Graag aanschafadvies voor zwaar rekenwerk

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Zoek voor mijn dochter (student econometrie) een andere 12,5 inch laptop Lenovo thinkpad (geen ander formaat of merk). De reden: haar Lenovo x61 met 4 gig geheugen en Windows7 trekt het zware rekenwerk niet meer. Nu worden tweedehands diverse Lenovo x220 en x230 machines aangeboden. Mijn vraag is: wat is beter voor zwaar rekenwerk: een lenovo x220 met i7 processor (ik denk 1e of 2e generatie) of een x230 met derde generatie i5 processor? Ook vraag ik mij af of daarbij windows 10 nu al een verstandige optie is omdat je misschien de kans loopt dat sommige specifieke wiskundige programma's zoals Matlab niet goed werken.
Wie kan mij hierin deskundig adviseren?

Wat het Lenovo gedeelte betreft kan ik je geen advies geven, maar gelet op mijn ervaringen met Windows 10 op mijn pas 2 jaar oude laptop (lees: allerlei kleinere en een enkele grotere onhebbelijkheid die ik tegenkwam) ben ik als een speer teruggegaan naar Win 7 waar ik volledig tevreden over was en nu ook weer ben. Ik ga wel naar Win 10 op mijn volgende NIEUWE laptop (over een jaar of drie). Beweer ik hiermee dat je niet moet updaten naar Win 10? Ehh, nee, ik laat dat graag aan ieders eigen verantwoording (en ervaringen met Win 10 tot nu toe op andere computers) over. Ik schrijf alleen wat ik heb meegemaakt. Plaats ik mijn ervaring(en) in de context van jouw vraag, dan............... ;)

Misschien dat wat het Lenovo gedeelte betreft, dit linkje je verder helpt?

Laatst bewerkt:
Ik ben er uit. Op marktplaats werd bij een Mac-bedrijf een nieuwe Lenovo Thinkpad x250 met 250G SSD, 5e generatie i5 en 4G DDR3L aangeboden voor de helft van de nieuwprijs (echt nieuw met bon en 3 jaar Lenovo garantie). Enige probleem waar ik tegenop liep (wist ik niet, de verkoper ook niet, en andere kopers in het buitenland ook niet, gezien de vele kwade reacties op internet) dat de x250 maar 1 geheugenbankje kwijt kan. Effe een goedkoop 4G-je bijprikken kon dus niet en er past bovendien alleen de duurdere DDR3L in. Heb er nu 8G ingezet, want de 16G die ik eigenlijk wilde, is nu nog peperduur (tegen de 400 euro op internet). Voor het upgraden was ook nog een extra handeling nodig, want er zit ook een volwaardige accu inside. Die moet je eerst via je BIOS uitschakelen (perfecte handleiding op een filmpje van Lenovo). Kortom had wat onverwachte verrassingen, maar hij draait nu ook echt als een speer, ook bij het zware rekenwerk.
In ieder geval bedankt voor de adviezen.

Ok, super, veel succes en plezier met je aankoop. Goed dat je al de status op opgelost hebt gezet :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan