GPS dongle en COM poorten

• Onderwerp starter Onderwerp starter rob1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rob1

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2001
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een GPS (USB) dongle, en die zit op COM9. Werkt allemaal prima.
Nu heb ik verschillende software (Stellarium, Ascom, EQmod en APT ...allemaal astro software en voor de besturing van een telescoop) die moeten allemaal de locatie uit de GPS dongle halen. Stuk voor stuk doen ze dat ook. Maar het moet tegelijkertijd en continu gebeuren. Nu blijkt dat je een COM poort maar één keer kan gebruiken (wist ik niet), dus alles tegelijkertijd GPS data uit COM9 halen werkt dus niet. Ik heb op internet gezocht en kwam software tegen die virtuele kopieën maakt van een COM poort. Ding is echter dat die software erg prijzig is, en de gratis probeer versies niet goed werken met de andere softeware. Nog steeds kan ik maar van één COM poort tegelijkertijd data op halen. Dus als ik COM9 link aan virtuele COM poorten 10, 11 en 12 dan werken die allemaal, alleen niet tegelijkertijd. Dus software A heeft verbinding met COM10 dan kan software B niets lezen van COM11. Ik vermoed dat de gratis probeer versies niet 100% gelijk zijn aan de koop versies.

Nu mijn vraag: Zit zoiets misschien ook gewoon in windows 10? En zo ja waar en hoe stel ik dat in? Zit het niet in Windows 10, welke software (gratis of probeer versie die 100% werkt) raden jullie aan? Of zijn er misschien nog andere mogelijkheden op virtuele COM poorten te maken en die aan een gewone COM poort te linken?

Zou gewoon een Bluetooth GPS muis aanschaffen...lijkt mij de meest eenvoudige manier.

Via Bluetooth maak je ook verbinding met een COM poort. Heb ik namelijk geprobeerd door de GPS van mijn smart phone via Bluetooth door te sturen. Iets nieuws kopen dan blijft het probleem wat ik beschrijf bestaan.

Heb je een com/serial port multiplexer/mux splitter nodig?

Zou dit programma je een oplossing voor je probleem kunnen zijn?, zie https://freeserialportsplitter.com/
Hier is mogelijk nog een oplossing, zie http://com0com.sourceforge.net/

Je moet wel zelf wel wat puzzelen om de software aan de praat te krijgen, omdat ik de hardware en software ervoor niet heb.

Laatst bewerkt:
Ok,

Nog een vraagje?
In hoeverre moet dit gelijk en continu gebeuren
Ik denk niet dat je met je telescoop op een auto gaat rondrijden.
Het GPS-coordinaat is toch een vast gegeven, de sterrenhemel beweegt toch?

Laatst bewerkt:
Ja daar heb je gelijk in. Ik sta gewoon op een plek. Maar de verschillende applicaties lezen wel heel de tijd de GPS data, al blijft die het zelfde. De als ik bv de GPS dongle er uit trek, dan is alles ook de positie kwijt. Of ik moet alles met de hand invoeren, en dat wilde ik nou net niet meer doen. Te meer omdat de verschillende applicaties verschillende notaties gebruiken voor de coördinaten en tijd. Dat is telkens zo'n gepuzzel om alles goed en gelijk te krijgen.

Met deze donationware program XPort zou het moeten kunnen.
https://freegeographytools.com/2009...s-connection-into-multiple-virtual-nmea-ports

Exact gemaakt lijkt me voor wat je wilt.
XPort.gif

@route99, dit is idd wat ik zoek. De site doorgelezen en ik wil het met dit programma proberen. Helaas werkt de download link niet. ....andere computer.... werkt ook niet. Dacht een mailtje te sturen naar de eigenaar van de site. error 404. Kijk straks op mijn werk nog een keer, misschien hier iets fout, had ik laatst ook al.

@route99, dit is idd wat ik zoek. De site doorgelezen en ik wil het met dit programma proberen. Helaas werkt de download link niet. ....andere computer.... werkt ook niet. Dacht een mailtje te sturen naar de eigenaar van de site. error 404. Kijk straks op mijn werk nog een keer, misschien hier iets fout, had ik laatst ook al.

Even gezocht en op een andere website ook gevonden en gedownload. Ziet gelijk de GPS dongle en laat data zien. COM verdelen over virtuele gaat echter niet, progje is 32 bit mijn windows 10 64 bit.

Ik ben er uit. COM poort splitter programmaas werken helaas niet. Of misschien alleen de koop versie, maar die zijn te duur om te proberen. De applicaties die de GPS data nodig hebben blijken een optie te hebben de GPS data vast te kunnen zetten. Ik had het graag allemaal in een keer gedaan willen hebben maar dat gaat dus niet. Ik loop nu de 3 applicaties af en haal stuk voor stuk de GPS data op.

Bedankt voor de input!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan