• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Grafiek automatisch aan ingevulde waarden uit kolom c

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Catrysse59

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2014
Hallo iedereen . In bijlage stuur ik jullie een xlsm bestand door waarvan in blad 1 dagelijks een waarde wordt ingevuld in kolom c. De bijhorende data wordt reeds automatisch in kolom a ingevuld . Nu is het in mijn bedoeling om een grafiek te maken die enkel de waarden weergeeft die in kolom c zijn / worden aangebracht , dus een dagelijkse update van de grafiek . Is dit mogelijk via een formule ? Of ben ik dagelijks genoodzaakt om het bereik zelf aan te passen aan de nieuwe gegevens ? Alvast dank bij voorbaat voor alle reacties .

Bijlagen

Wordt er in kolom B ook iets ingevuld?
Als dat niet het geval is dan kan je die verwijderen en dan er een tabel van maken welke aan een grafiek gekoppeld is.
Bij het invullen van een waarde, b.v. in kolom B wordt deze automatisch in de grafiek weer gegeven.
Deze grafiek kan je ook in Blad2 plaatsen.

Hallo Peter , bedankt voor jouw reactie . In kolom b staan inderdaad geen waarden en dient enkel als visueel aspect die de kolommen meer uit elkaar houden bij een witte achtergrond . Het ligt in mijn bedoeling dat het bereik voor de grafiek automatisch wordt aangepast wanneer een waarde in een cel uit kolom c wordt aangepast . Wanneer je zelf het bereik instelt zoals in de bovenste grafiek dan wordt inderdaad deze gegevens opgenomen . Wanneer het bereik bijzonder lang is bijvoorbeeld een tijdspanne van 1 jaar dan heb je natuurlijk een ander verhaal gezien de nulwaarden of lege waarden ook in de grafiek worden opgenomen . Vandaar mijn vraagstelling .

Komt dit een beetje in de buurt?
Kolom C (gegevens) is nu een tabelletje.

Bijlagen

Beste Catrysse59
Als je bedoelt dat je een waarde toevoegt aan kolom C en dan automatisch de grafiek
wilt bijwerken, dan kun je dit eens proberen.
Helaas kan ik het niet voor je testen in office2016

Dynamisch Naamgegeven Bereik
Ga naar het tabblad Formules en klik op Naam Manager.
Maak een nieuwe naam en geef deze een naam zoals [ DynamischBereik ]

Gebruik deze formule voor een dynamisch bereik:
excel
=VERSCHUIVING(Blad1!$C$1;0;0;AANTAL(C:C);1)
Pas Blad1 en de kolom C aan naar jouw gegevens.

Maak een grafiek en selecteer dit bereik als gegevensbron:
Klik met de rechtermuisknop op de grafiek en kies Gegevens Selecteren.
Klik op Reeks bewerken en vul de naam van je dynamische bereik in bij de reeksen.

Beste Obrecht . bedankt voor jouw reply . Ik geloof dat ik in excel 2016 moet gaan naar formules en daar heb ik een knop NAMEN BEHEREN ,vervolgens opent er zich een nieuw venster waar ik een nieuwe naam kan ingeven ( zoals u neerschreef heb ik dit DynamischBereik gegeven . Bereik staat op deze werkmap ( is dit ok ? of moet dit blad 1 zijn . Onderaan dit venster kan ik de formule =VERSCHUIVING(Blad1!$C$1;0;0;AANTAL(C:C);1) kopiëren en plakken . Vervolgens drukken op ok ... maar zelf na het saven lijkt de grafiek niet te doen wat gevraagd . Momenteel heb ik een grafiek gemaakt met de waarden uit blad 1 kolom c met een groter bereik dus van c2 : C100-200 . De lege cellen worden in de grafiek niet als nulwaarden aanzien . Indien ik een waarde bijtypt dan past de grafiek aan de nieuwe gegevens aan . In bijlage een jpg bestand

Bijlagen

• grafiek.jpg
    grafiek.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 11
Wil je dan zoiets zien?
1742045839148.png

Neen beste Peter . In jouw grafiek staan ook de nulwaarden . Zie horizontale lijn . Als u mijn afbeelding ziet zie je de nulwaarden niet in de grafiek . Ik denk dat ik het hierbij zal houden . Aan ieder die geholpen heeft mijn beste dank . Ik zal de status als opgelost activeren

Ja maar, nu geef je wel heel vlug op.
Bovendien: misschien door de nogal omslachtige uitleg in #6 heb je Peter's #5 niet gezien?
Die doet nochtans wat je vroeg!

Volledig met @Enigmasmurf eens!!
Dus toch maar eens het voorbeeldje in #5 bekijken.

Terechte opmerking Enigmasmurf . Ik had dit bestand nog niet gedownload , laat staan geprobeerd . Ik heb dit bestand aangepast met een bijkomende macro waardoor de data in kolom automatisch komt en aldus is dit een xlm bestand geworden . De grafiek ziet er bijzonder goed uit en laat geen nulwaarden zien . Dus Peter nr 5 uw oplossing is wel degelijk juist hoor . Mijn excuses en beste dank . Ik stuur dit aangepast bestand nog eens in bijlage door . Wie weet kan er nog iemand anders dit nodig hebben ,niet ?

Bijlagen

Waarom met een macro?
Nu zonder macro want het tabelletje doet hetzelfde.

Bijlagen

De eerste waarde die dagelijks wordt ingegeven is de eerst lege cel in kolom C . Eens deze cel een waarde krijgt wordt de dag in de bijhorende rij automatisch ingevuld . Ik weet wel dat u met het slepen de data in alle cellen van kolom a kan krijgen , maar het lijkt me leuker om dagelijks met een blanco rij te kunnen vertrekken , vandaar . mvg Catrysse59

Nu kon ik natuurlijk niet laten om ook nog eens te komen kijken;)
Als je telkens maar één waarde ingeeft in kolom C kan je die macro herleiden tot:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Columns("C")) Is Nothing Then Target.Offset(, -2) = Date
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan