• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek sorteren met behoud van kleuren van de kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

GrandCase

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2014
Ik heb een grafiek in een werkblad, waarvan de opmaak (kleuren van de kolommen) is gekoppeld aan de labels van de as.
De waarden van de onderdelen kan variëren.
Het lukt me om deze grafiek met een macro van hoog naar laag te sorteren, maar daarbij verliezen de kolommen de bijbehorende kleuren. De opmaak is kennelijk niet gekoppeld aan de kolom.

Voorbeeld:
A = 35 en rood
B = 30 en groen
C = 25 en geel
D = 20 en blauw

Als de waarden veranderen, bijvoorbeeld A= 30, B = 35, C =20 en D = 25 kan ik de kolommen van hoog naar laag (= B, A, D, C) sorteren, maar de kleuren blijven dan rood, groen, geel, blauw.
Die kleuren zouden dan dus groen, rood, blauw, geel moeten worden.

Iemand die me kan vertellen hoe ik dat voor elkaar krijg?

Welkom op dit forum.
Gezien er nog geen reactie is gekomen en deze case al vele malen is bekeken zal er wel één en ander onduidelijk zijn.
Plaats even een voorbeeld bestand van wat je tot nu toe hebt.

Voorbeeldbestand

Goed idee, om er een voorbeeld bij te doen. Hierbij een simpele vorm.
In eerste instantie is de volgorde van de staven A, B, C, D, E. De kleuren van de staven zijn achtereenvolgens rood, oranje, blauw, geel, groen.

Vervolgens ga ik met de optie 'Aangepast sorteren' de waarden in de cellen B2:C6 sorteren. Sorteren op Kolom C, van groot naar klein.
Daarna is de volgorde dus D, C, A, B, E. Maar de kleuren van de staven blijven in dezelfde volgorde, terwijl ik A rood wil houden, B oranje enzovoort.

De vraag is dus: hoe krijg ik Excel zo ver dat de kleuren aan de waarden in kolom B worden gekoppeld?

Bijlagen

Dat ziet er goed uit, Ralbers. Werkt in je voorbeeld super!
Ik moet het even in m'n eigen toepassing zien te breien. Ik laat zeker weten of dat is gelukt.

Erg bedankt in ieder geval vast, voor deze oplossing.

Sorry voor de late reactie, maar kwam er even niet toe om dit op te pakken.
Ik heb de macro nu in mijn eigen toepassing ingepast en het lijkt erop dat het super werkt.

Ik ga de komende dagen nog wat testen om zeker te zijn. Denk dat ik dankzij jouw tip de oplossing nu heb.
Nogmaals heel erg bedankt!

Kees

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan