• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek die groei vergelijkt van 2 of meer reeksen met uiteenliggende absolute waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

camelbe

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2015
Beste mensen,

Kunnen jullie me helpen aub?

2 appelplukkers. Door lichamelijke kenmerken kan de ene veel sneller werken dan de andere (fictief voorbeeld), waardoor de absolute waarden ver uit elkaar kunnen liggen en de visualisatie in een grafiek geen duidelijk beeld geeft.

Voorbeeldbestand in bijlage.

Als oplossing dacht ik al aan een groeipercentage (telkens tegenover de vorige plukwaarde). Is dit de beste oplossing of is er een beter alternatief / soort grafiek.
Is een logaritmische functie een oplossing?

Thanks

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Als je 2 varianten hebt, dan kun je met 2 y-assen werken.
Ik heb in jouw bestand de lijn van plukker 2 aangepast zodat deze tegen de secundaire as wordt afgezet.

Bijlagen

Bedankt Marcel,

Het doel van de grafiek is om werkelijk te focussen op de wijziging tgo de vorige maand. Vind je de linker grafiek of rechtergrafiek dan interessanter?

Linkergrafiek heeft volgens mij als voordeel at je de absolute waarden kunt aflezen, als nadeel dat je de 2 grafieken moeilijk met elkaar kunt vergelijken...

De rechtergrafiek, maar dan zou ik er een kolomgrafiek van maken i.p.v. een lijngrafiek.

Laatst bewerkt:
Mijn voorkeur zou idd. de rechter hebben op basis van kolommen.
Je zou sparklines (Winst/Verlies) kunnen gebruiken om de wijziging per plukker weer te geven.

Met een grafiek verlies je altijd detailgegevens, enige wat je dan nog kan doen is "gegevenslabels" of een "gegevenstabel" toevoegen aan de grafiek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan