• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek op basis van condities bij huishoudboekje

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Goedemiddag,
Ik heb een excel bestand voor uitgaven (huishoudboekje) en ik wil per jaar en per persoon een grafiek van elke subcategorieën de kosten van inzien.
Het puzzelt mij (geen excel pro) hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Een rij bestaat uit de volgende kolommen:
datum - omschrijving - persoon 1 - subcategorie (16x)

Dus mag een staafgrafiek zijn met liefst nog keuze uit verschillende jaren.

Is daar een formule voor te maken die het in een grafiek laat zien en hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Thanks!! :)

Hallo

Vooraleer dit te gaan doen met formules, speel eens met zowel een draaitabel als een draaigrafiek. En apprecieer wat die reeds doen zonder veel moeite van jouw kant.
Dat gaat ten eerste al inzicht geven in de data (zonder formules te moeten schrijven) en nadien kan je verder.

Dank je wel @Wigi, ik zal daarmee aan de slag gaan (nog nooit gedaan). En als ik je goed begrijp ben ik dan een stap in de goede richting.

Zonder voorbeeld bestandje en met de gegevens die je hier hebt geplaatst zou ik ja zeggen.
Datum gebruiken als filter

Nou, met draaitabellen krijg ik het nog niet voor mekaar; zeker geen grafiek. Niet heel gemakkelijk maar ik ken het ook niet goed.
Zal me er meer in gaan verdiepen.

@plongske ik zal voorbeeld Excel even mee sturen.

Bekijk bijlage Huishoudboekje.xlsx

Hmmm, met een draaitabel en draaigrafiek kost het ongeveer een klik of 20 en een seconde of 30, schat ik.

Zet de cursor in 1 van de cellen van de "tabel" en ga naar Invoegen > Draaitabel. Of neem de 1 van de voorstellen voor draaitabellen die Excel standaard al voor je doet.
Vervolgens sleep je de velden van de datum, persoon, categorie naar de rijen van de draaitabel. Bedrag naar de waarden.
Dan kies je bij Analyseren in het lint (1 van de 2 extra tabjes die beschikbaar komen als de selectie in een draaitabel staat) voor een draaigrafiek en je bent klaar, zeker om ermee te gaan experimenteren.

schermafdruk van een basisopzet...

Bijlagen

• 00.jpg
    00.jpg
    103 KB · Weergaven: 87
@Wigi tuurlijk als je het weet gaan dingen snel ;)
Dank je wel voor je heldere uitleg! :thumb: Ik ga het uitproberen.

Idd ;-)

Ik was nog vergeten te zeggen dat het groeperen van datums tot jaren gebeurt door in de draaitabel op een datum te klikken met rechtermuistoets,
vervolgens "Groeperen..." te kiezen, en dan klik je (enkel) jaar aan. Evt. kies je voor jaar en maand, dat vind ik zelf doorgaans beter om meer detail in de rapportage te hebben.

Eens je dit dus voor mekaar hebt, mag je beginnen denken aan een (traditionele) grafiek / set van grafieken, waarbij zelf de formules moeten gemaakt worden om tot aggregaties over te gaan.
Per jaar (of maand/jaar), per persoon, per categorie, enz.

@Wigi super! Dank je wel voor de uitleg. Vooral door je laatste opmerkingen is het helemaal gelukt. Nu kan ik mooi per persoon per categorie zien wat diegene per maand uitgegeven heeft.
Op 1 ding na, zo te zien worden nu alle bedragen van alle jaren bij elkaar op geteld. Ik zie bij de grafiek 1 jaar staan maar kan niet bij datum veld kiezen voor 2001 of 2002 of 2003 et cetera. Kan dat kloppen?

Ofwel groepeer je datums tot Maanden en Jaren, en vormen die een soort boomstructuur.
Ofwel maak je in de data (de tabel) een kolom voor maand en een kolom voor jaar. Dan kan je ook gewoon filteren/sorteren/...

Hoi Wim, de data groeperen in Maanden had ik al gedaan, daarom vond ik het zo gek. Maar kan wel gemakkelij kkolom voor maand en jaar maken en dan filteren/sorteren. Kortom het probleem is wat mij betreft wel opgelost.

Dank jullie allen voor meedenken! :thumb: :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan