• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafiekbereik automatisch aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jpdodo

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2015
Ik hoop dat iemand mij met het volgende kan helpen.

Ik heb een berekeningsblad gemaakt in excel met veel data, formules en enkele grafieken.
Het bereik van de grafieken verschielt iedere keer.

Ik heb op internet een methode gevonden met verschuiving een een gedefinieerde naam het bereik van de grafiek automatisch aan te laten passen aan de hand van de tabel afmeting.
Dit werk prima: het grafiekbereik past zich automatisch aan als je een rij toevoegt..
Echter, het werkt niet als je data uit rijen verwijdert, de grafiek wordt dan niet kleiner qua bereik.
Is hiervoor een oplossing. ik heb een voorbeeld file toegevoegd met 2 tabbladen

Bijlagen

In jouw voorbeeldje staat niets dynamisch behalve een aantal namen die naar een extern bestand verwijzen en waar ik dus niets mee kan. Op zich zou het met verschuiving moeten werken. Dus graag een voorbeeldje met hoe jij het hebt toegepast. En waarom het niet werkt.

Ik heb de formule =Sheet1!$D$30:INDEX(Sheet1!$D$30:$D$1000;VERGELIJKEN(1;1/(Sheet1!$D$30:$D$1000="");0)-1) gebruikt voor de naam van de range en in de grafiek verwezen naar deze naam.

Volgens mij is het niet helemaal gelukt. Als je de 1 achter 2006 weghaalt krijg je een heel bijzondere grafiek:d

In het voorbeeldje in sheet1 geef in J1 het jaar vanaf je de gegevens wil zien en in j2 hoeveel jaar je wil vooruitkijken. In sheet2 een voorbeeldje met een draaitabelgrafiek.

Bijlagen

Beste VenA,

Ik stel uw hulp zeer op prijs.
Als ik uw file wil openen krijg ik de melding: Excel cannot open the file "...." because the file format or file extension is not valid. Verify that the file has not been corrupted and that the file extension matches the format of the file.
Zou u de file nogmaals kunnen controleren en dan sturen.

Alvast bedankt, ik kijk ernaar uit.

Dat wil ik natuurlijk wel maar er is een storing op de site waardoor bijlagen niet te openen zijn.

Nb. in sommige draadjes werkt het blijkbaar wel dus hierbij een nieuwe upload.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nu wel goed ontvangen VenA, bedankt voor de verbeteringen.
Nu werkt het foutloos, die met draaitabel ben ik nog niet bekend mee maar ik wil dat ook nog eens uitzoeken zodat ik het kan gebruiken.

Bedankt voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan