• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafieken

Status
Niet open voor verdere reacties.

FlipBabe

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2008
Hallo, ik heb enkele probleempjes in Excel dus, ben bezig met een cursus... Die is jammer genoeg niet altijd even duidelijk.

Probleem 1: Ik wil een gemiddelde in mijn kolomgrafiek, dit door middel van een lijn. 'k Heb het al geprobeerd met zo'n trendlijn, maar dat wil me precies niet lukken...

Probleem 2: Voorwaardelijke opmaak met datums. Het zijn allemaal datums in de trend van: 25-07-2004
Dan vragen ze bv om de woensdagen te laten opvallen, of de vakantiemaanden. Of datums van dezelfde maand als deze dat we nu zijn.

Kortom voorwaardelijke opmaak, datums en ikzelf gaan niet samen blijkbaar...

Probleem 3: Formules ivm vandaag, zo heb je een reeks datums en de datums die matchen met vandaag moet er OK staan en anders niks. Hoe zit dat met die jaartallen?
Het lukt bv voor de datum 8juni, maar ik vind het maar niet als er een volledige datum er bij komt kijken, zoals deze van vandaag.

'k Hoop dat het wat duidelijk is... Blijkbaar niet zo easy als ik dacht...

Probleem 2: Voorwaardelijke opmaak met datums. Het zijn allemaal datums in de trend van: 25-07-2004
Dan vragen ze bv om de woensdagen te laten opvallen, of de vakantiemaanden. Of datums van dezelfde maand als deze dat we nu zijn.

in voorwaardelijke opmaak als formule
* voor de woensdag =(weekdag(celadres;2)=3) en je opmaak kiezen
* voor vakantiemaanden (juli en augustus = 7 en 8 ) =(of(maand(celadres)=7;maand(celadres)=8)) en je opmaak kiezen
* voor huidige maand =(maand(celadres)=maand(nu())) en ook weer je opmaak kiezen

Probleem 3: Formules ivm vandaag, zo heb je een reeks datums en de datums die matchen met vandaag moet er OK staan en anders niks. Hoe zit dat met die jaartallen?
Het lukt bv voor de datum 8juni, maar ik vind het maar niet als er een volledige datum er bij komt kijken, zoals deze van vandaag.
=als(en(maand(celadres)=maand(nu());dag(celadres)=dag(nu()));"ok";"niet OK")

in voorwaardelijke opmaak als formule
* voor de woensdag =(weekdag(celadres;2)=3) en je opmaak kiezen
* voor vakantiemaanden (juli en augustus = 7 en 8 ) =(of(maand(celadres)=7;maand(celadres)=8)) en je opmaak kiezen
* voor huidige maand =(maand(celadres)=maand(nu())) en ook weer je opmaak kiezen

=als(en(maand(celadres)=maand(nu());dag(celadres)=dag(nu()));"ok";"niet OK")

Ok, die laatste werkt perfect! Dank u wel, maar die andere van voorwaardelijke opmaak, daar lukt niks jammer genoeg

exap2.jpg

Hallo FlipBabe,

Probeer je nu in tenminste twee nieuwsgroepen je vragen beantwoord te krijgen?
Ik kom ze namelijk ook tegen in de excel nieuwsgroep bij microsoft.

Groeten
Thoralf

Hallo FlipBabe,

Probeer je nu in tenminste twee nieuwsgroepen je vragen beantwoord te krijgen?
Ik kom ze namelijk ook tegen in de excel nieuwsgroep bij microsoft.

Groeten
Thoralf

Ja, kwestie van zo vlug mogelijk reactie te krijgen. Is toch niks mis mee? Is op hetzelfde tijdstip gepost, dus niks te maken met goede commentaar of slechte...

Was gewoon als zekerheid... 'k Vind het al leuk als ik reactie krijg van mensen die me willen helpen...

EDIT: Heb eventjes de oefening toegevoegd waarover jij het hebt... Zo heb ik hem gekregen, ik heb enkel de andere vakken verwijderd van de grafiek. Nu moet ik dus nog enkel dat gemiddelde van Duits erop krijgen en ik weet nu niet of ik dat gemiddelde mag berekenen bij m'n gegevens...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ja, kwestie van zo vlug mogelijk reactie te krijgen. Is toch niks mis mee? Is op hetzelfde tijdstip gepost, dus niks te maken met goede commentaar of slechte...

Flip

Helpers zijn over het algemeen niet geneigd om te helpen als jij niet de moeite neemt om een link te geven naar andere forums waar die vraagt staat.

http://www.microsoft.com/communitie...8d0-b02b-a756cc4441f5&lang=nl&cr=BE&sloc=&p=1

Plaats in die NG topics tevens een link naar hier. Anders doen helpers dubbel werk.

Wigi

Hallo FlipBabe,

Zet in blad1, cel H1 de tekst Gem Duits
Zet in H2 de formule =GEMIDDELDE($D$2:$D$16)
en trek deze door naar H16
Ga naar blad Grafiek1, rechtsklik in het witte gebied boven de legenda Duits en kies voor Brongegevens.
Kies het tabblad reeks en dan toevoegen
Selecteer de inhoud van het vak Waarden: en klik vervolgens op Blad1 en selecteer de cellen H2:H16, zet achter Naam: Gemiddelde en klik vervolgens op OK.
Rechtsklik nu op een kolom van reeks 1 en kies voor grafiektype en kies vervolgens voor een lijn grafiek. Je kunt vervolgens de lijn in de grafiek rechtsklikken en kiezen voor gegevensreeks opmaken en vervolgens een lijndikte en kleur kiezen.

Ik hoop dat je er nu uit komt
Groeten
Thoralf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan