• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek doet niet wat ik wil

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Ik heb een staafgrafiek met 3 series per maand. Dus voor elke maand worden er 3 staven weergegeven. De eerste twee staven hebben als max waarde ongeveer 6. De derde heeft als max waarde ongeveer 100. Wat ik wil is dat de derde serie gebruik maakt van de secundaire y-as, omdat anders de eerste twee series onduidelijk worden vanwege de schaal. Wanneer ik dit echter aangeef wordt de opmaak van de grafiek gewijzigd. In plaats van naast elkaar, komen de drie staven nu achter elkaar te staan, wat erg onduidelijk wordt. Is dit tegen te gaan??

Een voorbeeldbestandje kan het verhaal verduidelijken :)

Voîlà. In de eerste grafiek staat alles netjes naast elkaar, maar dan zie je de verschillen tussen de waardes bij series 1 en 2 heel slecht, vanwege de schaal. In de tweede grafiek is dit beter, maar staan de series over elkaar heen. Ik zou ze graag naast elkaar blijven zien.

Bijlagen

Je kunt eens kijken naar grafiektypes, met 3-dimensionale mogelijkheden.
Kies bij 'kolom' eens de 7e grafiek.
Is die grafiek klaar, dan kun je deze draaien: rechtermuistoets, kies voor 3d-weergave en experimeteren maar.

Hi Paul,

Dat lost mijn probleem niet op. Bij de 3D grafiek kan je niet instellen dat één van de series gebruik moet maken van de secundaire y-as, en daar gaat het nu net om.

Om het toch een duidelijk 3D weergave te krijgen kun je in de derde waarde een factor in bouwen bv altijd 80 aftrekken of delen door 100.
Dan krijg je dus 3 waarden die in de zelfde range liggen.

Hmm, dat zou kunnen ja, maar dan geef je natuurlijk niet de werkelijke waarden weer.

Gezien jullie antwoorden ga ik ervan uit dat wat ik wil eigenlijk niet kan, toch?

En als je nu het volgende kiest bij grafiektype.
Tabblad aangepaste typen en dan Lijn-kolom met 2 assen.
De eerste 2 reeksen zijn kolommen zijn gerelateerd aan de linkse as, de 3e reeks is een lijn gerelateerd aan de rechtse as. Voordeel daarvan is ook dat meteen duidelijk is welke reeks bij welke as hoort. (althans ik vind dat duidelijker.)

Hi Jan,

Dat was mij inderdaad bekend. Daarom vind ik het ook zo raar dat als je 2 grafiektypes in één grafiek zet (lijn, kolom) je zonder problemen twee y-assen kunt gebruiken, maar bij hetzelfde type wordt de hele layout veranderd.

Toch bedankt voor het meedenken... :thumb:

Nog even een brainwave uitgeprobeerd en met wat workaround is denk ik dit wat je zoekt.
Kopieer reeks 1, 2 en 3 naar 4, 5 en 6.
Wijs vervolgens reeks 1, 2 en 3 toe aan de 1e as en reeks 4, 5 en 6 aan de 2e as.
4, 5 en 6 staan nu over 1, 2 en 3 heen.
Zet vervolgens de waarden van 3, 4 en 5 op 0.
Alleen 1, 2, en 6 zie je nu netjes naast elkaar.
Reeks 3, 4 en 5 gebruikt je dus puur voor positionering van de kolommen.
De brongegevens hiervoor kun je eventueel ver weg of verborgen in je sheet zetten.
Zie bijlage.

Bijlagen

Slim! En dat voor de maandag... :cool:

Dit is inderdaad een bruikbare oplossing, dank voor het meedenken, iederen trouwens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan