Grafieken maken in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

louis47

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2008
Ik wil op basis van gegevens die berekend worden in access (5 stuks die worden dan gezet in een formulier) een grafiek maken. Op de x as komen dan de gevonden waarden in % en op de y as de hoogte van de % waarden. Ik wilde die 5 verschillende waarden "opvangen" in twee records van de database. Het gaat dan om 2 records nl de %fouten voor instellen van een instrument en de %fouten na het instellen van dat instrument. Aan de hand van die 2 records wilde ik dan de grafiek opmaken. Die %fouten staan dan in records 0% 25% 50% 75% 100% 'voor fouten' en zo'n zelfde reeks voor de 'na fouten'. Nu staan deze fouten mooi onder elkaar in een formulier maar ik wilde die ook zichtbaar maken in datzelfde formulier middels een grafiek. Hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel.
Is in access 2013.Voorbeeld Ik heb dmv berekening waarde van de '%fout voor instellen'laten opnemen in database onder VF1 = 0% VF2= 25% VF3= 50 % VF4=75% VF5=100% Stel de waardes voor 0% = 0,5 % 25 % = 0,7% 50%= 0% 75% = -0,5% 100% =0% Die procenten 0-25-50-75-100 komen op de Xas, de waarde van die % worden uitgezet langs de Y as bv -1; -0,5; 0; 0,5; 1%, op de '0' komt het snijpunt x-as en Y-as . Grafiek wordt lijngrafiek. Voor de % fout na instellen heeft dezelfde opzet. Liefst beide grafieklijnen op een grafiek. Voorheen werd zo'n calibratieformulier ook gemaakt in excel, maar we wilden nu toe naar een systeem voor alles: waar zitten de instrumenten welk fabrikaat, artikelnummer, wat voor tekening werd gebruikt enz en dus ook het calibratieformulier, alles bijgehouden in een programma.

Ik heb eerder geprobeerd op basis van de records VF1 t/m VF5 en NF1 t/m NF5 een grafiek te maken maar dat lukte niet erg. Toen las ik dat access grafieken kon maken op basis van verschillende gegevens in een record, dacht ik dmv mijn gevonden gegevens onder te brengen in 1 record mogelijk was om een grafiek te maken zoals boven beschreven.

Laatst bewerkt:
Niet helemaal; ik zou zeggen: doe er een voorbeeldje bij. Belangrijk is ook in welke Access versie je werkt, want grafieken worden niet echt meer goed ondersteund in 2010 en 2013. Microsoft wil (en ik geef ze eigenlijk geen ongelijk) dat je grafieken in Excel maakt. Dat kan dat namelijk veel beter.

Wij gebruiken grafieken in rapporten omdat die een direct interpreteerbaar beeld, perceptie van een bepaalde situatie (aangroei of daling bv ) weergeven dan cijfertjes maar in formulieren hebben we die nog nooit gebruikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan