• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Graag even uitleg over volgende formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

glda19

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Hi
Wat ik eigenlijk wil bekomen is hoeveel dagen er in een bepaalde week is gewerkt.
En dit doen voor alle weken
Ik heb meerdere rijen datums staan weergegeven als dag.
Dit is correct opgebouwd als een kalender dus er zijn bepaalde weken die op bepaalde dagen geen datum hebben.

{=NETTO.WERKDAGEN(INDEX(B6:F6;VERGELIJKEN(WAAR;B6:F6<>"";0));F6;Feestdagen)}
Met bovenstaande formule vind ik het aantal gewerkte dagen in het bereik B6:F6 wat correct werkt.
Wil enkel weten waarom daar een matrix formule moet worden van gemaakt zonder geeft hij waarde terug

Dit versta ik zelf
Wil ik enkel de waarde kennen van een de eerste niet lege cel dan doen we dit met onderstaande formule:
{=INDEX(B6:F6;VERGELIJKEN(WAAR;B6:F6<>"";0))}
Waarom moet daar een matrix formule gemaakt worden.

En netto.werkdagen geeft het aantal gewerkte dagen terug - het aantal vakantie dagen

Dat komt door de voorwaarde(n) die je in de "zoeken-matrix" van vergelijken plaatst

kan dat iets duidelijker zijn
waarom heb ik dit niet in deze formule
ALS(B$1="";"";INDEX(Blad1!$B$2:$M$12;VERGELIJKEN($A3;Blad1!$A$2:$A$12;0);VERGELIJKEN(B$1;Blad1!$B$1:$M$1;0)))

In die formule heb je geen voorwaarden gedefinieerd. Zoals (A1:A10=....)

Soms helpt het om een beter idee te krijgen hoe excel rekent met Formules>formule evalueren en dan stap per stap door die formule stappen.
Matrixformules zijn natuurlijk wel van een hogere orde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan