Hoi Richh,
Ik had al eerder redelijk intensief naar de site zitten kijken, en hoewel je zegt genoeg reacties te hebben wil ik toch nog wat toevoegen van mijn bevindingen.
Op helpmij probeer ik altijd zo positief mogelijke kritiek te leveren, maar bij deze site lukt me dat helaas van geen kanten: ik vind het een draak van een site...
Het lijkt er net op, alsof het de bezoeker zo moeilijk mogelijk gemaakt wordt om iets aan de site te hebben.
Als ik normaal op een site als deze kom, ben ik binnen een halve tel weer weg.
==========
De Algemene Voorwaarden
De al genoemde Voorwaarden staan in een pdf die je niet meteen in de browser kan zien maar eerst moet "downloaden", en die dan alleen met een wachtwoord te te openen is. Dat is nergens voor nodig! (tenzij je niet wilt dat de voorwaarden gelezen worden). Want:
- Een wachtwoord is overbodig (iedereen mag de voorwaarden gewoon zien; het wachtwoord is openbaar!).
- Een pdf kan doorgaans meteen in de browser bekeken worden (het "downloaden" is dus niet van toepassing, tenzij een bezoeker z'n AdobeReader anders heeft ingesteld). Maar er wordt wel "downloaden" gevraagd, en een aantal bezoekers zullen dan meteen afhaken omdat ze daar geen zin in hebben.
- Het hoeft helemaal geen pdf te zijn: de Algemene Voorwaarden kunnen gewoon als html-tekst op een pagina komen te staan.
Dat scheelt minstens: een klik op de download-knop, het intikken van het wachtwoord en een klik op OK van het wachtwoord-venster (plus voor wie de AcrobatReader buiten z'n browser houdt: een klik op Start, een klik op Mijn Documenten, een klik op de map Mijn Downloads, en een klik op het bestand zelf; plus een klik voor afsluiten pdf-viewer, plus een klik voor afsluiten Verkenner-venster).
Met html is het 1 klik naar pagina, en 1 klik terug! En als html is de tekst veel sneller op scherm dan met de pdf-plugin of losse pdf-viewer.
==========
Voorwaarden op voorwaarden
In de Algemene Voorwaarden lees ik, dat er ook nog "Gebruikersvoorwaarden" zijn. Maar die krijg ik pas te zien als ik al besteld heb:
Voordat u de Rich Notes daadwerkelijk ontvangt, zal ik u eerst een e-mail sturen met een aantal vragen. Deze dienen naar waarheid te worden ingevuld. In dit mailtje (of later in een ander mailtje) zit ook een bestand met de gebruikersvoorwaarden. Dit is een pdf-bestand ... enz.
- Bovendien: wat zijn die vragen die naar waarheid moeten worden ingevuld? Die weet ik ook niet van tevoren. Misschien worden dingen gevraagd waar ik helemaal geen antwoord op wil geven!
Kortom: ik weet niet waar ik aan toe ben. En als die vragen me niet bevallen, vervalt dan de koop? (en krijg ik dan mijn geld terug als ik al betaald heb?)
==========
Maar waar komt het in deze site op neer?
Dit is een site die probeert:
A) Producten te verkopen. Die producten zijn:
- Een boekje van 43 pagina's met (samenvattende) teksten over het Theorie-deel van het rijexamen; vorm: pdf-bestand; prijs: € 20,-.
- Een boekje van 18 pagina's over ombouwen van een Wii zodat er een harde schijf op kan worden aangesloten; vorm: pdf-bestand; prijs: € 50,-.
- Een boekje van 18 pagina's over het installeren van programma's voor een omgebouwde Wii; vorm: pdf-bestand; prijs: € 20,-.
- Een betaalde Helpdesk ("serviceverlening" zeggen de Alg.Voorwaarden) bij deze producten; vorm: e-mail, chat of telefoon; prijs: € 7,50 per uur (zonder aanschaf van de producten: dubbel tarief).
- Een set met de twee Wii-boekjes; prijs: € 59,-.
- Een set met alle 3 de producten; prijs: € 65,-.
B) Klanten in te schakelen voor verdere verspreiding (via de "Vriendenactie" en de "Twitteractie").
- Per product levert één geworven nieuwe klant € 1,- korting op (met een max. van 15 per product).
- De Twitteractie betekent het re-tweeten van 3 tweets; geeft € 10,- korting op 1 aangeschaft product.
- De Twitteractie is tijdelijk, maar einddatum zie ik niet.
- Er kan soms ook van een speciale Vriendenactie-code gebruik gemaakt worden, met € 5,- korting per geworven nieuwe klant.
C) Klanten feedback te laten geven over de site.
- Invullen van een feedback-formulier met een paar eenvoudige vragen levert (ipv de Twitteractie) ook € 10,- korting op 1 product.
D) Bij te dragen tot opinievorming over het CBR.
E) Nog wat entertainment te bieden middels een spelletjes-widget.
==========
Alle boekjes
Als ik, gewoon voor eigen gebruik, de boekjes op de bank of met vakantie wil kunnen lezen, dan moet ik de pdf's uitprinten. De kosten van papier en de dure print-inkt komen dus bovenop de prijs.
Het nietje doe ik er gratis bij.
==========
Het rijexamen-boekje
- In de boekwinkel en op internet zijn complete Rijexamen-boekjes te vinden voor € 15,- tot € 25,-.
- Met een Google op "Rijexamen theorieboek" kan ik ook veel gratis online materiaal vinden.
- Waarom is dit boekje beter?
- Tevoren kan ik het niet inkijken, zoals bij een boekwinkel.
- Andere publicaties zijn vaak met medewerking en/of erkenning van het CBR gemaakt.
- De deskundigheid van de auteur wordt niet aangegeven: is de auteur bv. een erkend rijschoolhouder? Kennelijk niet, want in de tekst staat: "Mijn rij-instructeur beveelt mijn werk aan bij zijn leerlingen".
- Verder (Algemene Voorwaarden): "... is dus geen officieel theorieboek en u dient u eigen officiële theorieboeken ook te lezen. Door de verkorting, tekstaanpassingen en eigen inbreng van de auteur kan aan dit document geen juridische status worden ontleend. Voor gevolgen van (verkeerde) interpretatie van de regels en verdergaande zowel directe als indirecte gevolgen aanvaardt de auteur geen aansprakelijkheid. Gebruik is op eigen risico."
Kortom, wat koop ik nu? Eigenlijk een kat in de zak...
==========
De Wii-boekjes
- Van dit onderwerp heb ik geen verstand. Een Google op "wii ombouwen" levert in elk geval veel gratis handleidingen.
Kortom: waarom zou ik daar zo'n € 60,- voor moeten neertellen?
==========
De kortingen
- Als ik als wederverkoper (boekwinkel) een gewoon boek van een uitgever verkoop, krijg ik ca. 30% van de prijs. Als ik hier 1 product weet te verkopen via de Vriendenactie, krijg ik € 1,- korting (op de € 20,- of € 50,-).
- De € 10,- Twitter-korting is gauw verdiend: ik zal niet de moeite nemen om tweets op te zoeken en te retweeten, maar even snel het online feedback-formulier invullen.
- Voor het werven van 1 nieuwe klant denk ik minstens 1/2 uur nodig te hebben. Ik verdien dus max. € 1,- per half uur. Die moeite ga ik niet nemen: een bijbaantje bij de McDonalds levert mij meer op!
- Om de volledige Vriendenactie-korting op te strijken bij bv. het Rijexamenboekje, moet ik binnen 3 weken 10 nieuwe klanten werven (als ik meedoe aan de Twitteractie of het feedback-formulier, anders 15 nieuwe klanten). Maar ... hoe vind ik in mijn kennissenkring mensen die dit rijexamen-boekje willen hebben? Dat zijn er vast geen 10 of 15. Er staat wel juichend: "U hoeft niet alleen vrienden uit te nodigen. Oom, oma, tante, opa, kennis: het is allemaal mogelijk!", maar de meesten daarvan hebben al hun rijbewijs; en bij wie het niet heeft, zou het puur toeval zijn als die óók met hun theorie-examen bezig zijn in de 3 weken nadat ik het boekje heb gekocht.
Kortom, wat krijg ik nu aan korting? Vermoedelijk erg weinig, wat de hoofdletters "GRATIS, als ..." wel erg rooskleurig maakt.
En hoogstwaarschijnlijk blijft voor de site ook het piramide-effect van steeds meer klanten uit.
==========
Gratis en ook niet gratis?
Op de site staat ook: "Gelijk antwoord op al je vragen als je de gratis Live Support Chat begint! Klik hieronder (Begin de chat en ik help u met alle vriendelijkheid (opnieuw) met problemen en vragen!)".
Hè, gratis chat? Volstrekte onduidelijkheid over wanneer die € 7,50 per uur voor een hulp-chat dan gelden!
==========
Gratis met een sterretje
Alle Rich Notes zijn helemaal GRATIS!
Dit na de Vriendenactie*ter waarde van €45 én na de tijdelijke Twitteractie*waarbij je €10 extra korting krijgt! Samen is je totale voordeel dus €55 !
Dat is niet echt 100% misleidend, want er staat bij "Dit na de vriendenactie ... enz.". Dat is dus een beperkende voorwaarde, en die voorwaarde kan je opzoeken.
- Dit lijkt erg op reclamefolders met "U kunt wel € 100,- korting krijgen *". Bij het sterretje onderaan de pagina staat dan in hele kleine lettertjes "Zie onze actievoorwaarden op www.....". En bij de actievoorwaarden staat dan bv. "... bij een bestelling van tenminste € 3000,-" of "geldend t/m 15 augustus 2012" (dat is dan krap dag).
Persoonlijk hou ik daar niet zo van.
- Hé, het "Alle Rich Notes zijn helemaal GRATIS!" klopt niet. Het kan alléén gratis worden bij een losse bestelling van 1 product. Maar als je de set van alle 3 neemt, kost deze na de korting toch nog € 10,- en dat is niet gratis. De set van de twee Wii-boekjes kost na korting nog altijd € 19,- en dat is ook niet bepaald gratis.
- De gewekte suggestie van GRATIS / GRATIS / GRATIS in de tabel bovenaan de "Superaanbieding" pagina is dus niet waar. Alleen met close reading kom je daar achter!
==========
Privacy
Op de pagina over de Website Voorwaarden staat:
Elke website heeft zo een 'Privacy Statement / gebruikersvoorwaarden' en daar kan ik niet achter blijven. Uw gegevens zijn gewoon veilig, dus maakt u zich niet druk.
- Vervolgens wordt alleen het cookie-beleid van Google geciteerd (niet van deze site).
- Maar het privacy-reglement ontbreekt. Er worden wel e-mail adressen e.a. persoonlijke gegevens gevraagd: wat gebeurt daar mee?
- Voldoet de site/het bedrijf aan de meldingsplicht van het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens), of heeft de site daarvoor ontheffing?
==========
Tot zover over de inhoud.
Al met al ben ik bang dat de site ondanks de 3 maanden werk niet het resultaat gaat opleveren dat je hoopt.
En ik kan Tecsman geen ongelijk geven: je business-model klopt niet en/of de uitwerking ervan klopt niet.
Met vriendelijke groet,
CSShunter