Goedkope, compacte, snelle studielaptop // ADVIES NODIG

Status
Niet open voor verdere reacties.

StijnW1998

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2012
Hey Helpmij.nl-ers,

Ik ben deze week begonnen met mijn nieuwe studie aan de universiteit van Tilburg, na de eerste colleges gevolgd te hebben ben ik er al snel achter gekomen dat het erg handig is om een laptop te gebruiken voor aantekeningen tijdens de colleges. Ik heb wel een goede laptop (Acer Aspire V5-573G), maar deze is eigenlijk net te groot om comfortabel mee te nemen en te gebruiken in de collegezalen, 15'3" breedbeeld past net niet in de meeste reguliere rugtassen en de tafeltjes in de collegezalen zijn klein zat. Daarnaast vind ik het überhaupt vrij a-relaxed om altijd met een laptop van 800 euro rond te moeten lopen, constant vervoer komt zo'n ding toch niet altijd ten goede.

Om al deze redenen ben ik opzoek naar een compact (11,6 of 13,3" denk ik?) laptopje voor ernaast. De laptop gaat gebruikt worden voor studietaken (word/excel/mail/internet/boeken downloaden & lezen etc.) en misschien het kijken van een film/serie zo nu en dan. Kortom: niet echt heftige dingen, maar wel heb ik dan graag dat hij deze dingen gemakkelijk draait en überhaupt lekker vlot werkt (grrr voor langzame electronica haha).

Het maximale budget ligt tussen de 250 en 350 euro, maar goedkoper mag natuurlijk altijd ;). Zelf zag ik bij de Aldi twee laptopjes staan MEDION (MEDION® AKOYA® S4220 (MD 99660) en MEDION® AKOYA® E2214 (MD 99950)), maar ik weet toch niet helemaal wat ik hiervan moet vinden. Überhaupt vind ik het lastig kiezen; ik ben dan wel geen totale leek, maar weet ook niet extreem veel af van computers, en de helft van de termen zegt me echt he-le-maal niets :confused:.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over bovenstaande twee modellen en misschien nog wel benieuwder naar jullie andere suggesties!

Groeten,
Stijn

Zou eerder op zoek gaan naar een (gebruikte) tablet...( iPad 2 o.i.d. )...weegt bijna niks, goede accuduur en je kunt er vrijwel alles mee...een 10 inch scherm is voor jouw doel prima :rolleyes:

Goedkoop, compact en snel. Die eisen zijn niet met elkaar verenigbaar. Best haalbare is 2 van de 3 opties. Maar met jouw budget zou ik inderdaad eerder naar een tablet gaan kijken.

@StijnW1998 : alhoewel ik het advies van Scrapheap (en terwijl ik nog mijn bericht aan typen was, inmiddels ook van RogerS) begrijp en tot op zekere hoogte ook wel onderschrijf, wil ik je toch waarschuwen voor een tablet en wel om 3 redenen (ingegeven door wat jij met het ding wil gaan doen).

1. check vooraf in de winkel bij de verkoper of de machine een film of serie fatsoenlijk af kan spelen. Zelf heb ik een inmiddels 5 (of 6) jaar oud netbookje van Toshiba met een Atom processortje en is die niet in staat een .mkv af te spelen. Een .avi lukt nog wel, maar daar ligt ongeveer wel de grens,
2. je schrijft dat je het ding wil gaan gebruiken voor Officetoepassingen zoals Word en Excel. Dat kan op zich prima met een tablet, alleen de ervaring hier thuis is dat het maken van een Word en / of een Excelbestand met een 'echte' laptop (normaal keyboard en mogelijkheid tot aansluiten van een bedraadde of draadloze muis) toch vele malen prettiger werkt dan het gehannes met het onscreen keyboard van een tablet, m.a.w. als je best wel veel moet typen / bewerken, dan vraag ik mij in alle ernst af of je gelukkig wordt met een tablet. Mijn ervaring is dat gegevensinvoer op een tablet altijd 'behelpen' blijft, zeker t.o.v. een laptopje.
3. printen : als je regelmatig wat uit wil printen, dan blijven tablets toch een soort van loterij. Ik bedoel daarmee het volgende : hier thuis heeft (of beter had) mijn vrouw een heel gangbaar Tabletje van Samsung (Galaxy tab 2 10", met simcardslot, inmiddels 3 jaar oud). We hebben alle mogelijke soort printappjes gedownload en uitgeprobeerd, maar van de 7 die we hebben uitgeprobeerd was er slechts 1 in staat (draadloos) een A4tje uit onze netwerkprinter te krijgen. (Frustatie voerde dus continue hoogtij). Sinds 2 maanden heeft zij nu een Microsoft Lumia 950XL draaiend onder Win 10 en wat een verademing : ding uitgepakt, accu opgeladen, netwerkprinter was binnen 15 seconden gevonden (zonder daarvoor een appje te hoeven downloaden) en nog eens 5 seconden later gleed het eerste A4tje probleemloos uit mijn netwerkprinter. Let wel : ik adviseer je voor jouw doel geen Lumia 950XL (beeldschermpje is gewoon te klein en het onscreen toetsenbordje heeft dezelfde beperkingen als op een tablet), ik wil alleen maar aangeven dat wanneer je een device aanschaft voor Officetoepassingen (inclusief printen) en het bekijken van films / series, je van tevoren duivels goed de voors -en tegens van een tablet af moet zetten tegen die van een 10 of 12" inch laptopje.

Misschien een achterhaalde mening van mij : maar ik vind tabletjes uitstekende devices voor het bekijken van foto's, het maken van mailtjes, spelen van een simpel spelletje en het surfen op het www, alhoewel sommige tabletjes ook hiermee tergend langzaam zijn en daarnaast ook moeite hebben met het tegelijk open hebben staan van meerdere websites / pagina's).

Samengevat : voor het maken (én kunnen uitprinten) van Wordbestanden, Excelbestanden, films / series bekijken op een fatsoenlijke beeldkwaliteit, zou ik persoonlijk nimmer (meer) gaan voor een Tablet. Conclusie zou derhalve kunnen luiden, dat voor een redelijk snelle device (laptopje) je budget gewoon te gering is. Zonder op dit moment gezocht te hebben, denk ik dat er van € 400,-- tot € 500,-- binnen het laptopassortiment mogelijk wel iets aanvaardbaars te vinden zal zijn.

Laatst bewerkt:
Beste StijnW1998,

Ik heb je vraag verplaatst van aankoop nieuw systeem naar de laptop rubriek aangezien je vraag gaat over de aankoop van een nieuwe laptop.

Ik heb hier https://www.hardware4sale.nl een snelle en goedkope laptop voor een klant aangekocht.
Je hebt diverse soorten:
Gebruikte laptops
Gebruikte laptops met SSD schijf
Gebruikte laptops (In Nieuw Staat)
Best verkochte laptops
Studenten laptops
Nieuwe laptops

Die voor mijn klant is bijna hagelnieuw, geen gebruikerssporen en gewoon een geweldig ding. Het is de Fujitsu Siemens Lifebook S751
Ze hebben ook nieuwe tablets of gebruikte.

Ik kan je dus verzekeren dat deze winkel in orde is.
(en lees de recensies maar eens)

Laatst bewerkt:
Hey allen,

Excuus voor de intens late reactie, na het posten van dit topic ben ik eigenlijk helemaal niet meer toegekomen aan mijn laptop-zoektocht en ik dacht er dan ook eigenlijk niet meer aan dat ik nog een topic open had staan.

Ik heb zelf ook een tablet overwogen, maar vind het toch minder prettig dan een laptopje, eigenlijk precies om de redenen die gast0225 noemt. Inhakende op jouw budget-opmerking, wat maakt bijvoorbeeld deze laptops volgens jou niet geschikt om aan mijn eisen te voldoen (wow ****, dat klinkt verwijtend, maar oprecht: ik heb er gewoon de ballen verstand van haha);
https://tweakers.net/pricewatch/458268/peaq-pnb-c1014-i1nl/specificaties/
of
https://tweakers.net/pricewatch/555997/asus-vivobook-r417sa-fr087t-(blauw)/specificaties/

@Femke; waar moet ik precies aan denken bij deze site? Is het refurbished apparatuur uit het bedrijfsleven waar ze in handelen? Op zichzelf staand misschien een mooie optie, maar hoe weet je wat er allemaal al is gebeurd met de specifieke laptop die jij aanschaft (hoe lang is hij al gebruikt, waarvoor, door wie, hoe vaak etc. etc. etc.)? En is het geen nadeel dat je toch enigszins verouderde apparatuur aanschaft, dan misschien wel uit een (van origine) hogere prijsklasse, maar mijn ervaring leert dat ouderdom toch nooit echt goed is voor electronica?

In ieder geval allemaal hartstikke bedankt voor de (moeite gestopt in) reacties, ik zal jullie op de hoogte houden van mijn zoektocht!

Beide machines heb ik logischer wijze niet voor mij staan en dus kan ik niets definitiefs zeggen over hun mogelijke prestaties. Kijkend naar de aanwezige Celeron processors (de minst rappe uit de 'lijn'), de aanwezigheid van integrated videochips én het geringe aanwezige geheugen (slechts 2 gig), ben ik bang dat deze machines qua werken in de praktijk erg tegen zullen gaan vallen en dat het e.e.a. niet soepel zal werken, ic. vrij veel wachten en mogelijk zelfs bij de wat grotere mkv's haperingen in de beeldweergave.

Laatst bewerkt:
Bij die Asus wordt het schermtype niet vermeld ( IPS of TN ) en deze heeft alleen een kleine 32 Gb SSD. Daar kun je dus niks mee als het gaat om opslagruimte, dan moet je er of een extra schijf inbouwen of een usb-schijf aansluiten.
Die Peaq ( 1e link ) heeft dat wel maar voor het prijsverschil koop je die extra 500 Gb HDD dus in dat opzicht zit er niet veel verschil in.
Beide hebben maar 2 Gb geheugen en wat gast0225 terecht opmerkt: als je grote, high bitrate mkv's, event. met DTS HD-MA / TrueHD / Atmos gaat afspelen zou dat wel eens tot ongewenste haperingen ( bufferen o.i.d. ) kunnen leiden maar dat is gissen.
Als je van zins was om er Kodi op te zetten voor de mediaspeler-functies is het niet onaannemelijk dat dit gebeurt aangezien Kodi redelijk wat van je geheugen snoept.
Kun je wellicht voor dat doel niet beter een mediaspelertje gebruiken, desnoods een gebruikte..?
Ik gebruik een Xtreamer Sidewinder 3 voor het afspelen van audio en films over m'n homecinema-set, werkt als een tijger en zo'n ding kost tegenwoordig geen drol meer..:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan