• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek opmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

EdjeVis

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
Beste,

Het is al weer heel lang geleden dat ik in Excel iets met een grafiek deed. Gegoogled naar de basisstappen, maar ook daarmee lukt 't me simpelweg niet.
Kan iemand mij in een paar simpele stappen uitleggen hoe ik in het bijgevoegde voorbeeldbestand kom tot het met teken-onderdelen zelf gefrabiceerde voorbeeldje?
In het gecreëerde voorbeeldje staan maar bij één lijntje de labels, deze zou ik liefst bij alle lijnen willen hebben. Verder hoop ik dat eea duidelijk is.

Bij voorbaat dank voor de genomen moeite!
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Hoi Edje,

Kun je ook de echte grafiek toevoegen. Wat er nu staat is een plaatje

@JanBG, volgens mij is de essentie van de vraag dat de TS niet weet hoe je een grafiek kan (op)maken. Dan lijkt mij een plaatje van hoe het moet worden wel een goed uitgangspunt.;)

@EdjeVis,
In basis is het niet zo moeilijk als je gebruik maakt van een tabel en een draaitabel. De opmaak is een beetje spelen met de mogelijkheden en mag je zelf doen. Welk doel hebben de willekeurige labels in de grafiek. Volgens mij is dit alleen via VBA te realiseren. Wel een kolom toegevoegd met de labels maar krijg ze niet in de grafiek.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Vena.

Ik snap wat je bedoelt, maar als ik de vraag goed lees is het juist de bedoeling om de labels wel in de grafiek te krijgen op de manier van het voorbeeld en dat zie ik in jou bestand nog niet een, twee drie; maar ja ik ben ook maar een amateur..:confused:

Voor de TS was de excel grafiek wizard uit office 2003 wel erg handig geweest, nu vanaf Versie 2007 meen ik, hebben ze dat eruit gesloopt en mogen vooral beginnende makers zich rot zoeken tussen al die opties op de ribbon on die grafiek compleet te krijgen qua assen/teksten en andere opmaak of eventueel een switch naar een ander type grafiek.

Allen dank voor het meedenken!
Met wat denk-, puzzel- en probeerwerk lukt het uiteindelijk niet op de manier zoals ik het wilde.
Uiteindelijk heb ik de gegevens van de verschillende typen in afzonderlijke tabelletjes gezet. Deze moet ik dan maar per type voeden met gegevens. Aangezien het vooralsnog maar 4 typen zijn, zijn het maar vier tabelletjes. Vervolgens maak ik hier een draaitabel op en daar weer een draaigrafiek van. Deze draaigrafieken staan nu keurig met z'n vieren op één werkblad en bij het opslaan van het bestand publiceer ik het werkblad met de grafieken als html-bestand. 4 afzonderlijke tabellen dus, maar wel mét de gegevens als label. Dit wordt verkregen door de tekst zelf samen te stellen in een extra kolom, wat automatisch gebeurt omdat ik het in een tabel zit.

Wil je het het bestandje even plaatsen met de oplossing? Uit de tekst kan ik niet helemaal opmaken hoe je het nu voor elkaar gekregen hebt in relatie tot de vraag.

Natuurlijk, geen probleem.
Ter verduidelijking: ik heb om de 4 grafieken een afdrukbereik gezet. Bij het opslaan als html-bestand aangegeven het afdrukbereik automatisch te publiceren.
Bekijk bijlage Voorbeeld helpmij.xlsx

De reden waarom ik het uiteindelijk in 4 afzonderlijke tabellen en grafieken heb gezet is dat ik het niet voor elkaar kreeg om de gegevens voor de labels juist te benoemen. De labels waren wel toe te voegen en de range waar de data voor de labels staat ook wel aan te duiden, maar op de e.o.a. manier kon Excel niet herleiden welke data bij welk label hoorde, werden telkens dezelfde waarden getoond. Dan maar zo :D

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de terugkoppeling. De losse grafieken zijn wel overzichtelijker dan dat je alles in 1 grafiek zou proppen.:d

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan