• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiek data labels buiten grafiek plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bandito

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2012
Beste allemaal,

Ik heb een staafdiagram grafiek gemaakt met daarin een rode grens lijn.

Ik stoor me aan twee dingetjes en vroeg me af of die te verhelpen zijn;

#1 De data label van de rode lijn (10%) komt vaak in de data labels van de staafdiagrammen te staan (de staafdiagrammen varieren in hoogte en zij niet altijd zoals in het voorbeeld). Het mooiste zou dus zijn dat ik de data label van de rode lijn buiten de grafiek kan zetten. Is dit mogelijk?
Op internet spreken ze over outside end optie maar die heb ik niet in mijn excel zitten.

#2 De rode lijn begint halvewege januari en eindigt halverwege december. Is het mogelijk om de rode lijn eerder te laten beginnen en later te laten stoppen? Zodat de rorde lijn echt van voor tot achter doorloopt.

Bekijk bijlage 02.xlsx

Op een iPad is de rode lijn niet eens te zien, en de schaal van de x-as is ook veel te groot, dus dat is een beetje lastig. Een lijn kan je alleen ‘verlengen’ als je meer datapunten hebt. Die moet je dus aan de bron toevoegen.

1. mogelijk met een macrootje, die kan op een vooraf af te spreken plaats zetten, maar als die bv. in het gebied van de Y-as staat, dan kan hij overlappen met een waarde daar. Hem ondoorzichtig maken lukt me precies niet

Is het bijvoorbeeld mogelijk om de data van een datalabel in een textbox te zetten die ik vrij kan bewegen (dus ook buiten de grafiek kan zetten), en de waarde in het datalabel zelf onzichtbaar te maken?

Kan je in het bestand even handmatig aangeven hoe je het wil hebben? Elk object in een grafiek is met een macro aan te passen al is dat nog niet zo eenvoudig. Zie voorbeeldje met wat handmatige aanpassingen.

Bijlagen

Hoi VenA,

Zie bijlage.

Het liefst zou ik de rode 10,00% op de plaats van de witte textbox met 10,00% willen hebben.
Dat gaat op dit moment niet omdat ik de datalabel niet uit de grafiek kan slepen.

Bekijk bijlage 02 (1).xlsx

Je kan een textbox koppelen aan een cel. Als je C2 wijzigt dan wijzigt ook de waarde in de textbox.

Bijlagen

Is de verticale as ter rechterzijde zetten een optie ?

Of de Chart Area wat smaller maken en het label naar rechts slepen.
Voor de grap ook de chart type van lijn naar kolom omgezet en de opmaak naar gap=0 en overlap =100

Bijlagen

Je kan een textbox koppelen aan een cel. Als je C2 wijzigt dan wijzigt ook de waarde in de textbox.

Is het mogelijk om deze textbox met de data series mee te laten bewegen?
De ene keer zal de waarde in de textbox 10% zijn en de andere keer 95%. Het zou dan raar zijn wanneer de textbox met de geimproviseerde datalabel dan hele tijd op dezelfde plek zou blijven staan.

Shapes (tekenvormen) kun je verplaatsen met de hand of met een macro.
Ik heb nog geen methode gevonden om dat via formules te doen.
Voor dat wat in mekaar ga hacken, wil ik weten of een macro gewenst is.
Wat vind je van het voorbeeld in #9 ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Piet Bom,

Het voorbeeld van jou (post #9) zou een mooie oplossing zijn als alleen de horizontale rode lijn zichtbaar zou zijn.
Nu staan er ook allemaal rode verticale lijnen waardoor de opmaak van de grafiek erg druk en niet mooi wordt.

In het originele bestand zit al VBA dus een extra macro zou denk ik geen probleem moeten opleveren.
Toch nog veel moeite om een datalabel buiten de grafiek te krijgen :(

Ik heb zojuist chart type aangepast en nu is het wel perfect.
Het label verandert met de lijn mee.
Helemaal perfect :thumb:

Kun je het resultaat nu ook hier plaatsen ?

@Snb

Natuurlijk, Bekijk bijlage Resultaat (pcb).xlsx

Wanneer het percentage in C2 verandert, verandert het datalabel mee.

In mijn toepassing zijn de waarden in kolom C altijd hetzelfde en is het dus geen probleem dat het datalabel enkel de "hoogte" van C2 aanneemt.

Hartelijk dank allen, en in het speciaal Piet Bom voor de oplossing die ik op dit moment het beste kan gebruiken.

Graag gedaan.
Ik had bij mijn laatste spinsel wel wat meer toelichting kunnen geven:
De reeks voor het gemiddelde naar de secondaire Y-as verschoven
Om van de lastige verticale rode lijnen af te komen is de borderkleur op lichtgrijs gezet.
Om de horizontale lijn te bekomen is een extra reeks toegevoegd met een waarde nihil.
Die extra reeks is ook op de 2de Y-as gezet en nu het charttype omgezet naar stacked en
een rode border kleur gegeven en de lijndikte wat opgehoogd.
Om de Label Textbox rechts van de grafiek te krijgen heb ik een extra (dummy) maand toegevoegd met waarde van het gemiddelde
Daar krijg ik ruimte om de extra gemiddelde kolom te voorzien van een data-label met positie Inside End (vlak onder de rode lijn)
Voor de 2de Y-as heb ik de schaal uitgezet.
Een nadeel van 2-Yassen is dat je de schaalverdeling handmatig synchroon moet houden, omdat anders de lijn voor het gemiddelde niet in lijn loopt met de rest van de maand-kolommen.
Het is inderdaad nogal wat moeite, maar voor een elektronisch rekenblad vind ik het al heel wat dat het mogelijk is.

Laatst bewerkt:
Voortbordurend op de route via de afsluitdijk kan het geheel ook zonder 2de Y-as
Je kunt in 1 grafiek 2 stijlen toepassen; een lijn en 1 kolom in dit geval gemaakt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan