• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek berekende as legenda en horizontale lijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoepG

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2020
Beste Experts,

ik ben al een hele tijd aan het puzzelen en krijg het nog niet voor elkaar.
Punt 1
Ik heb een grafiek gemaakt, waarbij de grafieklijn netjes met de berekening mee loopt, echter zou ik graag de legenda ook variabel hebben op basis van ingegeven waarden en berekeningen.
Verder wil ik een verticale lijn in de grafiek krijgen op de berekende waarde.

In het voorbeeld bestand is het waarschijnlijk wel duidelijk.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Bijlagen

Ik ben inmiddels iets verder,

Maar krijg nog steeds de As legenda niet aangepast, ik zou graag op de y-as (waarde-as) een begin punt willen instellen, zodat deze niet start bij 0.
Op de x-as zou ik graag de waardes welke 0 zijn willen laten vervallen uit de grafiek.

Iemand tips hoe ik dit moet doen, of in welke richting ik moet zoeken?

Groetjes

Bijlagen

Voor de Y-as (waarde-as) gaat het eigenlijk alleen om de onderste waarde, deze moet mee schuiven, de bovenste werkt prima als deze op automatisch staat.

Voor de X-as (catogory-as) heb ik nog geen oplossing.

die min en max waarden, die moet je handmatig aanpassen ... of je kan dat door een macro laten doen.
de waarden, zie A15:B16

Bijlagen

Dat is eigenlijk wel top gedaan. :-)

paar kleine aanpassingen dat er kleine vrije ruimte bij is.
De waarde bij A15:B16 heb ik nu met een +1 en -1 aangevuld, probeerde het ook met 0,5 maar dan werkt het niet meer.

Is het mogelijk om de grafiek pas weer te geven, als er op de macro knop wordt gedrukt?

Laatst bewerkt:
in de macor worden de min en max voor de x en de y-as naar beneden en naar boven afgerond.
Voor de X-as is dat op een veelvoud van 1, voor de Y-as op een veelvoud van 0.1.
Wil je de X-as afronden tot op een veelvoud van 0.5, dan verander je die eerste 2 1-tjes in 0.5
Code:
Sub Assen()
     Set sh = ActiveSheet
     With sh.ChartObjects(1).Chart
          With .Axes(xlCategory) 'voor de X-as
               .MinimumScale = WorksheetFunction.Floor_Math(sh.Range("b15").Value,[COLOR="#FF0000"] 1[/COLOR]) 'afronden op integer
               .MaximumScale = WorksheetFunction.Ceiling_Math(sh.Range("b16").Value,[COLOR="#FF0000"]1[/COLOR] )
          End With

With .Axes(xlValue)                                   'voor de Y-as
               .MinimumScale = WorksheetFunction.Floor_Math(sh.Range("a15").Value, [COLOR="#FF0000"]0.1[/COLOR]) 'afronden tot 0.1
               .MaximumScale = WorksheetFunction.Ceiling_Math(sh.Range("a16").Value, [COLOR="#FF0000"]0.1[/COLOR])
          End With
     End With
End Sub
bij de laatste zin is er vermoedelijk een werkwoord blijven kleven op je toetsenbord ???

Laatst bewerkt:
Ja die laatste zin liep niet heel lekker ;-) heb hem even aangepast.

eigenlijk niet, die macro past enkel de min en max van beide assen aan, anders doet die niks.
Die stippellijnen en zo worden direct vanuit je werkblad gegenereerd.

Ivm die extra ruimte links en rechts, nu deed je dat in die cellen A15 en co.
Eigenlijk kan je dat misschien beter hier doen, nu trek ik hier 1 af voor de minimumwaarde en rond ik naar beneden af op een halve.
Je kan anders met beide waarden een beetje stoeien
Code:
  .MinimumScale = WorksheetFunction.Floor_Math(sh.Range("b15").Value[COLOR="#FF0000"]-1[/COLOR], [COLOR="#0000CD"]0.5[/COLOR]) 'afronden op integer

Laatst bewerkt:
Het instellen is op die manier gelukt.
Nu werkt hij perfect.

Dank je wel :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan