• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek van aanwezigheid in de tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChristianEvers

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2006
Hallo,

Een simpele vraag die lastig in Excel op te lossen is (voor mij althans). Ik heb een reeks werktijden die ik wil omzetten naar een aanwezigheidsgrafiek.

Bijvoorbeeld 20 mensen hebben aangegeven wat hun begintijd (kolom A) en eindtijd (kolom B) van werken is. Ik wil dan in een grafiek zien hoeveel mensen er om 7 uur aanwezig zijn, om 8 uur, 9 uur enzovoort. Dus op de x-as de tijd en op de y-as het aantal werknemers.

Kan iemand me helpen?

Groet,
Christian

Richard,

Dank voor de tip. Ik zie mogelijkheden voor een toepassing van iets dat ik niet kende. :thumb:

Groet,

Rob

Laatst bewerkt:
Beste Richard en anderen,

ik ben er nu even mee bezig geweest en loop tegen een probleem aan met de celeigenschappen. Ik krijg de data namelijk op deze manier aangeleverd: [10:30 uur], dus met het woordje uur erachter.

Dit kan ik wel weghalen met de formule [=links(..;5)] maar dan 'gedraagt' de cel zich nog steeds als tekst terwijl ik een tijd-cel wil hebben. Als ik dan celeigenschappen aanpas naar tijd [uu:mm] verandert er nog niet veel. Pas als ik dan dubbelklik op een cel, niet aanpas, en weer op een andere cel ga staan, verandert Excel de opmaak van de cel naar de opgegeven tijd-eigenschappen. Voor grote hoeveelheden data is dat natuurlijk niet te doen.

Ik heb de eerdere oplossing van Richard weer bijgevoegd, nu met de data die ik zelf wil gebruiken.

Alvast bedankt,
Christian

Bijlagen

Christian,

Deze oplossing werkt bij mij:
in J: =ALS(H2=0;"";LINKS(H2;5)*1)
in K: =ALS(I2=0;"";LINKS(I2;5)*1)
in O: =INTERVAL($J$2:$J$100;N2)-INTERVAL($K$2:$K$100;N2)

J en K moeten op tijd staan.

Groet,

Rob

Laatst bewerkt:
Dank je, dat werkt inderdaad, gewoon met 1 vermenigvuldigen dus...

Kan iemand me trouwens die Interval functie uitleggen zoals die hier gebruikt is? Want ik snap hem niet.

Ik heb namelijk het bereik vergroot (vanaf 05:00 uur tot 22:00 uur) en bij 06:00 geeft hij als antwoord "1-" en deze wordt als "-1" in de grafiek gezet.

En waarom geeft de formule als antwoord een "-" als er niets in het interval valt? Dat is toch nergens aangegeven in de formule?

Ik snap de formule gewoon niet... :confused:

Bijlagen

Christian,

Ik kom in de kolommen A en B de volgende vermeldingen tegen:
09:00 uur 07:15 uur
09:00 uur 05:45 uur
07:00 uur 07:15 uur

Daarom heb je een negatieve vermelding. Hij geeft namelijk -1, - en 1, dus - staat voor 0.

Heb je hier wat aan:
Berekent hoe vaak waarden voorkomen in een reeks waarden en geeft vervolgens een verticale matrix met getallen als resultaat. U gebruikt INTERVAL bijvoorbeeld om het aantal scores van een test binnen een reeks scores te tellen. Omdat INTERVAL een matrix als resultaat geeft, moet de functie als een matrixformule worden ingevoerd.

Syntaxis

INTERVAL(gegevensmatrix;interval_verw)

gegevensmatrix is een matrix met of een verwijzing naar een verzameling waarden waarvan u de frequentie wilt weten. Als gegevensmatrix geen waarden bevat, resulteert INTERVAL in een matrix met nullen.

interval_verw is een matrix met of een verwijzing naar de intervallen waarin u de waarden uit gegevensmatrix wilt verdelen. Als interval_verw geen waarden bevat, resulteert INTERVAL in het aantal elementen in gegevensmatrix.

Aanvullende informatie

U voert INTERVAL in als een matrixformule door eerst een cellenbereik te selecteren waarin u de resulterende frequentieverdeling wilt weergeven. Dit cellenbereik dient zich te bevinden naast de cellen die de argumenten bevatten.
Het aantal elementen in de resulterende matrix is één groter dan het aantal elementen in interval_verw. Het extra element is het aantal waarden boven het hoogste interval. Als u bijvoorbeeld drie waardenbereiken (intervallen) telt die in drie cellen zijn ingevoerd, moet u INTERVAL in vier cellen invoeren. De extra cel bevat het aantal waarden in gegevensmatrix die groter zijn dan de derde intervalwaarde.
De functie INTERVAL negeert lege cellen en cellen met tekst.
Formules die een matrix als resultaat geven, moeten als matrixformules worden ingevoerd.

Groet,

Rob

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan