk fout, dus moet je de verwijzingen absoluut maken : $A$3:$D$35000

Maar ik vrees toch dat er naar een andere oplossing gezocht dient te worden omdat matrixformules voor zoveel gegevens niet werkbaar is.

Oeps...foutje....ga het meteen aanpassen.

Is het volgens u wel mogelijk met excel of moet ik hier een ander programma voor gebruiken?

Het zal wel kunnen in Excel, wellicht via een draaitabel maar daar ben ik niet zo geslagen in.
Een beetje geduld het zal wel iemand met een voorstel komen.

in sommige gevallen is geduld overbodig.

Ik heb uw oplossing ook gezien, daar zitten +/- dezelfde matrixformules in.
Geen twijfel dat het werkt maar heb je dat ook eens toegepast op het echte bestand met 36000 rijen gegevens?
Ik heb geen idee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan