• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiek exact op maat afdrukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanBros

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2018
Hallo,

ik heb een spreadsheet gemaakt voor het berekenen van de flow door de poorten van 2-takt cylinders. voor de geinteresseerden, de volledige spreadsheet kan je hier downloaden :
http://users.telenet.be/jannemie/JanBros 2-stroke 1.0.xlsm

daarin staan ook allerlei grafieken, waaronder ook een volledige poortmap : dit is een platte voorstelling van de volledige cylinder omtrek met alle poorten erin op hun exacte plaats. in het voorbeeld is groen een uitlaatpoort, en blauw een transferpoort die recht tegenover de uitlaatpoort staat. In het voorbeeld is er dus maar 1 transferpoort, want de rode verticale steepjeslijn is de "halve cylinder lijn" en staat op 180° tov het center van de uitlaatpoort, en als je de portmap zou afdrukken, zou je dus langs links en rechts op de streepjeslijn knippen, de omtrek van de cylinder gaat dus van streepjeslijn tot streepjeslijn.

In de bijlage heb ik een simpele versie van zo'n poortmap gemaakt, met de variabelen :
*de breedte van de grafiek wordt hoofdzakelijk bepaald door de boring van de cylinder C3, maar kan eventueel ook bepaald worden door de slag (enkel in extreme gevallen, als je bv 140 invult voor de slag), C4 .
* de hoogte komt overeen met de helft van de breedte, maar de waardes kunnen varieren door de positie van de poorten (als je voor laagste poort bv -5 invult, zakken de poorten 5mm en als je daarna op de AutoAdjust klikt past de grafiek zich daaraan aan)
* alle waardes in de tabellen zijn in de echte spreadsheet allemaal variabel

Op het scherm wordt deze in correcte verhoudingen weergegeven omdat ik de grafiek zo heb uitgerokken dat de rasterlijnen op het oog een vierkant vormen, en past de grafiek zich automatisch aan door een VBA-code als je op de AutoAdjust knop duwt.

Nu zou het superhandig zijn dat ik nadat de poorten bewerkt zijn met de spreadsheet , de nieuwe poortmap zoals in de grafiek exact op maat kan afdrukken zodat deze terug in de cylinder geplaatst kan worden en kan afgetekend worden waar er materiaal verwijdert moet worden om de poorten groter te maken (in de volledige spreadsheet, de portmap op de "transfer new" pagina).

veel uitleg om een idee te geven waarover het gaat, maar de vraag is eigenlijk simpel : hoe kan je een grafiek exact op maat van de getallen afdrukken ?
mensen hebben me al programma's doorgestuurd waarbij je een afbeelding op eendert welke maat kan afdrukken, maar dan moet wel de afbeelding zelf eerst exact op maat zijn, dus eventueel mijn 2de vraag : hoe kan je een grafiek exact op maat weergeven, of toch in zoverre dat de verhoudingen kloppen ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Is het een optie op eerst een afdruk te maken en daarna op te meten hoe die 20 mm op de X en Y-as werkelijk zijn en dan navenant beide zaken aan te passen of is dat naast de kwestie ?
Ik zou anders niet weten hoe exact excel op een individuele printer te werk gaat.
Welke andere links had je anders gebruikt ?

Laatst bewerkt:
ik heb nog niets gebruikt. Ik heb de spreadsheet gewoon vrij gegeven op enkele motor-fora zodat andere 2-takt liefhebbers er ook gebruik van kunnen maken, en daar gevraagd of iemand toevallig weet hoe je ze zou kunnen afdrukken. Verder dan enkele programma's waar je specifiek de maten waarop de afbeelding geprint moet worden kan ingeven is niemand geraakt.

ivm die optie : dat lijkt behoorlijk omslachtig en een hele hoop trial and error.

Dat het vanuit excel zelf niet mogelijk is om direct af te printen, heb ik al een beetje opgegeven.Heb daar al behoorlijk wat op af-gegoogelt maar niets gevonden dat zelfs maar in de buurt komt. Maar op 1 of andere manier moet het toch mogelijk zijn om de grafiek perfect op maat weer te geven ? al is het maar met de juiste verhoudingen tussen x en Y as ?

Laatst bewerkt:
ik heb naar je oorspronkelijke bestand gekeken ivm. die portmap.
Dan heb ik grafiek 7 voor de test een keer afgedrukt en het resultaat opgemeten
In AH37 de gewenste afdruklengte voor de X-as, hier 220 (2*110) mm
In AI37 het gemeten resultaat op mijn afdruk, in dit geval 205 mm
In AJ37 de nodige correctie of AH37/AI37
Analoog in AH38, AI38 en AJ38 voor de Y-as
Nu je macro een beetje aangepast, normaliter mag je maar 1 keer de hoogte en de breedte wijzigen
Code:
Private Sub CommandButton2_Click()
   Dim ww      As String
   ww = "x"
   Sheets("Transfer New").Unprotect Password:=ww
   With ActiveSheet.ChartObjects("Chart 7")
      With .Chart.Axes(xlCategory)
         .MaximumScale = Range("AJ220").Value
         .MinimumScale = Range("Aj221").Value
         .MajorUnit = Range("Aj222").Value
      End With
      With .Chart.Axes(xlValue)
         .MaximumScale = Range("Ak220").Value
         .MinimumScale = Range("Ak221").Value
         .MajorUnit = Range("Ak222").Value
      End With

If MsgBox("wens je hoogte en breedte aan te passen ?", vbYesNo) = vbYes Then
         If IsNumeric(Range("aj37")) Then If Range("aj37").Value > 0 Then .Width = .Width * Range("AJ37").Value
         If IsNumeric(Range("aj37")) Then If Range("aj38").Value > 0 Then .Height = .Height * Range("AJ38").Value
      End If
   End With
   Sheets("Transfer New").Protect Password:=ww
End Sub
Later kan je handmatig misschien die hoogte en breedte terug naar de oorspronkelijke waarde slepen

Naar mijn ervaring is het onmogelijk Excel zover te krijgen om op een reproduceerbare manier iets op exacte afmetingen en verhoudingen af te drukken. Zelfs al slaag je erin om het met trial and error op jouw combinatie van Windows, beeldscherm en printer precies goed te krijgen, dan zegt dat nog niets over de resultaten op iedere andere mogelijke combinatie van die hard- en software. Excel is daar helaas volkomen ongeschikt voor. Als je Autocad hebt dan zou je middels VBA uit Excel Autocad kunnen aansturen (dat ook VBA heeft).

Met bovenstaande benadering had ik op mijn PC+printer in 2 stappen een afdruk die voldeed aan de wensen, dus niet echt trial and error.
Dat het eindresultaat niet overdraagbaar is naar een andere PC+printer is correct.
Bovendien mag excel ook niet plots solo-slim spelen en de zoom aanpassen om alles op 1 pagina te krijgen, die moet altijd op 100% blijven.

Hoi,

ben wat teveel met andere zaken bezig geweest, tijd om de draad hier weer even op te pikken.

@ cow18 : heb even je vba er in geplakt en de grafiek wijzigt in alle geval van formaat, dat is al iets :thumb:. ga een extra print-pagina toevoegen en er van daaruit eens wat mee experimenteren.

@ jkpieterse : autocad heb ik niet, wel solidworks. lukt het daar ook mee ?

mercie in alle geval al voor de moeite !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan