• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek voor tegenstellingen op 11-puntsschaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel68

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2001
Beste formumleden,
Ook de uitkomsten van een test, wil ik vatten in een grafiek in Excel. Ik heb heel veel gezocht, maar kan het niet vinden. Wat is de bedoeling? De uitkomst van een vragenlijst leidt tot een waarde op een, ik noem het maar een 11-puntsschaal waarbij de 0 in het midden staat (neutraal), en aan de uiterste weerszijden twee tegenstellingen staan. Deze uitersten hebben beide waarde 5 (bijvoorbeeld: introvert versus extravert of: denken versus gevoel). Nu ben ik zover gekomen dat ik weet of de uitkomt links of rechts van de 0 staat en tevens weet ik de waarde hiervan. Bijvoorbeeld: introvert versus extravert: de uitkomst is "Extravert: 2,5". In totaal gaat het om 4 tegenstellingen. De vraag is: hoe kan ik dit grafisch weergeven in Excel? Ik heb voor de volledigheid een afbeelding bijgevoegd waarin nu handmatig een kruisje wordt gezet en een exceldoc met de tegenstellingen en een willekeurige uitkomst. Bij voorbaat hartelijk voor jullie hulp!Bekijk bijlage Vraag aan Helpmij.xlsResultaat in afbeelding.jpg

Beste Popipipo,
Allereerst dank voor je snelle reactie. Dit is inderdaad al een mooie mogelijkheid maar kan de uitlijning verbeterd worden of moet er dan een andere weg naar Rome worden bewandeld?

Dank je Efsix. Ziet er in eerste instantie goed uit. Om een staafdiagram zo te gebruiken, daar had ik niet aan gedacht. Een negatieve waarde (bijv. -4) kan wellicht opgelost worden met de techniek die je hebt gebruikt voor de 2e legenda... Dan maak ik van die -4 optisch een +4. Alleen: hoe doe je dat? Heb je een afbeelding genesteld in de grafiek?

ik heb twee grafieken over mekaar geplakt. de een verwijst naar de linkse labels, en de ander naar de rechtse. ik kreeg het niet voor mekaar om in 1 grafiek beide labels te presenteren. Heb zitten rommelen met een 2e as, maar kwam er niet verder mee

Het gaat helaas niet lukken met een betere uitlijning.
Toch maar een andere weg naar rome. :p

Hoi Romé,
Helaas kan ik het bestand niet openen. Ben benieuwd want ik was met de ingredienten die je gaf (delen) van grafieken over elkaar, een aanpassing is de schaal) heel ver gekomen.
gr
Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan