• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

grafieken maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

berati

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2008
Ik zou graag willen weten hoe ik een aantal kolommen getallen naast elkaar met 1 keer selecteren allemaal in 1 grafiek kan zetten.
Dus ik heb bijvoorbeeld 20 metingen gedaan met verschillende x en y waardes.
Die heb ik naaast elkaar staan. Nu moet ik een voor een die 20 metingen selecteren om in 1 grafiek te krijgen. Maar ik heb het gevoel dat het makelijker moet gaan.
al die 20 metingen onder elkaar zetten met 1 rij vrij laten tussen ieder metingen dan vervolgens selecteren gaat wel . Nadeel is dat ze allemaal dezelde kleur hebben.

groetjes,

Als er één kolom met x-waarden is en daarbij een aantal kolommen met bijbehorende y-waarden is het makkelijk:
Hele blok selecteren met kolom x en kolommen y1...yN, liefst met 1 rij daarboven waarin de betekenissen boven de y-kolommen staan (voor de legenda).
Knop Grafiek invoegen klikken en de wizard volgen.

Als je per reeks een aparte kolom met x-waarden hebt en bijbehorende y-waarden, dan doe ik dat meestal als volgt:
1. Maak een grafiek aan met 1 reeks (x-kolom en y-kolom), inclusief legenda (bijvoorbeeld de cel boven kolom Y-waarden), als object in blad waarin ook de kolommen met data staan.
2. Selecteer de reeks in de grafiek.
3. Klik F2, je komt dan in de formule van de reeks.
4. Selecteer de hele formule.
5. Doe Ctrl+C (kopieren van de formule-string)
6. Enter, zodat je weer uit de formule-editor-regel bent
7. Klik naast de reeks (nu is de formule-regel leeg)
8. Nu volgende reeks maken door weer F2, of klik in de formule-regel
9. Ctrl-V (plakken van de formule van de eerste reeks)
10. Wijzig het laatste cijfer van de string van 1 in 2 (dit is het reeksnummer in de grafiek)
11. Enter, ga naar stap 7 voor reeks 3 etc.
Als je dit een paar keer doet (van stap 7 tot 11), dan heb je een serie curves die echter nog allemaal hetzelfde zijn.
Selecteer de grafiek en klik met het pijltje omhoog totdat je de eerste reeks geselecteerd hebt, dit kun je zien aan het laatste nummer van de formule.
Klik nogmaals pijltje omhoog, dan krijg je reeks 2.
Sleep de gekleurde rand om de x-kolom naar de juiste x-kolom van reeks 2, doe hetzelfde voor de y-kolom, en de legendacel.
Klik weer pijltje omhoog, nu heb je reeks 3 te pakken (zie laatste cijfer in de formule)
Sleep de randen om de x- en y-kolommen naar de juiste data-bereiken.

Het lijkt misschien een heel verhaal, maar als je enige handigheid krijgt, gaat het vrij snel met veel toetswerk (F2, Ctrl-C, Ctrl-V, pijltje omhoog)

Zorg dat je eerste reeks lang genoeg is, dan hoef je dat later niet te groter te maken.

Andere optie is automatiseren met macro, maar dat is pas rendabel bij heel veel reeksen of heel veel grafieken, tenzij iemand op dit forum al wat code heeft...

Groet.

Daan 108,

Ik heb het geprobeerd ....maar het duurt even langs als mijn methode.

doch hartelijk bedankt....het is fijn om te weten dat er iemand is die je te hulp schiet als het nodig mocht zijn.:thumb:

mvg,

Berati

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan