• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek uitbreiden na wijzigen cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maurice1976

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2008
Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om een grafiek uit te breiden, nadat ik één enkele cel wijzig.
Ik heb al heel wat opties met 'verschuiving' etc gevonden, maar dan heeft het betrekking om een heel bereik en niet een enkele cel.

Voorbeeldje ter verduidelijking:
In een invoerblad wordt d.m.v. een keuzelijst een schoolvak gekozen b.v. rekenen. Achter de naam van een leerling wordt dan in een cel de score ingevuld (bijv. een 5).
Als ik nu het schoolvak wijzig in b.v. Taal en de inhoud van de cel waar een 5 stond, wijzig in een 7, wil ik dat beide in een grafiek terecht komen. Dus een kolom rekenen met de score 5 en een kolom taal met de score 7.
Is dit uberhaupt mogelijk????

Een groepsoverzicht heb ik al, waarbij ik via een macro de gemaakte grafiek kopier naar een wordbestand en dus geen last heb van het wijzigende invoerblad. Ook worden alle onvoldoendes anders gekleurd in de grafiek dan de voldoendes.

Maar nu wil ik er graag een individueel overzicht naast. Wie o wie weet raad????

Alvast bedankt.

Beste Maurice,

Wat jij wilt vind ik niet echt logisch want je wilt in een grafiek iets tonen dat niet in je tabel staat.
De enige mogelijke oplossingsweg is via VBA. Dat zou inhouden dat er apart een tabel wordt gemaakt (eventueel op een verborgen werkblad) aan de hand van de invoerne die je maakt. Dan moet je ook weer rekening houden met tikfouten en correcties.

Het lijkt mij daarom beter een tabel te maken met per vak een regel. Je kunt dan nog een cel maken met daarin de namen van de leerlingen en via zoekfuncties hun cijfers erbij zoeken.

Richard

Dat het niet logisch is, daar was ik zelf al achter :p

Het heeft te maken met het systeem dat ik al gebruik. Ik heb een invoerblad van 1 a4-tje groot. Dit blad kan ik uitprinten en met de hand invullen. Door een vanuit een keuzemenu een andere selectie te maken wordt mijn hele invulblad automatisch aangepast; andere opdracht, andere omschrijving van niveaus en andere foto.

Vul ik dit blad digitaal in dan wordt hier een grafiek van gemaakt met een groepsoverzicht van het op dat moment geselecteerde onderdeel. Hier kan ik weer een kopie van bewaren in word d.m.v. een macro. Alleen zou ik ook een individueel rapport willen hebben van een onderdeel of 6.

Als het om één klas zou gaan, dan zou ik het niet zo erg vinden om alles dubbel in te voeren. Maar ik heb te maken met minimaal 12 klassen (a gemiddeld 24 lln.).

Misschien dat iemand toch nog een manier weet, eventueel via VBA.

Alvast bedankt.

Post het xls voorbeeldje (zonder gevoelige informatie) wat je hebt eens.
Dat bespaart ons een hoop werk

Inmiddels heb ik via een tussenstap de oplossing gevonden.
Doormiddel van diverse macro's knip en plak ik elke keer als in een invulblad heb ingevoerd de resultaten naar een extra tab, vanwaar ik weer grafieken kan maken.

Bedank in elk geval voor het meedenken allemaal !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan