GPU doet vreemd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Retromaker

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2011
Hallo allemaal!

Ongeveer 3 maanden geleden kreeg ik uit het niets een bluescreen.
Ik heb met DDU mijn toenmalige drivers moeten verwijderen en daarna heb ik vanalles geprobeerd.
Ik heb de drivers van AMD's website geïnstalleerd en ook de bijhorende drivers (Acer website: Acer Aspire 7750G en mijn grafische kaart: AMD RADEON HD 6650M)
Ik herinner me dat ik het één keer aan het werk heb gekregen als normaal, daarna kreeg ik weer een bluescreen.
Ik run nu op, geen idee? Gewoon na de DDU, als ik speccy run krijg ik:
"Generic PnP Monitor (1600x900@64Hz)
ATI Microsoft Basic Display-adapter (Acer Incorporated [ALI])"

Ondertussen heb ik ook geupgrade naar windows 10 (van 7) in hoop het probleem op te lossen.
Ik heb het daarna maar gelaten en gewoon op de drivers van na DDU te gebruiken..
En vanaf gisteren, uit het niets krijg ik om de 15 minuten ongeveer dat mijn scherm zwart word, en de computer uitgeschakeld word en bij het opstarten krijg ik dan de error: "video tdr failure atikmpag"

Ik heb weer verschillende drivers proberen installeren en opeens bij ééntje vond speccy mijn AMD Radeon (ik was bang dat hij gewoon dood was owv de leeftijd +/- 7 jaar)
Maar hij vond mijn HDMI output niet dus probeerde ik andere drivers.
Nu lukt diezelfde driver ook niet meer, midden in het update proces krijg ik zo een zwart beeld?
Ik heb ook mijn computer onlangs stofvrij gemaakt (was heel warm aan het lopen)

Heeft iemand hier een oplossing voor?
Mvg,
Simon Gulix

zijn de condensatoren op de kaart nog intact? probeer het anders een met een andere videokaart en kijk of het dan wel werkt.

De condensatoren? Waar zitten die?
Mijn computer is een laptop btw, dus ik kan (denk ik) mijn grafische kaart niet vervangen.

dan wordt het inderdaad lastig ja... al eens geprobeerd met iets anders dan windows? Ubuntu bijvoorbeeld?

Ik zal morgen mijn computer dual booten, is dat goed genoeg voor controle?

Daarvoor hoef je niet te dual-booten, je kunt gewoon een usb-stickje maken op een andere pc met een Linux Live-versie erop en van die stick booten.
Als je hiermee grafisch dezelfde problemen ondervindt is het een hardware-probleem van je laptop...:rolleyes:

Bedankt voor de tips beide!
Ik run nu op ubuntu en ik denk dat het goed is?
Als ik via de terminal mijn hardware check (lspci command) vind hij mijn amd radeon.
Maar als ik bij system info kijk staat er iets vrij vreemds. (zie print)
Ook deed hij bij het opstarten vreemd en stond er wat over mijn gpu + kreeg ik af en toe een zwart scherm.

Maar kan ik hieruit nu gewoon besluten dat mijn divers op windows slecht zijn?
Foto's:
Bekijk bijlage 272511
thumbnail_IMG_9774.jpg

Ik maak er uit op dat je een probleem hebt met de videochip van de laptop want Linux draait met andere drivers voor video als Windows en je hebt met beide problemen..

Oke bedankt! Hieraan is zeker maar weinig te doen?

Ik heb ondertussen enkele dingen gelezen over reflowing.
Ik heb daar al wel eerder over gehoord (de trick met het in de oven steken :p)
Maar zou het misschien ook mogelijk zijn dat er teveel stof op zit en dat voor slechte connecties zorgt ofzo? Want ik heb pas recent mijn computer schoon gemaakt (eerste keer in 5 jaar ofzo, en in stoffige omgeving)
En sindsdien liep hij veeel rustiger, de temperaturen waren straks ook echt 30 graden gezakt Zou dat kunnen helpen?

Laatst bewerkt:
Als je dat reeds gedaan hebt zal het effect minimaal zijn, in elk geval zal dat geen 30 graden verschil op leveren.
Mijn vermoeden gaat uit naar een deels losgekomen chip en daar gaat ontstoffen niet helpen..

Ik zal er wat aan proberen te prutsen! Loskomen is niet bepaald een optie, aangezien het letterlijk uit het niks startte en ik mijn laptop ook amper beweeg :p
En met het ontstoffen had ik het niet meer over de temperatuur maar alleen over mogelijke geleidende stofdeeltjes? Geen idee of dat mogelijk is maar ik vroeg het me af.

alvast heel erg bedankt!

Hallo

Zo goed als zeker , is door extreme/langdurige oververhitting de g.p.u. van het motherboard losgekomen...

Op regelmatige basis deze eens zuiver/stofvrij maken had dit kunnen voorkomen , of toch zeker ettelijke jaren kunnen uitstellen ...

In het wild een g.p.u. gaan verwarmen zonder t° controle , en in het geheel niet weten met wat je bezig bent , kan nooit leiden tot een werkende , of stabiele herstelling.

Het kan een eventuele herstelling zelfs onmogelijk maken .

Peter

Hallo!
Ik heb nog een vraag eigelijk,
Ik heb net gezien dat mijn cpu geïntegreede graphics heeft.
Zou ik mijn computer kunnen forceren om alleen op die te runnen?
Aangezien ik toch geen hevige gamer haha

Als de BIOS een optie heeft om IGP in te stellen zou dat volgens mij moeten lukken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan