• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiektype: Bel

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 dec 2006
Hallo,

Ik lees hier al een tijdje mee, en met succes, want meestal vind ik het antwoord op mijn vragen vrij snel. De vraag die ik nu wil stellen kon ik nog niet ergens terugvinden dus of hij is nog nooit gesteld of ik heb niet goed gezocht.
In ieder geval hoop ik dat iemand me kan helpen.

Mijn werkgever heeft 45 locaties die maandelijks ‘gescoord’ worden op het gebied van marge en kwaliteit. Deze indeling heb ik al volautomatisch in excel zitten. Als voorbeeld heb ik hieronder de maand november neergezet:

Kwadrantpositie Aantal
topper 16,00
marge 8,00
kwaliteit 13,00
help 8,00
totaal 45,00

Nu wil ik deze indeling (automatisch) grafisch weergeven in een grafiek van het type ‘Bel’. De matrix ziet er als volgt uit:

kwadrant.jpg

Het is de bedoeling dat hierin 4 bellen (1 per kwadrant) komen te staan met het aantal vestigingen erbij. De grootte van de bel moet relatief zijn, dus de bel met 16 locaties ongeveer twee keer zo groot als die met 8.

Mijn vraag is kort: is dit mogelijk!?!? Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Wouter

Ik vind het zelf nogal onlogisch om hiervoor een belgrafiek te maken. Een belgrafiek gebruik je eigenlijk wanneer je 3 dimensies wilt weergeven in een diagram. Ik snap daarom ook je assenverdeling niet helemaal. Je geeft op de y-as kwaliteit aan, maar kwaliteit is geen factor die je 4 dingen hebben. Dus wat is het nut. Als je alleen de grootte van iets wilt aangeven dan lijkt me een staafdiagram veel inzichtelijker.

Ik heb wel een belgrafiek voor je gemaakt die werkt met zover ik je vraag begreep. Hij is niet automatisch, maar dat is natuurlijk altijd via een macro wel zo te maken. De basis van hoe je dit maakt is dat je elke bel als een eigen grafiek moet toevoegen in het diagram.

Bijlagen

sorry voor de late reactie; ik heb je bestand wel gedownload maar nog niet hier teruggekoppeld. het is inderdaad ook geen logische grafiek. het is namelijk onderdeel van een verbetertraject van de directie waarin ze willen tonen wat de beweging is van het aantal locaties (dus als het goed is steeds meer toppers en steeds minder help-locaties). de plaats van de bel is afhankelijk van of een locatie beter of slechter scoort dan gemiddeld (vergelijkbaar met de boston matrix, misschien ken je die wel, met stars, cash cows enz enz).

voor het aanmaken van de relatieve grootte is je bestand erg bruikbaar; dankjewel!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan