GPU te warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pierke007

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2007
Hallo,
ik heb een nieuwe grafische kaart(nvidea geforce EN 8500GT) gestoken maar nu blijkt die toch nogal warm te worden.Vanaf je een game speelt begint hij een sissend geluid te maken,met de minuut luider wordend tot tenslotte,binnen de 10 minuten de computer geheel uitvalt.Heb dit gemeld bij de verkoper(STS comp Lier) en dadelijk een nieuwe gekregen.Nu blijkt dat deze over dezelfde eigenschappen bezit,maakt wel iets minder lawaai(dat sissen),valt niet uit maar dat zou kunnen omdat ik de case nog niet heb teruggeplaatst,maar haalt nog steeds temperaturen tegen de 90 C .Zelfs bij gewoon surfen zit hij al bij de 70C.Heb alle nodige drivers geinstalleerd.Iemand hier een oplossing voor,
alvast bedankt.

Oje .. als het ding dus werkelijk sissende geluiden gaat maken in combinatie met hoge ( TE hoge, is echt TE hoog ) temps dan is het NIET goed :(. Als dat verschijnsel dan ook nog optreedt MET een werkende FAN dan is het echt mis. Overleg met de verkoper !!!

Suc6 Leon25 :cool:

Ik dacht dat deze temperaturen bij een gpu wel vaker voorkwamen (zonder te sissen natuurlijk)
lees oa eens hier
mvg leo

Laatst bewerkt:
nee er zit geen cooler op,silent versie,volgens de verkoper beter want die fans waren toch maar dingen die het eerst stuk waren.
Zit nu met gewoon surfen op 71C,case open,volgens mij komt dat geluid samen met het oplopen van de temperatuur.

Zo'n "silent" geval dient wel een kast te hebben met een goede aiflow, anders blijft de warmte gewoon hangen, ook met de zijkant eraf, wat de aiflow ook niet bevorderd, zet er maar eens een kamerventilator op, dan pas wordt de geproduceerde warmte afgevoerd.

Zalman of een Arctic erop zetten i.p.v. die heatpipe?

heb het probleem gevonden,koeling!
heb er zoals je zei eens een klein ventilatorke op gezet en
-weg lawaai
-temp zakt direct naar 57C
zelfs op de hoogste instellingen door de fabricant aanbevolen,had ze eerst al op min gezet wat al een kleine verbetering opleverde,maar nu TOP heb favoriet spel eens op hogere grafics kunnen spelen,mooi,mooi,mooi

Nu moet ik nog wel een oplossing vinden want ik kan maar moeilijk de case zo open laten met de ventilator dernaast.Iemand hier enig advies voor hoe en wat?
THX

Je zou een stille 12 cm casefan zo in de kast kunnen bevestigen (mt bv tieribjes) dat deze op de videokaart gericht is.

Ik zou kiezen voor het plaatsen van een actieve koeler op de videokaart!

Zonder een goede airflow IN die kast blijft nog steeds alle warmte in die kast, plaats een in en uitlaat ventilator van een zo groot mogelijke diameter, of een kast met een goede airflow aanschaffen.

Het beste is om een kast te kopen met aan de zijkant een directe pijp naar de processor.

Ik heb de 8800 GTS 640 mb deze werd in mijn oude kast 85 graden zonder iets bijzonders te doen.

Heb de fabrikant zonder tussenkomst van de verkoper een mailtje gestuurd (dit werkt vaak veel sneller en deze hebben er ook veel meer verstand van). Deze vertelde mij dat een videokaart van de 8000 serie gemakkelijk 90 graden mag worden zonder dat er schade ontstaat. Echter geldt wel hoe lager de temp hoe beter het is.

Ik heb daarna een nieuwe kast gekocht met 2 fans voor en achter die de lucht door de kast heen voeren. de videokaart werd toen 60 graden. je kunt ook de nvidia ntune en configuratie scherm downloaden. daarmee kun je in de instellingen de fan op 100 % zetten je zult de fan horen brullen (althans de mijne) en dan kan de temp zelfs met 200 mhz over klokken nog rond de 60 graden komen. je kunt deze downloaden op nvidia.com

Groeten John

k'heb dat programma n'tune,maar ik vermoed dat je daarmee alleen de fan kan regelen die daarwerkelijk op je kaart is gemonteerd(zo standaard)en aangezien er op een silent versie geen fan is ,is deze optie voor mij ontoegangkelijk.De fan inbouwen zal wel lukken mits de juiste plaatsing vinden,maar waar haal ik voeding voor de fan,k'heb begrepen dat de gele draden tot de voeding behoren? Ik heb er aan gedacht van enkel een fan te plaatsen die de warmte uit de kast zuigt aangezien er verluchtingsgaten genoeg zijn (desnoods er nog enkele bijmaken)die verse lucht dan automatisch naar binnen brengen,niet?Nu staat die kamerventilator toch ook op een halve meter van de case.

ps: volgens mij heeft mijn kast een rechtsstreekse pijp naar de proccessor,maar daar is m'n gpu niets mee(blijkbaar toch niet)

Laatst bewerkt:
Het mooiste is een ingaande fan voorin de pc en een uitgaande fan achter.Dit in de gaten (die vaak, maar niet altijd) al in de behuizing zitten.
Dat zorgt voor luchtstroom door de kast.
Daarbij kun je dan nog een fan monteren die je op het koelblok van de videokaart richt, naar achtern toe.
Neem silent uitvoeringen en deze zijn aan te sluiten op de 4 pins molex stekkers van de 12 voltlijnen, die ook b.v. op je harddisk zitten. Er zijn eventueel tusssen stukjes verkrijgbaar als splitter.
mvg leo

probleem is opgelost,heb er 2 light fans bij ingeplaatst,één op het koelblok gericht van de gpu,en één achteraan die de warme lucht uitblaasd en tegelijk ook wat meer frisse lucht naar binnentrekt langs de openingen in de case.iedereen alvast bedankt,samen hebben we dit weer klaar,THX GRTZ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan