• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiek met meerdere assen

Status
Niet open voor verdere reacties.

XiNiX00

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2008
Hallo,

vraagje:

ik moet een grafiek maken met aan de linker y-as het toerental, rechter y-as de ingangswaarde, en op de x-as de tijd. ik ben al een paar uur bezig met excel maar ik kom er niet uit. ik moet een soortgelijke grafiek krijgen als het bijgevoegde plaatje.

ik hoop dat iemand mij kan helpen :thumb:

Eric

Bijlagen

• 1.rar
    1.rar
    83,6 KB · Weergaven: 29
  • 1.jpg
    1.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 91
Ok, ik ben nu een stap verder, maar ook ik kom er niet uit hoe je de x-as moet aanpassen :confused:

Hallo Wim,

Stuur even een nieuw voorbeeld (maar niet in .rar, kan ik niet lezen)

Wordt wel ergens gratis aangeboden op internet.

Even Googlen dus.

XiNiX00

Voordat je een grafiek kan maken van jouw voorbeeldje, zul je de waarden wel wat moeten aanpassen.
Excel ziet namelijk in de kolommen D, E, J, en K de waarden in de meeste gevallen niet als getal maar als tekst en dat is een beetje moeilijk om te zetten in een grafiek.

dat komt dan alleen omdat die E-3 erin staat? moet ik dan van al die 100-den getallen het aan gaan passen naar kommagetallen? lijkt me wat overdreven... :eek:

bijgevoegd plaatje:
de waardes welke excel dus nu herkent als tekst worden automatisch 0 :(

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    48 KB · Weergaven: 63
dat komt dan alleen omdat die E-3 erin staat? moet ik dan van al die 100-den getallen het aan gaan passen naar kommagetallen? lijkt me wat overdreven... :eek:

Waar haal je al deze waarden vandaan.
Ik neem aan dat je weet waar E3 voor staat, dus ergens wordt het getal op deze manier weergegeven.
In jouw tabel staan deze waarden al tekst opgenomen (er staan zelfs spaties voor) en niet meer al de werkelijk exponentiele waarde.
Daar kan je in principe niets meer mee doen anders dan dat je ze allemaal moet omzetten naar een getal.

Oké, de volgende stappen:
1. Selecteen de hele kolom waarin de E3 staat.
2. Vervang alle "." door een ","
3. Verander de celeigenschappen naar 'Standaard'
4. Doe dat voor allen kolommen die hier voor moeten worden gewijzigd.

Succes.

Wim

Waar haal je al deze waarden vandaan.
deze komen uit een osciloscoop.

ik heb de waardes welke als tekst herkent worden weggelaten. omdat er 2500 meetpunten zijn, maken die 100 weggelaten punten niet uit :)

bedankt voor de info :D

Eric

deze komen uit een osciloscoop.

ik heb de waardes welke als tekst herkent worden weggelaten. omdat er 2500 meetpunten zijn, maken die 100 weggelaten punten niet uit :)

bedankt voor de info :D

Eric

Is je vraag daarmee beantwoord en opgelost?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan