• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiek met variabel gegevensbereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haarie

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2007
Hallo,

Is het mogelijk om in excel een grafiek te maken van gegevens die zich steeds in een andere kolom of rij bevinden.
Ik lees namelijk steeds andere waarden in in excel. In een van de cellen bevind zich een maximale waarde. Het bepalen van die waarde, en het uitlezen van het adres van deze waarde is geen probleem. Echter deze waarde bevindt zich bij elke getallenmatrix op een andere positie. Ik wil nu een grafiek maken van alle getallen in de kolom van de maximale waarde en een grafiek van alle getallen van de rij van de maximale waarde.
Is dit mogelijk zonder steeds het gegevensbereik (voor de grafieken) handmatig aan te passen?

gr.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Om te beginnen twijfel ik sterk aan de formule in I16.

je hebt gelijk, hier klopt al iets niet, want het moet cel E6 zijn.:(

Je hebt het over een maximale en een minimale waarde, maar wat als die waarde in meerdere kolommen voorkomt. heb je daar ook een procedure voor (bv grootste totaal van de kolom) ?

OK, volgende vraag dan: hoe ga je de cel met het maximum vinden ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb het probleem helemaal uitgewerkt en opgelost tot op de hoogte dat wij weten in de vraag. Zie bijlage.

Er zijn 2 nieuwe functies in VBA en ook 2 nieuwe benoemde bereiken.

Wigi

Bijlagen

oke, dankje, dit komt al in de buurt. Maar stel nu dat er een andere maximale waarde komt. Bijvoorbeeld waarde 6 in cel D7. Dan werken de grafieken niet meer. Echter als ik kijk naar de waarde van je gegevensbereik in de grafiekopties zou het toch moeten werken zo.

Ik heb alle invoegtoepassingen geinstalleerd, maar excel geeft de foutmelding dat KolomMetMax een onbekende functie is.
Iemand suggesties?

Je moet ook de module kopiëren waarin die 2 nieuwe functies staan.

Open VBA met Alt-F11. Doe Invoegen > Module, en plak daar de code die je vindt in mijn module.

Beste WiGi,

Mijn excuses als ik je verkeerd begrijp. Ik gebruik jouw file, daarin vul ik een 6 in in cel D7.
De grafieken worden dan niet opnieuw berekend, ik krijg een foutmelding en allemaal hekjes in de "kolom" en "rij"-cellen. Jouw code zie ik staan in VBA. Dus dat lijkt goed, of doe ik nog iets fout?

Als ik dat doe met de file die hierboven staat, dan gaat het wel goed...

Maak eens een Print screen, plak dat in een wordbestandje en hang dat hier bij.

Beste Wigi,

Ik heb het werkend, het macro-beveiligings niveau stond te hoog.
Heel hartelijk dank!!

Graag gedaan. Zet wel de vraag nog op opgelost aub.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan