GPU oververhit

Status
Niet open voor verdere reacties.

patjekeijzer

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2013
Beste helpers,

dus gisteren start ik mijn computer op, binnen 10 minuten viel die uit. Nooit eerder gehad dit, heb de computer pas 2 weken (tweedehands). Toen ik hem weer opstartte gaf die "overheated" aan. Je zou denken, dat is het warme weer, dus ik wachten tot het afgekoeld was op mn kamer, probeer ik het nog een keer. Viel die weer uit.
Lang verhaal kort; mijn GPU wordt steeds oververhit, mijn pc was allang uitgevallen als ik nu niet mijn enorme (echte) ventilator op mijn open GPU had staan.
Wat zorgt voor deze enorme hitte in de GPU? En hoe kan ik deze het beste koelen? (dat koelventilatortje staat echter wel aan)
Zijn er manieren om de "fan" harder te laten draaien en hoe doe ik dit? Of kan ik beter een nieuwe koeling aanschaffen?
Alle tips zijn welkom!

Groetn Patrick

EDIT:
De PC maakte voordat dit steeds gebeurde veel meer geluid dan nu. Ik denk dat de koeling niet meer optimaal werkt.
Ik ben bereid om die dingen 100% aan te zetten, als mn pc maar weer soepel loopt, hij is nu ook een stuk trager.

Laatst bewerkt:
Heb je al eens de temperaturen uitgelezen? Zo nee, doe dat eens met bijvoorbeeld speccy (linkje, gratis) en deel ons je bevindingen van deze programmaatjes.

zeker weten dat het de GPU fan is?? niet de CPU?
Na je EDIT gelezen te hebben kan ik bijna concluderen dat je fan op je CPU-blok het bijna heeft begeven..

Maar, net wat K1pje typte, temps eerst maar es uitlezen...

zeker weten dat het de GPU fan is?? niet de CPU?
Na je EDIT gelezen te hebben kan ik bijna concluderen dat je fan op je CPU-blok het bijna heeft begeven..

Maar, net wat K1pje typte, temps eerst maar es uitlezen...

Ik weet bijna zeker dat het de GPU is, maar het ligt niet aan de fan, ik heb nl. nu een hele ventilator er op staan, en hij blijft maar warmer worden (van 46C tot 52C in 5 minuten)
46C graden is een goeie temp., maar bij 50 graden geeft die een waarschuwing, en bij ~55 graden valt mn pc uit.
Dus waarschijnlijk is de videokaart kapot ofzo, want hij wordt gewoon te warm ondanks koeling.
Gewoon een nieuwe kopen of valt dit te verhelpen?

Ik lees trouwens overal dat videokaarten een veel hogere temperatuur aankunnen, maar die van mij blijkbaar niet.
Misschien is er een manier om de beveiliging eraf te zetten, maar ik denk dat ik dan binnen de kortste keren een nieuwe pc kan aanschaffen.
Ook las ik iets over de "fan" die losraakt van de "heatsink" kan liggen, maar dat moet ik nog ff uitzoeken.
Oke, uitgezocht. Zoiets zit op mijn CPU. Ik ben er eerlijk gezegd nog steeds niet over uit of mijn pc nou uitvalt door de GPU of CPU.

Laatst bewerkt:
Blijkt toch dat ik niet weet waar ik over praat, als computer-noobje. TOCH mijn CPU. Die fan was losgesmolten op een extreem warme dag, en heb hem er niet meer opgezet, omdat ik dacht dat die CPU in die fan zat, blijkt dat zo'n godvergeten klein vierkantje te zijn. Dat wist ik niet dusja erweer opgezet en nu doettet weer!

:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan