• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek met voorwaardelijk opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

digicat

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2004
Hoe maak je in Excel XP of 2003 een grafiek met voorwaardelijk opmaak: de kleur van de kolommen of lijnen moet veranderen als een bepaalde voorwaarde voldaan is.
Voorbeeld:
waarden hoger dan 5000: groene kolom of lijn
waarden lager dan 1000: rode kolom of lijn

Kan dat zonder macro, zonder VBA?

Kan je de data eens posten? Dan zal ik het voor jou in mekaar steken.

Wigi

Voorbeeld bestand hierbij.

Kan het zonder macro of VBA?
Daar ben ik namelijk absoluut niet in thuis

Alvast heel erg bedankt voor de moeite, Wigi

Bijlagen

Zonder VBA, OK

We zullen wel zien waar we uitkomen... :cool:

Wigi

Voila. ZIe bijlage.

Het principe daarin moet je maar gewoon volgen en dan moet het lukken voor eventuele wijzigingen. Indien toch niet, vraag maar.

Wigi

Bijlagen

Jouw grafiek werkt perfect. Heb het zelfs kunnen uitbreiden met "blauw = waarden tussen 1000 en 5000",
maar als ik het zelf van scratch doe heb ik standaardkleuren! De kleur in de veldnaam zetten vosltaat blijkbaar niet.
Ik mis dus blijkbaar iets? Wat?

Graag nog wat verheldering over hoe het precies werkt en wat de beperkingen zijn:
- welke kleuren herkent excel?
- hoeveel hulpkolommen = hoeveel verschillende kleuren kan ik zo gebruiken?

digicat zei:
Jouw grafiek werkt perfect.

Bedankt.

digicat zei:
als ik het zelf van scratch doe heb ik standaardkleuren! De kleur in de veldnaam zetten vosltaat blijkbaar niet.

Dat is zo. Je maakt een nieuwe reeks aan voor elke nieuwe kleur. De veldnaam is gewoon de naam van de reeks, dit kan eender wat zijn. De kleuren moet je zelf aanbrengen. Ga naar de grafiek, selecteer een reeks en geef het een groen of rood kleurtje. Dan selecteer je de andere reeks en geef je het een ander kleurtje.

digicat zei:
Graag nog wat verheldering over hoe het precies werkt en wat de beperkingen zijn:
- welke kleuren herkent excel?

Je stelt ze zelf in. Je hebt keuze uit veel kleuren, zelfs enorm veel verschillende patronen.

digicat zei:
- hoeveel hulpkolommen = hoeveel verschillende kleuren kan ik zo gebruiken?

Zoveel als Excel reeksen op een grafiek toelaat. Ik weet niet precies hoeveel dat er zijn.

Wigi

Dan is het toch nog niet wat ik zoek:
ik zou willen dat de kleuren zich automatisch aanpassen als de waarden veranderen, dus met een soort voorwaardelijke opmaak (conditional format).
Ik weet dat dat kan in Excel, alleen niet hoe ik het moet doen lukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan