Grafiek laten meeschuiven(scrollen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

LosArrogantes

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2015
Berichten
18
Beste techneuten,


Ik heb een sheet gemaakt met view en save gegevens, hiervan heb ik dus een grafiek gemaakt.

Het probleem is vanaf mijn kolom opgevuld staat met gegevens, dat mijn grafiek niet meeschuift naar de laatste cel.

Nu zou ik graag willen weten hoe ik mijn grafiek mee kan laten schuiven, is dit te programmeren via VBA ?

Cellen blokkeren is geen optie aangezien men eerste 3 lijnen reeds geblokkeerd staan met info, en dit veld is veel te klein om hierin mijn grafiek te posteren...

Kan iemand mij hiermee helpen aub ?

Hulp wordt zeer gewaardeerd! ;-)
 
Hier is dus een screenshot met mijn sheet.

zoals je ziet staat mijn tabel links waarvan de eerste 3 lijnen geblokkeerd staan.
De rechterkant staat dus mijn grafiek, en deze grafiek wil ik laten bewegen afhankelijk van de positie van mijn gegevens...User activity.jpg
 
Dag LosArrogantes !

Zoals ik het kan beoordelen ben je niet op zoek naar een dynamische grafiek, maar eerder naar een methode die je grafiek positioneert in functie van het aantal ingevulde gegevens.

Toevallig heb ik zo'n bestand, waar bij het openen de laatst ingevulde gegevensrij en de grafiek ongeveer in 't midden van het scherm komen te staan. Deze code kan je misschien gebruiken als basis voor je eigen toepassing.
Code:
'Deze Sub positioneert de Sheet en de Chart bij het openen van de file.
'We plaatsen de laatste gegevensrij zodanig dat die ongeveer iets lager staat dan in het midden van het
'actieve window en dan de Chart in 't midden van het scherm. We positioneren alleen in verticale richting.
Private Sub PositionThings()
Dim nBottomRowHeight As Long

'Het application window en het actieve window maximaliseren, en de gepaste Sheet activeren.
Application.WindowState = xlMaximized
Windows(1).WindowState = xlMaximized
ThisWorkbook.Sheets("GEWICHT").Activate

'De rij van de Sheet die we bovenaan het actieve window plaatsen nemen we 20 rijen
'hoger dan de laatste gegevensrij.
ActiveWindow.ScrollRow = Range("B2").End(xlDown).Row - 20

'De onderzijde van de grafiek plaatsen we op dezelfde hoogte als de laatste
'gegevensrij. Let op: de Top property van de grafiek is ten opzichte van de sheet.
nBottomRowHeight = ThisWorkbook.Sheets("GEWICHT").Range("B2").End(xlDown).Top
With ThisWorkbook.Sheets("GEWICHT").ChartObjects("Grafiek")
    .Top = nBottomRowHeight - .Height
End With

End Sub
Grtz,
MDN111.
 
Het is geen van beide... :s

De opzet is heel simpel in feite...

De grafiek moet meevolgen met het laatste lijntje waar gegevens staan in men User Activity log...

Dus de grafiek moet meevolgen...
 
Dit is Excel 2010 zo te zien? Maak een tweede window en arrangeer de twee windows naast elkaar. Links zet je je log, rechts de grafiek.
 
Dag LosArrogantes !

Het bestand waarvan sprake in #4 heb ik aangepast zodat de grafiek mee opschuift als men na de laatste rij gegevens toevoegt. Zie bijlage.
Misschien kan dat u wel verder helpen.

Grtz,
MDN111.
 

Bijlagen

  • Meeschuivende.grafiek.xls
    57 KB · Weergaven: 153
Bedankt, maar dit werkt niet hoor...

Trouwens, uw file ix zelfs geen macro excel bestand ?
Zelfs al sla ik het als een macro excel bestand op werkt de file niet...
 
Dag LosArrogantes !

Dat is vreemd want vooraleer het te posten heb ik het getest en bij mij werkt het.
Ik werk met Excel 2003. Die kent geen onderscheid tussen .xlsx en .xlsm.
De code staat in de event procedure Worksheet_Change (de overige code is het restant van de originele bestand).
Op de screenshots in bijlage worden de laatste vijf rijen leeggemaakt en men ziet de grafiek van de 57ste naar de 52ste lijn opschuiven.
Ook als men gegevens toevoegt schuift de grafiek mee.

Misschien schort er iets aan je instellingen waardoor macro's niet uitgevoerd worden.

Grtz,
MDN111.
 

Bijlagen

  • screenshot1.jpg
    screenshot1.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 88
  • screenshot2.jpg
    screenshot2.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 72
  • screenshot3.jpg
    screenshot3.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan