• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek met verschillende data op 2 assen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Allochteun

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Hallo mensen,

Ik zit met een probleem met betrekking tot het maken van een grafiek.

Wat ik wil is het volgende:
2 assen
3 waarden
1 waarde als kolom
2 waarden als punt

Ik heb al flink op het forum zitten neuzen, en ben een heel eind gekomen, maar krijg het helaas niet niet zoals ik hebben wil.

Wat me tot nog toe is gelukt:
Type grafiek: "Line Column - on 2 axes.
Het is me gelukt om 1 waarde te koppelen aan de linkeras, en de andere 2 waarden te koppelen aan de rechteras.
Waarde 1: Kolom, schaal vd as 0-70.000.000
Waarde 2: Kolom, schaal vd as 0-100%
Waarde 3: Punt, schaal vd as 0-100%.

Ik ben er dus bijna, maar het laatste puzzelstukje krijg ik niet voor elkaar.
Ik wil namelijk de 2e waarde ook als punt op de grafiek zien en niet, zoals nu het geval is, als kolom over waarde 1 heen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Capture.JPG

Hoi Allochteun,

Doe even een voorbeeldbestandje in Excel. Dat kunnen we aanpassen, een plaatje niet :-)
Wat je ook kunt doen is met de rechter muisknop klikken op een grafiek en kiezen voor grafiektype. Kies dan een ander type.
En wat bedoel je met:
Ik wil namelijk de 2e waarde ook als punt op de grafiek zien en niet, zoals nu het geval is, als kolom over waarde 1 heen.

Richard

Zonder XLS vbtje:

Dmv R muistoets een grafiekpunt aan te klikken kun je een secundaire as maken.
daarna kun de juiste grafiektype ervan maken.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xls

Hierbij het Excelbestand.

@Richard: Wat ik met die zin bedoel. Als je de grafiek ziet, zie je 3 waarden.
2 kolommen (een paarse en een rood achtige) en in het geel zie je een aantal stippen.

Ik wil de paarse waarden niet als kolom zien, maar als stippen.

Ik heb me rot gezocht naar een grafiektype dat het wel deed zoals ik het hebben wilde, maar niet kunnen vinden.

@Popipipo: De secundaire as heb ik. Probleem is alleen dat ik geen grafiektype gevonden krijg, wat de 1e waarde als kolom laat zien en de 2e en 3e waarde als lijn.

Het beste wat ik nu gevonden heb is waarde 1 en 2 als kolom, en 3 als lijn, maar dat wil ik dus niet...

Welke versie van excel gebuik je?
excel 2007/2010:

Via R muistoets kun je 'grafiektype' 'lijn' selecteren
en de onderste uit het lijstje kun je 'format data series' selecteren en dan 'lijnkleur 'geen'

Ik gebruik helaas Office 2003.

Het is voor mijn werk, en in verband met het uniform houden van de gebruikte software wereldwijd, mogen we niet anders dan 2003 gebruiken...

Ik heb geen 2003 en weet dus niet precies waar het zit.
Dit vbtje met 2007 gemaakt.

Bijlagen

Dat is precies wat ik hebben wil inderdaad!

Ik heb hier thuis gewoon Office 2007. Ga morgenvroeg proberen of het werkt. Ik laat weten of het werkt!

Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan