Gparted vergroot Partitie niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
een harde schijf (. 500gb) met partities C: en D: heb met een usb ide adapter aan een xp machine gehangen om met GpParted de grootte van de partities te wijzigen.
De bedoeling is om de d: te verkleinen ten gunsre van de c: partitie.
Het verkleinen van de D: partitie (200gb) duurde ruim 4 uur, maar is wel gelukt.
Het probleem ligt bij het vergroten van de c: partitie.
Dat lukt van geen kant.. Er is nu een c: partitie dan een uballocated vak en dan een D: partitie.
Wat doe ik verkeerd?
Ik klik op de c partitie en op vergroten of resize. Met het vak dat dan op het buroblad verschijnt kan ik niets doen.

Wie kan hier iets mee?
Grts
Henk sr
 
Indien de unallocated space in een extendet partitie staat dient die ook eerst te worden aangepast.
En de ruimte dient naasr de C: te staan.

En waarom niet Minitool free in windows?

Gparted heb je tegenwoordig niet echt nodig, zijn genoeg free partition tools die prima werken in windows.
 
Hoi,
Download EaseusFreePartitionManager en het is zo gepiept.
Heb het zelf een paar dagen geleden nog gedaan. Het verkleinen van de D: (500GB) en het vergroten van C: duurde welgeteld 5 min. met gebruik van de wizardfunctie.

Update:
Ik zie dat ik wat te lang heb gewacht met mijn volledige reactie, dat komt ervan als je met van alles tegelijk bezig bent. :p
Dacht dat Lange Pier allang sliep.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Lange Pier en Mik.
Blijft de data op de partities behouden met Minitool?

Ja Lange Pier de unallocated space ligt naast de c: De minitool kende ik nog niet.

Mik,
Blijft de de inhoud van de partities behouden met Easeus ??

Grts.,

Henksr
 
Laatst bewerkt:
Data behoud: die garantie krijg je never... maak 2 backups zoals het altijd hoort... ook als je dit niet doet..
Eigenlijk is dat verplichte kost voor iedereen, niet alleen nu....:eek:

Het verkleinen van de D: partitie (200gb) duurde ruim 4 uur, maar is wel gelukt.
Je hebt mazzel gehad als je dit zonder backup gedaan hebt.....
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Lange Pier en Mik.
Blijft de data op de partities behouden met Minitool?

Ja Lange Pier de unallocated space ligt naast de c: De minitool kende ik nog niet.

Mik,
Blijft de de inhoud van de partities behouden met Easeus ??

Grts.,

Henksr
Dingen doen beide hetzelfde en ja, data blijft.
Alleen geef je geen antwoord of de unallocated space in een extended partitie staat, meestal een groene rand.
 
Partities bewerken en geen goede backup is een hele gevaarlijke combi. Heb genoeg ervaring om je te kunnen vertellen dat dit 1 van de bewerkingen is die nog wel eens mis wil gaan en dan blijf je achter met een corrupte partitietabel of filesystem. En als je dan niet de juiste tools en ervaring hebt dan is het ofwel betalen voor recovery of je data is weg.

Hoe lang het resizen duurt is erg afhankelijk van de hoeveelheid data en de gekozen bewerkingen. Jij hebt in dit geval ruimte aan het begin van de D: partitie nodig en dus moet de data fysiek verplaatst worden. En dat kan dus heel lang duren. Ruimte vrij maken aan het einde van een partitie is daarentegen meestal werk van seconden.
 
Hoi Lange Pier,
Voor het antwoord op jouw vraag over de unallocated space heb ik plaatje gemaakt van hoe het er na de bewerking uit zag.
Ik weet niet of het groen is, want ik ben kleurenblind.

grts.,

Henk sr
 
Voor een backup maken... maakt dat niet uit.
Al gedaan?
 
Hoi Lange Pier,
Voor het antwoord op jouw vraag over de unallocated space heb ik plaatje gemaakt van hoe het er na de bewerking uit zag.
Ik weet niet of het groen is, want ik ben kleurenblind.

grts.,



Henk sr
Plaatje hier neerzetten zou dan kunnen helpen.
Heb het over een extended partitie waar die unallocated space in zou kunnen zitten, zit gewoon een rand omheen, kleurenblind of niet.
 
Lukte eerst niet, maar hier komt ie.

iphone foto's 01-05-2016 017 (Small).JPG

grts,
Henk sr
 
Die extended partitie dus ook verkleinen, dan staat die ongebruikte ruimte naast de C:, staat nu nog IN een partitie en dan kun je die niet bij de C: trekken.

Met Minitool of Easeus kan dat gewoon in windows.......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan