• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek gevuld met verspreide gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Femke0503

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2012
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met een grafiek te maken die zijn gegevens haalt uit een tabel. Deze tabel moet echter worden samengesteld door het bij elkaar rapen van datums en gewichten(kg's) die zijn verspreid over het tabblad. Geen eenduidige afstand tot elkaar. Datums wel in één rij, gewichten in een andere rij.

Ik laat met behulp van een bestandje zien wat ik bedoel maar hieronder ook in tekst:
Men meet iemands gewicht en vult de datum van de meting in en het gewicht.
Die doet men ook op andere datums. Ik wil dat in een grafiek maar dan omgezet in weeknummer.
Niet gebruikte weeknummers wil ik ook weergeven. Dat staat mooier in de grafiek.

Bij deze het voorbeeldje. Bekijk bijlage Voorbeeld wens.xlsIk heb daarin ook met tekst aangegeven wat ik dacht te kunnen bereiken.

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik wordt er persoonlijk nu gestoord van. Ik heb al van alles geprobeerd maar ben niet helemaal thuis in de logica rondom index, vergelijken, zoeken etc.

Laatst bewerkt:
ik vind 1 ding heel erg onlogisch en dat is dat er verschillende afstanden tussen de data zijn, in je voorbeeld lijkt het alsof er willekeurig cellen neer gezet worden, maar dat kan ook aan het voorbeeld liggen.
- Staat er in het echte bestand gewoon een datumbalk met alle data? en vul je dan gewoon het gewicht in op de dag dat je je gewogen hebt?
- kan het zijn dat iemand vaker als 1x per week word gewogen?

als je daar antwoord op kan geven zijn we een stuk verder denk ik..

PS daarnaast jij gebruik je de formule weeknummer() maar die geeft het amerikaanse weeknummer weer en die wijkt vaak af van de Europeese. Als je excel 2003 gebruikt moet je een andere berekeningswijze gebruiken en als je excel 2007/2010 gebruikt kun je het wel via de formule oplossen

hallo Femke

het probleem is dat als je in de gewichten een functie zet die de gewichten aangeeft
en er is geen gewicht gevonden denkt de grafiek dat er 0 staat

hoe ga je dat oplossen?

zo'n functie ziet er zo uit:
Code:
Function Gewicht(Weeknr As Integer)
    Dim R As Range
    Gewicht = ""
    For Each R In Range("3:3")
        If IsDate(R) Then
            If Weeknr = DatePart("ww", R) Then
                Gewicht = R(3, 1)
                Exit Function