• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiek uit gegevens drop down list

Status
Niet open voor verdere reacties.

C1988

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2015
Berichten
43
Kan iemand mij helpen met het volgende:
Bekijk bijlage helpmij.xlsx
Ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd.
Op blad 2 staan de originele gegevens. Op blad 1, cel A1 staat een drop down list met de opties A, B, C. Als ik optie A kies, wil ik alle gegevens van blad 2 die in categorie A zijn ingedeeld.

Tot zo ver gaat het goed. Nu wil ik op blad 1 een grafiek met de gegevens uit de categorie die ik heb geselecteerd.
Wanneer ik op blad 1 het gegevens bereik instel zodat alleen rij 3 tm 9 worden meegenomen gaat het goed (grafiek 1). Maar wanneer ik het gegevensbereik doortrek naar bededen klopt de grafiek niet meer (grafiek 2).
Is het mogelijk de grafiek kloppend te houden wanneer ik een groter gegevensbereik instel dan dat er op dit moment gegevens staan? Zodat ik de categorie in cel A1 kan veranderen zonder telkens het gegevensbereik aan te passen.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje te begrijpen is :)

(het zou overigens kunnen dat mijn drop down list verdwenen is, in de lijst staan de categoriën A, B, C. Heeft iemand enig idee waarom de drop down list telkens verdwijnt wanneer ik excel afsluit?)
 
Laatst bewerkt:
Bekijk dit eens.
 

Bijlagen

  • helpmij C1988-willem.xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 44
Code:
=IF(ROW()-ROW(A$3)>=COUNTIF(Blad2!$C$1:$C$17;$A$1)[COLOR="#FF0000"];"";[/COLOR]INDEX(Blad2!A$2:A$18;SUMPRODUCT(LARGE((Blad2!$C$2:$C$18=$A$1)*(ROW(Blad2!A$2:A$18)-ROW(Blad2!$A$2)+1);COUNTIF(Blad2!$C$2:$C$18;$A$1)-ROW()+ROW(A$3)))))
=IF(ROW()-ROW(A$3)>=COUNTIF(Blad2!$C$1:$C$17;$A$1)[COLOR="#FF0000"];NA();[/COLOR]INDEX(Blad2!A$2:A$18;SUMPRODUCT(LARGE((Blad2!$C$2:$C$18=$A$1)*(ROW(Blad2!A$2:A$18)-ROW(Blad2!$A$2)+1);COUNTIF(Blad2!$C$2:$C$18;$A$1)-ROW()+ROW(A$3)))))

De cel is nu niet leeg naar er staat nu de fout melding #N/A
Via voorwaardelijke opmaak zie je dit nu niet meer
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan