• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafieken: 2 labels x-as

Status
Niet open voor verdere reacties.

jebozoha

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 nov 2006
Hoi,

ik zal het eerst kort en bondig proberen te verklaren, als dan toch nog blijkt dat niemand er aan uit kan (kans is reëel, mijn uitleg is nogal ingewikkeld), zal ik het eens in het lang en het breed opnieuw uitleggen.
Het hele probleem is als volgt:

ik heb een grafiek gemaakt die voor verscheidene combinaties van A en B een waarde weergeeft, namelijk:
voor de combinatie 1 krijg je waarde Y1
voor de combinatie 2 krijg je waarde Y2
enzoverder voor 100 combinaties.

Nu zijn deze combinaties opgebouwd als volgt:
combinatie 1 = 100% A - 0% B
combinatie 2 = 99% A - 1% B
...
combinatie 99 = 1% A - 99% B
combinatie 100= 0% A - 100% B

Ik wil echter NIET dat de x-as mij weergeeft:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------->X
combinatie 1 - combinatie 2 - .......................................................... - combinatie 100

maar wel de combinaties zelf, dus met andere woorden dat de x-as 2 labels weergeeft: één voor A en één voor B, wat dus neerkomt op een x-as in de aard van:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------->X
A 100 99 98 97 96 95 94 .............................................................. 5 4 3 2 1 0
B 0 1 2 3 4 5 6 ..............................................................95 96 97 98 99 100

en nu de vraag: HOE DOE IK DAT: :-)
en nog concreter: hoe doe ik dat in categorieën, dus dat de x-as niet ALLE mogelijkheden weergeeft maar bvb enkel de combinatie: A100%-B0% en A80%-B20% ==> dus om de 20...

ja ik weet het...vreselijke vraag :-D Maar toch respect voor degene die het kan oplossen en mij daarmee heel erg zou helpen!

gegroet,

jeroen

ps laat mij iets weten als je meer uitleg wil hebben, ik heb nog wel een paar ideetjes dus die zal ik eens uitproberen, als ik het vind post ik het hier wel

Hoi Jeroen,

Welkom op dit forum.
Je eerste vraag zal wel luken, maar de tweede vraag zie ik niet zitten.

Richard

Bijlagen

Gevonden

oké, ongeveer een half uurtje-uurtje later heb ik het dan toch zelf gevonden. Het spijt mij voor de mensen die eerst geprobeerd hebben de vraag te ontcijferen. Voor hen die het gelukt is en toch de oplossing nog willen weten, hier komt ie:

Voor excel 97 is het heel makkelijk: je maakt een grafiek (lijn), kiest het gegevensbereik, en bij reeks is het even opletten: er staat daar "labels categorieas (X)", daarbij selecteer je de volgende twee kolommen:

A B
100 0
99 1
... ...
1 99
0 100

die uw combinaties weergeven. Excel 97 zal dan spontaan de twee labels onder de x-as zetten en zelfs herschalen (wat in mijn geval heel erg nodig is).
Als je dan de categorieën, of schaal van de x-as dus, nog wil aanpassen kan dit gewoon met rechtermuis op de x-as van de uiteindelijke grafiek. Neem het tabblad "schaal" en pas aan wat je wil veranderen.

MAAR
bij excel 2000 is het niet aan te raden :-). Als je gewoon doet wat ik hierboven heb uitgelegd krijg je op je grafiek ALLE 100 combinaties. Excel vertikt het gewoon om te herschalen of te categoriseren. Belachelijk dus...het is zelfs onmogelijk om het zelf te doen via rechtermuisknop.
Het werkt dus wel, maar het is alles behalve overzichtelijk. Tenzij je natuurlijk weinig gegevens hebt, voor 20 gegevens is het natuurlijk nog niet zo een groot probleem. maar een groter aantal zorgt voor nogal onleesbare gevolgen...

Enfin, ik hoop dat ik hiermee niet enkel mijzelf maar ook andere mensen heb geholpen. Moesten er toch nog vraagjes zijn: mail mij even en ik probeer het nog wel eens uit te leggen :).

de groeten, het is tijd voor mij om mij met wat nuttiger dingen bezig te houden

Jeroen

dankuwel richard !

zoals je ziet was ik er ondertussen ook zelf al achter gekomen. Ik ben blij dat er toch mensen zijn die aan mijn vraag uitkonden...:-)
En bij deze heeft ook u iets bijgeleerd...Excel 97 was dan toch beter als de nieuwe versie ;)

bye

jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan