• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafieklijn begrenzen zonder de nog komende maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
De brontabel wordt dagelijks bijgewerkt met dagwaarden.
De bijbehorende grafiek laat het verloop zien van de maandelijkse waarden.
De grafieklijn wil ik niet doortrekken (naar nul) voor de nog komende maanden.
In het bijgevoegd voorbeeld is reeks 1 de gewenste oplosssing.

Hiervoor dacht ik dat de reekswaardenbereik van de reeks (reeks 1) variabel te kunnen maken met een bereik van maand 1 (januari) t/m de huidige maand (juli)
In de cellen C13 t/m D17 staan formules en kunnen niet leeg zijn. Een voorwaardelijke invulling als... dan "" wordt niet gezien als leeg.

Is hier een oplossing voor ?

Bijlagen

Voor de reeksen 1 en 2 kun je gebruik maken van dynamische ranges:

=VERSCHUIVING(Blad1!$C$6;;;AANTAL.ALS(Blad1!$C$6:$C$17;"<>"))

Zie bijgaand voorbeeld met de "benoemde bereiken" (named ranges) Reeks1 en Reeks2.
Zodra je een nieuwe waarde aan een van beide reeksen toevoegt wordt de grafiek aangepast.

Bijlagen

@AHulpje, bedankt voor je voorstel.
Echter dit is niet helemaal wat ik nodig heb. De tijdas moet niet dynamisch zijn en dus doorlopen tot einde jaar.

Kies "As opmaken" en toets bij "Grenzen", "Maximum" de waarde 1-12-2022.

Voor mijn situatie: Bijna goed. Met een max waarde van 31-12-2022 voldoet je oplossing volledig. Bedankt.
In de tussentijd had ik een andere oplossing (compromis) gebaseerd op die van jouw door een horizontale grafieklijn toe te voegen- (Reeks 3) met 0-waarden van jan t/m dec. (=X-as)

Ik constateer dat dynamische range niet in mijn formulelijst voorkomt (werkt wel in voorbeeld)
Ik wil er meer over weten. Waar kan ik dat in Excel vinden?

Ik heb te vroeg gejuicht.
De niet gevulde cellen zijn niet leeg maar bevatten een formule met voorwaarde waarvan het resultaat nul kan zijn.
Hiermee het de Verschuiving geen rekening.

Bijlagen

Dan zou dit een oplossing kunnen zijn:
=VERSCHUIVING(Blad1!$C$4;;;AANTAL.ALS(Blad1!$C$4:$C$15;"<>0"))

Maar als er toevallig echt nul uit de formule komt wordt die waarde niet weergegeven.
Is het een optie om de formule een "lege" waarde te laten opleveren?

Een lege waarde met in de formule "" wordt niet gezien als lege cel. Helaas.
Ik denk dat gezocht moet worden met verschuiven kijkend naar de maand in de datum.
bv. als maand(cel) <= maand(vandaag() dan verschuiven met het maandgetal uit maand(cel) ??

Dat is een goed idee:

=VERSCHUIVING(Blad1!$C$4;;;MAAND(VANDAAG()))

en

=VERSCHUIVING(Blad1!$D$4;;;MAAND(VANDAAG()))

Tjakka ! werkt na een kleine optimalisatie
=VERSCHUIVING(Blad1!$C$4;;;MAAND(VANDAAG())+1)
en
=VERSCHUIVING(Blad1!$D$4;;;MAAND(VANDAAG())+1)

@AHulpje. Samen sterk. Hartelijk dank voor je inspanningen en brengen van de juiste oplossingsrichting :thumb::thumb::thumb:

Als je office 365 hebt kun je beter filter gebruiken ivm volatiliteit van VERSCHUIVING

Code:
=FILTER($C$4:$C$15;MAAND($B$4:$B$15)<=(MAAND(VANDAAG())+1))
en
=FILTER($D$4:$D$15;MAAND($B$4:$B$15)<=(MAAND(VANDAAG())+1))

Bedankt voor het advies maar ik draai onder Office 2021 NL

Office 2021 heeft die functie ook! :)

Ontwikkelingen staan niet stil.
Het voorbeeld heeft het nadeel dat de grafiek in een ander jaar te bekijken dan het jaar(nu()) er niets meer te zien valt.
In bijlage is dat opgelost. Daarvoor is wel nodig dat er in een cel de datum van opmaak vermeld staat ($D$2)

Bijlagen

@jJEC.

De constructie met FILTER werkt fijn. Is ook wat eenvoudiger in te brengen. De aanpak blijft dezelfde.

De ontkoppeling met het huidig jaartal zoals verwerkt in Dynamische Range_3 werkt ook met FILTER

=ALS(JAAR(NU())=Historie_data!$A$3;FILTER(Historie_data!$C$4:$C$15;MAAND(Historie_data!$B$4:$B$15)<=(MAAND(VANDAAG())));FILTER(Historie_data!$C$4:$C$15;MAAND(Historie_data!$B$4:$B$15)<=(12)))

en

=ALS(JAAR(NU())=Historie_data!$A$3;FILTER(Historie_data!$D$4:$D$15;MAAND(Historie_data!$B$4:$B$15)<=(MAAND(VANDAAG())));FILTER(Historie_data!$D$4:$D$15;MAAND(Historie_data!$B$4:$B$15)<=(12)))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan