GPC Module MPFC 22

Status
Niet open voor verdere reacties.

SmartThinker

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2013
Ik heb uit een oude doos een MPFC 22 weten op te duikelen. Ik herinner me nog dat hij werkte toen hij de doos in ging.
Zelfs het verloopje van een omgekeerde PS/2 naar USB zit er nog bij.

onderop staat minimale informatie : www.mapfactor.com "gps receiver 1083".

Ik weet dat er in de USB naar reverse-PS/2 adapter een PL2303HX zit (dus een USB to serial). Ik heb software gedownload om een virtual Com te krijgen. (www.prolific.com.tw.)
Probleem is nu nog steeds dat ik geen idee heb op wat voor een baut-rate of handshake de GPS module werkt.
Mocht dit allemaal juist ingesteld staan dan moet ik nog weten welke commando's ik moet sturen naar de module om co�rdinaten terug te krijgen.

Ik wil het apparaat graag gebruiken om GPS coord. in een database op te slaan. Ik wil dus niks te maken hebben met TOMTOM-achtige route informatie programma's of gedwongen worden deze aan te schaffen omdat de driver erbij in zou zitten (dat spul is duur en vervuilt mijn pc met zinloze software).
Heeft iemand enige ervaring met seri�le commando's en een GPS module?

Groetjes
Michael

Update: Na een tiental mailtjes gestuurd te hebben aan een aantal GPS georiënteerde webshops kreeg ik een stukjes een beetje antwoord op mijn vragen.
Blijkt dat de module op 4800 baut werkt. (handshake nog niet bekend waarschijnlijk de meest gebruikte 8N1) en je stuurt geen commando, maar zo snel de GPS stroom krijgt begint hij data uit te zenden. Ik heb nog geen idee hoe deze data stroom eruit ziet, maar zo snel ik de PL2303HX chip aan de gang heb in W7 zal ik hier een voorbeeldje posten.
Advies en ervaring nog steeds gewenst!

Laatst bewerkt:
Probeer GPS Diagnostics eens, die zou de NMEA-0183-informatie automatisch moeten ophalen uit de GPS-ontvanger.
Ook VisualGPS (uitgebreider) ziet er goed uit (tevens grafische weergave afgelegde route, hoogtegeschiedenis en satellietposities).

Op dit moment houd ik me er ook mee bezig, omdat ik binnenkort een GPS-module in mijn laptop wil plaatsen. Ik was dus alvast op zoek naar software die slechts de gegevens uit een GPS-ontvanger op kan halen, zonder alle toeters en bellen die in de navigatiesoftware zit.

Als je goed is, heb je dat stuurprogramma om een virtuele COM-poort aan te maken niet eens nodig, want als je eenmaal het stuurprogramma voor de GPS-module hebt geïnstalleerd, moet deze automatisch worden aangemaakt, er wordt daarbij een COM-poort tot 255 toegewezen.

Volgens Wikipedia is de standaardbaudrate inderdaad 4.800 baud. Misschien is jouw ontvanger wel sneller, maar je kunt het beste beginnen met de standaard. Het klopt ook dat de ontvanger automatisch de informatie verstuurt.

Voorbeeld van NMEA-0183-informatie (nogal cryptisch):

Code:
$GPGSA,A,1,,,,,,,,,,,,,0.0,0.0,0.0*30
$GPGSV,3,1,09,3,,,,6,73,209,28,10,,,,13,,,*41

Als je nog vragen hebt, hoor ik wel. :thumb:

Laatst bewerkt:
I heb op dit moment nog het probleem dat ik de PL2303HX usb to serial controller niet werkend krijg in mijn W7 en dus geen seriele port heb.
Hoop dit weekend dat allemaal opgelost te hebben.
Ik ben ondertussen op zoek naar een chip die USB to serial ondersteuning bied maar al wel standaard in W7 geïnstalleerd is. Dus dat als ik die chip aan de USB hang dat Windows zonder vragen mijn systeem activeert. de PL2303HX moet je apart downloaden en installeren. Voelt voor mij een beetje ouderwets.

tobias,
Als het goed is kun je mijn email adres zien bij mijn profiel. Het lijkt me handig als we in contact blijven. Mss proberen we allebei hetzelfde wiel uit te vinden.

Ik was op dit forum nog een andere thread tegenkomen, waarin iemand (bijna) dezelfde COM-naar-USB-adapter gebruikt als jij. Bij hem is het blijkbaar opgelost door de volgende instellingen te gebruiken: 8 databits, geen pariteit, 1 stopbit. Misschien dat je dat ook kan proberen, of krijg je het stuurprogramma van de adapter niet geïnstalleerd? Heb je dit stuurprogramma gebruikt?

Je hebt dus ook geen fysieke COM-poort?

Contact via e-mail is prima, maar ik zie jouw e-mailadres hier niet staan, of kijk ik verkeerd? Ik kan je ook binnen het forum geen PM sturen (alleen voor verenigingsleden en donateurs).

Sorry voor de vele vragen! :o

Laatst bewerkt:
@tobiastheebe: Geen probleem.

Na de herstart van het systeem is er door Windows een virtuele COM 3 geïnstalleerd.
Ik heb ook een fysieke COM poort maar die heb ik uitgezet (onnodig laden windows drivers) omdat ik toch niks heb om er op aan te sluiten (de GPS module heeft ook alleen USB).
Nu zou ik dus data moeten kunnen zien, maar ik moet toegeven dat de laatste keer dat ik hyperterminal gebruikte was mijn Windows nog een XP installatie.
Ik zit nu op W7 en heb geen idee waar ik het zoeken moet.
Daar ik toch een eigen programmaatje wil maken dat de data in een DB zet, sla ik waarschijnlijk die stap gelijk over en laat de dat als een string door mijn programmaatje in een txt plaatsen, dan kan ik het ook zien.
Ik weet dat een GPS module bijhoud met hoeveel satalieten hij contact heeft. Weet jij toevallig welk kollom-etje dat is in die datastring?

De NMEA-sentences die informatie verstrekken over de satellieten, zijn $GPGSA en $GPGSV, waarbij die laatste de meest uitgebreide gegevens bevat. De eerste geeft slechts aan of de GPS-ontvanger verbonden is met een of meerdere satellieten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan