GPT of MBR

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb nieuwe externe SSD's 2TB voor Back-ups en opslag. Gevraagd is MBR of GPT. Ik wil met die schijven werken op mijn W10 pro PC is BIOS en W11 Pro is UEFI.
Wat moet het zijn? GPT of MBR?

Ik weet niet of je vanaf die schijven moet kunnen booten in noodgevallen? Zit in beide pc's een diskdrive.

Laatst bewerkt:
Wat is nu de bedoeling? Iemand voor de gek houden? Ik schrijf toch dat het probleem is dat je zowel BIOS W10 als UEFI W11 hebt. Twee verschillende pc's een oude met W10 en nieuwe met W11. Ik weet niet of dat dan problemen oplevert. Is uitsluitend het booten op zich van belang, want het zijn externe SSD's voor de opslag en niet waar een OS op staat, of komt te staan.

Laatst bewerkt:
Zowel gpt als mbr ondersteunen 2TB, dus schijven zullen op beide pc’s werken.
Ervan booten is natuurlijk een heel ander uitdaging.
Zou je een soort rescue-omgeving willen hebben op elke schijf?
Ik gebruik een ventoy-stick met utils, die start elke pc op, zowel mbr en eufi.

Nee, is niet om te booten. Alles GPT gedaan. Ging niet allemaal soepel maar ik zie alle nieuwe schijven. Nu moet ik zoeken of die Samsung software nog goed functioneert. Magician Software. Weet niet of dat nog meerwaarde heeft?

Ik heb nu alle drie nieuwe schijven zichtbaar en werkend. Helaas weigert de pc af te sluiten op pas na vijf minuten draaien sluit deze af/schakelt de pc uit.
Wat is hier aan de hand?

Het afsluiten gaat nu wel snel (probleemoplossing/instelling in energiebeheer?), echter opnieuw opstarten maakt soms maar één van de nieuwe schijven zichtbaar of helemaal geen. Trek ik de stekker van de HUB uit de pc en plug weer in dan verschijnen de drie schijven. Vreemd.

Edit:
Alle drie schijven waren zichtbaar de S, T en U. Toen > Opnieuw starten gedaan en de schijven worden niet meer getoond. Alle leds branden wel. Dat is dus fout en ik denk dat het dan aan de waardeloze UGREEN HUB ligt.

Stekker eruit van de HUB en weer in de pc, groene balk begint te lopen en de s, t, en u verschijnen. Zo hoort het niet te gaan. Ben je weer mooi klaar mee met die rommel van UGREEN.

edit:
de s, t, en u zichtbaar en de pc weigert af te sluiten. UItknop drie seconden indrukken pc uit. Weer aan en de schijven staan er niet. Plug van HUB eruit en weer in en de schijven verschijnen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan