• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Graag hulp bij ontcijferen formule.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mischa79

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2016
Hallo mede forumleden,

Mijn naam is Mischa en ik ben met een projectje bezig waarbij ik een programma voor het plannen van onderhoud aan machines aan het maken ben.
(de bedoeling is dat ik het onderhoud ga plannen en het onderhoud van achterstallig naar preventief ga krijgen)

Hierbij gebruik ik een aantal formules die ik heb kunnen lenen van andere programma's.
Nu is alleen het probleem dat ik de logica achter sommige formules niet snap of waarom ik bepaalde waardes krijg.

Bekijk bijlage Nieuwe gecomprimeerde (gezipte) map.zip

Het idee van het programma is als volgt:

men geeft onder Laatst uitgevoerd de datum en urenstand in, het programma zou dan de nieuwe datum moeten uitrekenen en de nieuwe urenstand waarbij er weer onderhoud gevoerd moet worden. Dit op basis van de interval die al ingegeven staat.
Nu is het zo dat een machine door storingen wel de datum bereiken kan maar nog niet het aantal draaiuren heeft gehaald, in dat geval is voor de gebruiker de urenstand leidend voor het onderhoud.

er komen nog meer functies in het het programma maar voor nu wil ik dit eerst waterdicht hebben.

De gebruikte formules zijn:

Code:
=ALS(D8+INTEGER(C8/24)=0;" ";ALS(INTEGER(F8-NU()+1)<-30000;" ";INTEGER(F8-NU()+1)))
om de uren te berekenen, maar laat in het programma dagen zien (als ik het goed zie) en dit zou in uren moeten zijn. En geeft alleen het aantal tot volgend onderhoud aan, niet de nieuwe urenstand.

Code:
=ALS(D8+INTEGER(C8/24)=0;" ";D8+INTEGER(C8/24))
om de datum volgend onderhoud te berekenen, maar houd geen rekening mee met dat de weekenden geen arbeid verricht wordt.

Wie kan mij helpen met uitleg?

groetjes Mischa

Laatst bewerkt:
Deze berekent de werkdagen tussen 2 datums, daar kun je nog de feest- en vakantiedagen aan toe voegen.

Vul eens handmatig in wat je precies als resultaat wil hebben.

Hallo Plongske,

nog niet helemaal.
Als ik interval geen weken invul valt datum volgend onderhoud weg.
Waar geen weken zijn ingevuld bij interval, moet die cellen ook leeg blijven; waar geen uren zijn ingevuld bij interval moeten die cellen ook leeg blijven.

En misschien handig om gelijk te vermelden: elke keer dat het betreffende onderhoud gedaan is vul ik opnieuw de laatst uitgevoerd in.
en zodra dit is ingevuld zou ik dan op een akkoord button drukken wat deze gegevens gelijk in onderhouds geschiedenis moet plaatsen (hier moet ik later een macro voor schrijven denk ik).

(is nog best lastig uitleggen wat je in je hoofd hebt)

bedankt in ieder geval voor je input zover.

Misschien beter eerst alles wat ik wil inbouwen opsommen?

Laatst bewerkt:
Code:
IF(D8+INT(B8*7)=0;" ";

Volgens mij is dit stukje in de formule overbodig.

Heb je het getest?
Waar geen weken zijn ingevuld bij interval, moet die cellen ook leeg blijven; waar geen uren zijn ingevuld bij interval moeten die cellen ook leeg blijven.
Dit doen de formules

ja, heb de bewuste cellen leeg gemaakt.
Je ziet ook gelijk de volgende datum of urenstand verdwijnen.
De bedoeling is dat er bij volgend onderhoud een datum komt te staan en een urenstand (of de interval nu weken of uren zijn)

Bekijk bijlage test onderhoudsprogramma (2).xlsx

Ik zal kijken of ik morgen een voorbeeld kan maken waarbij de gevraagde gegevens rood gemaakt zijn.

Laatst bewerkt:
Ik kan je niet meer volgen.
De bedoeling is dat er bij volgend onderhoud een datum komt te staan en een urenstand (of de interval nu weken of uren zijn)

Moeten we dan ervan uit gaan dat de machines 24/24 en 7/7 draaien?

Oke, ik ga een poging doen om het idee uit te leggen.
Het idee is om een programma te maken met excel om het onderhoud van het machine park te kunnen plannen, onderhoudsgeschiedenis bijhouden en technische informatie van de machines op te slaan.

Hiervoor hebben we informatie uit het veld voor nodig, bijvoorbeeld op welke datum een machine gesmeerd is en op welke urenstand (lees: soort kilometerstand) dit is gedaan. En de eventuele bijzonderheden die men heeft gezien.

De machines draaien vijf dagen per week/24 uur per dag, weekenden draaien ze niet en wordt in principe geen onderhoud uitgevoerd.

De werkzaamheden worden na afloop gemeld en worden in het programma ingevoerd.

Hieronder een omschrijving wat dat invoeren ongeveer inhoudt:

Als "laatst uitgevoerd"( B en C) ingevuld is en geaccordeerd zou er in "volgend onderhoud" (D en E) een nieuwe datum en urenstand moeten komen.
Deze moet wel rekening houden met een vijf daagse werkweek van 24 uur per dag.
Week intervallen moeten naar uren en datum worden omgerekent.
Uren intervallen moeten naar uren en datum worden omgerekent
Waar bij interval geen info in de cel staat, blijft deze ook leeg.
bv. B8:B22 of C23:C37 komen geen waarde in.

De datum en urenstand van "volgend onderhoud" (B en C) worden op tabblad "planning" gebruikt in een dashboard wat de huidige stand tot volgend onderhoud aangeeft middels een soort gauge.
Na accordeering van "laatst uitgevoerd" met button "ok laatst uitgevoerd" zoals hierboven beschreven gaat de betreffende regel naar het onderhouds gechiedenis.
De werkzaamheden zijn dan niet meer aan te passen, alleen in "bijzonderheden kan er tekst toegevoegd of verwijderd worden.

Als "Urenstand" (A) is ingevuld en geaccordeerd zou de gauge op tabblad "planning" moeten veranderen naar de nieuwe stand.
De formule/macro (nog te maken) berekent dan het verschil in de volgende datum/urenstand en huidige datum/urenstand en past de stand van de gauge aan.

Het bijgevoegde excel bestand bied hopelijk nog wat verduidelijking.

kort gezegd zoek ik formules/macro's voor:
- berekenen van datum in de toekomst op basis van een bekende datum en interval met voorwaarde werkweken van 5 dagen/24 uur per dag/iso weeknummering.
- berekenen van urenstand in de toekomst op basis van een bekende urenstand en interval met voorwaarde van 5 dagen/24 uur per dag/iso weeknummering.
- vergrendeling van info bij "onderhouds geschiedenis" uitgezonderd "bijzonderheden".
- button "accoord urenstand".
- button "accoord laatst uitgevoerd".
- berekenen stand "volgend onderhoud" voor gauge.
- vergeet vast nog wat:rolleyes:

hoop dat het ik het iets duidelijker heb gekregen.:rolleyes::p
De meeste uitleg staat in tabblad mach. 1

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan