• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost GPX bestand ex en Importeren in Excel bestand

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

PeterBijns

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
In het Excel bestand wil ik graag een gpx bestand importeren dat gpx bestand is met het kladblok in te zien of te bewerken, het word gemaakt door het Garmin programma Mapsourse.
In dat programme maak ik op een locatie een Waypoint aan, dat waypont gpx coördinaten Long en Lat.
Deze en meer gegevens wil ik dus importeren in het Excel bestand.
het importeren lukt aardig alleen de provincie en het telefoonnummer niet.

Op de sheet "poi" is er ook geen kolom Provincie geplaatst dit moet nog, en de kolom email adres staat er wel alleen daar doet Mapsource niets mee en mag gewoon blijven.

Als ik in Mapsource een aantal waypoints heb aangemaakt en het deze opsla ontstaat er een gpx bestand met daarin dus die gegevens welke ik wil importeren in mijn Excel bestand.

Graag een kolom aanmaken voor de Provincie zodat deze uit de gpx ook in de sheet komen.

Dan met importeren wordt er alleen tot en met de kolom Description geïmporteerd en wil ik dus de gegevens van alle kolommen vullen uit het gpx bestand met uitzondering van het mail adres welke niet im Mapsource staan.. Voor mij is dit een klus die ver boven mijn pet gaat vandaar dat ik het op dit forum vraag.

Ik zie dat het bestand Drachten.gpx niet is toegelaten op dit prachtige forum. het bestand Drachten.txt is de inhoud van het gpx bestand als de extentie wordt gewijzigt is het het zelfde.
Als je in de sheet op een van de coordinaten dubbeklklikt dan wordt de locatie in Google Maps geopend, reuze handig vaak.

Wie kan mijn vraag oplossen?

Ik Voeg het Excel Bestand, het gpx en de inhoud van het gpx bestand als txt toe

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Edmoor, ik heb het net bekeken, maar het doet niet wat ik precies wil, zoals de adres gegevens als stad provincie etc. Ook is mij onduidelijk hoe je uit een gpx bestand gemaakt door mapsource de gegevens kunt importeren. Wel bedankt voor je reactie, Groet, Peter

Zo dus:

Code:
Sub M_snb()
   sp = Array("<wpt ", "", "<name>", "<desc>", "<sym>", ":StreetAddress>", "", ":PostalCode>", ":City>", ":Country>", "Phone"">", "Email"">")
   sn = Split(CreateObject("scripting.filesystemobject").opentextfile("J:\temp\Drachten Waypoints.txt").readall, vbCrLf)

ReDim sq(UBound(Filter(sn, sp(0))), UBound(sp))
   For j = 0 To UBound(sp)
     If sp(j) <> "" Then
        st = Filter(sn, sp(j))
        For jj = 0 To UBound(st)
           If j = 0 Then
               sq(jj, j + 1) = Split(st(jj), Chr(34))(1)
               sq(jj, j) = Split(st(jj), Chr(34))(3)
           Else
              sq(jj, j) = Split(Split(st(jj), sp(j))(1), "<")(0)
           End If
        Next
     End If
   Next

Blad2.Cells(8, 1).Resize(UBound(sq) + 1, UBound(sq, 2) + 1) = sq
End Sub

PS. Alleen het pad van het bestand wijzigen

Super deze macrocode, het doet precies wat ik wil en een zeer korte code ook nog eens.
Ik heb de code iets uitgebreid met een zodat hij ook de kolom Provincie meeneemt welke ik op het bled heb gemaakt.
Reuze bedankt

Nu toch nog een probleem, ik heb een kolom aangemaakt State daar moet de provincie in. Als ik nu de exporteren macro draai dan verschuift deze de inhoud van de kolommen. Is er een wijziging mogelijk in de macro zodat hij het goed gaat doen?
Di import. Macro doet het goed. Alvast weer bedankt voor een mogelijke oplossing. Groet, Peter

Ik zie geen toegevoegde waarde voor de provincie.
Je vertelt niet waar je de kolom plaatst.
Als het vóór het land is wordt het:

= Array("<wpt ", "", "<name>", "<desc>", "<sym>", ":StreetAddress>", "", "PostalCode>", ":City>","", ":Country>", "Phone"">", "Email"">")

Snb, Dank je wel voor je antwoord.
De kolom State (dat is dus voor de provincie) staat idd voor land (country op het werkblad)

Ik heb er dit van gemaakt;
sp = Array("<wpt ", "", "<name>", "<desc>", "<sym>", ":StreetAddress>", "", ":PostalCode>", ":City>", ":State>", ":Country>", "Phone"">", "Email"">")
Zo werkt het goed om te importeren dus dat werkt nu prima.

Alleen als ik ga exporteren met die extra kolom dan werkt het exporteren niet goed uit het GPX bestand welke Mapsourse maakt.

Dan worden de gegevens verschoven.

Maar ik ben al heel blij met de oplossing welke je mij al gaf.
Groetjes, Peter

Laatst bewerkt:
In het GPX bestand stond geen :State> veld.
Het bestand was dus niet-representatief. Jammer.
Mijn code verzorgt alleen de import van gegevens.
Wat je zegt over exporteren is voor mij niet te volgen, want dat heeft niets met mijn code te maken.

Terug
Bovenaan Onderaan