• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek - secundaire verticale as moet horizontale as kruisen op waarde 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wessel70

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jun 2016
Ik heb een grafiek met een primaire (linker) en een secundaire (rechter) verticale as. De primaire as kruist de horizontale op waarde 0 (heeft zowel negatieve als positieve waarden). Nu wil ik de secundaire verticale as ook de horizontale as laten kruisen op waarde 0. Dus met andere woorden: beide verticale assen moeten de horizontale as kruisen bij 0.

Als ik de secundaire verticale as aanklik en naar de as opties ga, dan is er een optie dat je de horizontale as kan laten kruisen op een bepaalde waarde. B.v. 0. Maar helaas negeert Excel deze optie. Dit heb ik in zowel Excel 2010 als 2013.

Vraag 1) Is het mogelijk om de verticale secundaire as de horizontale as e laten kruisen op een vastgestelde waarde bv 0?
Vraag 2) Waarom negeert Excel deze op?

Note: door te spelen met de minimale en maximale waarden kan ik de 0 omhoog of omlaag laten schuiven. Echter als ik de volgende maand andere data heb, dan kan ik opnieuw trial and error doen om op 0 de horizontale as te laten kruisen... Dit is geen optie voor bv 30 grafieken!

Ik heb een voorbeeld toegevoegd.
Jullie hulp wordt bijzonder gewaardeerd! :)

Bijlagen

Het aanpassen van minimum en maximum is toch de oplossingsrichting, maar dat kun je berekenen.
Je moet zorgen dat bij beide assen het deel boven nul net zo groot is als het deel onder nul.

De primaire as loopt van -500 tot 2000, dus het deel boven 0 is 4x zo groot als het deel onder 0.
Dus dan moet je dat bij de secundaire as ook krijgen: 4000 onder 0, dus 4x4000 boven 0.

Of andersom: de secundaire as loopt van -4000 tot 8000, dus het deel boven 0 is 2x zo groot als het deel onder 0.
De primaire as kun je dan laten lopen van bijvoorbeeld -1000 tot 2000.

Zie bijlage voor de tweede oplossing.

Er is ook wel iets mogelijk met macro's, zie bijvoorbeeld (Jon Peltier - engelstalig): http://peltiertech.com/Excel/Charts/AlignXon2Ys.html

Bijlagen

Dank je voor je hulp Marcel.

Het is voor mij geen optie om de minimum- en maximumwaarden in de grafieken handmatig aan te passen.
Ik heb de visual basic geprobeerd en dit is best aardig. Maar volgens mij moet ik de macro per grafiek runnen, in plaats van alle grafieken in een bestand.

Wat me vervolgens niet lukt is om de schaal aan te passen, zodanig dat de 0 weergegeven wordt in plaats van b.v. -3, -1, 1, 3 etc.
Ik blijf proberen het voor mezelf makkelijker te maken :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan