Grafisch probleem (bureaublad, video's...)

• Onderwerp starter Onderwerp starter pfoe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pfoe

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Ik heb sinds een paar weken een grafisch probleem. Ik was aan Far Cry 3 aan het spelen en het scherm deed plots wat gek. Game afgesloten en toen zag mijn desktop er zo uit:

http://i.imgur.com/XmHfqyu.jpg

Verder geen problemen meer gehad met het spel, maar sinds een dag of drie ziet mijn desktop er vaker zo uit. Meestal heb ik net een video bekeken. Enorm vervelend, vooral omdat het tot ergere problemen leidt als ik de pc niet opnieuw opstart. Twee keer een BSOD gehad, chrome die plots vreemd begint te doen (de helft van het scherm scrollt plots niet mee of hij blokkeert helemaal). Het AMD vision engine control center kan ik wel openen, maar ik kan er niets in doen.. Die symptomen zijn er dus alleen als dat raar patroon mijn beeldscherm overneemt. Ik ziet het ook overal, alleen is het duidelijker bij bepaalde kleuren of bewegende beelden.

Het eerste blauwe scherm was iets met memory_management, het tweede irql_not_less_or_equal. Voor de zekerheid memtest eens laten lopen, maar die geeft geen fouten aan. Drivers van videokaart zijn up to date.

Hoe los ik dit probleem op?

Ter info:
AMD Phenom II X4 955 3.2GHz HT 8MB AM3 BE Box
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P AMD 790X, SATA2 RAID
MSI Videokaart PCI-e Radeon HD4890 OC 1GB DDR5 2xDVI/HDCP
Windows 7 home premium x64

Nu doet chrome het weer, ook al zie ik geen vreemde patronen.. Chrome opnieuw starten haalt niks uit.

edit: weer blokkeren, weer bsod.. Bij het opstarten deed ie een schijfcontrole en heeft hij een paar dingetjes hersteld.
drivers opnieuw geïnstalleerd voor videokaart. Sindsdien geen problemen meer gehad.. (Deze namiddag kwam er maar geen einde aan.)
Nu afwachten of het probleem zich nog voordoet.

edit 2
jawel hoor. Spelletje geprobeerd, maar plots patroon met groene vierkantjes en toen viel het beeldscherm uit. Wel, hij gaf aan dat er geen input meer was. Er is dus iets mis met de videokaart wellicht. Wat nu?

Laatst bewerkt:
Online software gaat het dan om.
of je een game speelt, of torrent programma gebruikt, ga eens na of bij alles wat je offline doet ook deze fout veroorzaakt.
Bij een ander soortgelijk geval met u torrent was het zo dat er via een dll bestand via het programma u torrent verkeerde geheugen adressen werden gegeven aan de driver waarna een BSOD kwam.
irql_not_less_or_equal (klik)
Dus het is geen verkeerde driver, het is de software die verkeerde info stuurt naar de driver.
Die driver communiceert dan die info naar de hardware waar de fout optreedt.
Zou de driver zelf niet ok zijn zou je het constant hebben, nu is het zo dat de fout optreedt tijdens een programma.
En die info komt uit een dll bestand, waar je dan in de foutmelding weinig over lezen zal.
Je kan uiteraard nog even in het logboek (=C:\WINDOWS\system32\eventvwr.msc) kijken, misschien zie je daar welk programma de dll startte (de fout veroorzaakte).
In het logboek kijken, handig is het dan als je de datum en tijd weet van de gebeurtenis die je aan het zoeken bent.
Een dll bestand kan niet zelfstandig starten, deze heeft altijd een uitvoerbaar bestand nodig zoals een exe.

In ieder geval heb je te maken met software die foute info stuurt naar de driver m.b.t. het geheugen.

Laatst bewerkt:
Ik heb de logboeken even bekeken, maar ben er niet erg veel wijzer van geworden. (Dat ligt misschien gewoon wel aan mij).
Er zijn nog twee andere BSOD's opgedoken: page fault in nonpaged area en bad pool header.

Vandaag had ik ook grafische problemen nog voor de pc in windows zat. Ik raakte niet eens in veilige modus zonder problemen. In windows werd het scherm zelf helemaal groen en rood.

Ik kan wel even testen of het beter gaat als hij niet verbonden is met het internet.

Alvast bedankt voor je hulp!

edit: ook als er geen internetverbinding is, komen er problemen. Mapje geopend en hop. Ik heb onmiddellijk op afsluiten geduwd, maar toen kwam er een BSOD. (0X0000007F voor zover ik kan lezen). Gegevens verzamelen voor de crash dump lijkt niet eens te lukken. Reset ingeduwd en nu blokkeert hij net na boot.

Laatst bewerkt:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA geeft aan dat de door software gevraagde data niet in het geheugen aanwezig was.
de regel bad pool header wijst op geheugen fouten.
Heb je een windows dvd?
Kan je nog in de bios komen?
start de windows dvd, ga naar repareren, als je in het scherm komt waar je kan kiezen gebruik dan memtest.
Laat deze een uur of 6 lopen en kijk of er fouten uit komen.
weet je hoe je met geheugen modules om kan gaan in de computer zelf?

En hoe was de beveiliging? ik ga nu niet direct van een virus uit omdat je geheugen problemen geeft.
Mocht je geheugen goed door de memtest komen, dan geef maar vast aan hoe je beveiligd was.
Succes, heb je geen windows dvd kan je memtest downloaden.
http://hcidesign.com/memtest/download.html

En als je toch in de bios bezig bent check dan je Master Boot Record Virus Protection, of die op enabled staat, staat los van dit probleem maar als je er toch bent...

Laatst bewerkt:
Net in de bios geweest, maar geen Master Boot Record Virus Protection gevonden..

Ik probeer nu memtest via de dvd te starten. Gisteren nog 3u getest met memtest86+ zonder fouten, maar da's wellicht niet lang genoeg om zeker te zijn.

Ik heb eerder al problemen gehad met geheugenmodules. Had een uitbreidingssetje gekocht - had 2x2GB zitten en uitgebreid tot 4x2GB. De nieuwe reepjes bleken defect. Met het vervangingssetje lukte het wel.

Ik gebruik Avira als antivirus en Comodo als firewall. Het is al een hele tijd geleden dat ik nog een ander programma heb laten scannen zoals malwarebyte's anti-malware. Tja, als je geen klachten hebt, verlies je dat sneller uit het oog.

Geheugentest is gestart. Ik breng later op de dag wel verslag uit.

Pc is na een uur of twee vanzelf opnieuw opgestart, hij gaf geen fouten aan.
Opnieuw begonnen met memtest86+ en ook nu klopt het beeld niet helemaal..

memtest 86 is voor 32 Bit systemen, memtest 64 voor 64 Bit.
Maar je geheugen lijkt dus OK.
En vertel eens wat over Avira, die kan je gratis downloaden zag ik, en die commodo firewall, die is nu samen met windows firewall actief?
Aangezien windows firewall standaard in de services is ingeschakeld, je wanneer je een andere firewall er bij installeerd deze niet uitgeschakeld is als je dat zelf niet doet.
C:\WINDOWS\system32\services.msc

Avira moet ook up to date zijn, op de sites van de AV makers zelf zijn ze altijd de beste he, dat is hun mening er over.
Op de site http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus zie je dus ook marketing.
mooi plaatje mooie vrouw, en hun zijn SIMPLY THE BEST (Tina Turner)

Gratis antivirus, Lees deze ook eens:
http://www.consumentenbond.nl/test/...re/virusscanners/avira/free-antivirus/reviews
of heb je een betaalde versie?
Bij de berichtgevingen vertellen de meeste er niet bij of het de gratis versie of de betaalde is.

Mochten er virussen op je pc staan, betekend dit dat die langs de firewall zijn gekomen.
Ze zijn niet geblokkeerd op het moment dat die binnen kwamen, dat kan altijd gebeuren met zero day virussen, maar niet met bekende virussen waar updatedefinities voor geschreven zijn voor je AV programma.
Daarom zal ik zelf altijd een volledig programma gebruiken, met AV en firewall in 1, dat werkt beter samen, en ook dan moet je geen 2 firewall's geladen hebben, 1 goeie is genoeg.

Laatst bewerkt:
Over memtest: ik had er nochtans op gelet bij het downloaden. Nergens iets gezien van een 64-bitsversie. Maakt dat ook een verschil buiten windows?

Ik heb windows firewall uitgeschakeld, aangezien twee firewalls tegelijk draaien inderdaad nergens voor nodig is. Jaren geleden heb ik nog een betaalde versie van Norton gebruikt - nog voor ik deze pc had - en ik vond het eerlijk gezegd nogal duur. Ik heb ook nog AVG gebruikt en ben uiteindelijk bij Avira terechtgekomen. De gratis versie. ;) Ik had er nog geen last van ondervonden, maar dat zegt natuurlijk niet erg veel. Elke dag een update, dus dat is niet mis. Het is niet zo eenvoudig te bepalen of het nu echt een betrouwbaar programma is. (De website van Avira is inderdaad pure marketing.) Drie sterren is niet super.. Een paar ontevreden gebruikers die hem niet geïnstalleerd krijgen en dergelijk, maar over het algemeen valt het nog wel mee, dacht ik. Mocht ik overschakelen op een betaalde versie, firewall en antivirus in één, welke zou je me dan aanraden?

Ik ben Malwarebytes Anti-Malware eens aan het laten scannen, voorlopig scant hij rustig verder. Al 16 objecten gedetecteerd na 23 minuten, dat begint op te lopen. Wat kan ik nog doen?

Laatst bewerkt:
Je bent van norton afgestapt omdat je die te duur vond.
Nu weet ik uit ervaring dat Norton een erg goeie en betrouwbare is.
Meer kan ik er niet van zeggen.
Ik kan je alleen zeggen dat Gratis niet bestaat.
Alle gratis AV's zijn opstapjes voor de betaalde versies.
Het ligt dan ook aan je internet gebruik.
En inderdaad is norton duur als je al die prijzen ziet, toch lukt het mij elk jaar weer om onder de 50 euro per jaar voor 3 pc's de beste norton versie te kopen.
Je moet vooral goed opletten, ik zag in een winkel (ik noem geen namen) norton 360 premium staan met 3 verschillende prijzen, 44,95 69,95 en 79,95.
ik heb een tijdje staan turen op de dozen om verschil te kunnen ontdekken, toen kwam de verkoper en die kon me ook niet vertellen waarom dezelfde versies van norton 3 x met verschillende prijzen in de winkel stond.
die van 44,95 die ik kocht kon ik zo vanaf de cd installeren, geen upgrade dus, heel apart.

Nu zit je met deze meuk, scan door want je hebt nog wel even wat te doen er mee.

je typte:
Al 16 objecten gedetecteerd na 23 minuten, dat begint op te lopen.

doorscannen en proberen zo veel mogelijk te verwijderen, niet meer online gaan tot alles schoon is en je weer goed beveiligd bent.
Succes.

Laatst bewerkt:
Ik heb gescand met m'n antivirus, malwarebytes anti-malware, superantispyware en wel meerdere keren. Een paar dingetjes verwijderd, maar het probleem blijft zich voordoen, ook al blijf ik offline. Wat nu gedaan?

Dat zou wel een schone zet zijn inderdaad.
Hoeveel partities heeft je hdd intern?
Je zou windows op een andere partitie kunnen installeren als die genoeg ruimte heeft, je kan dan daarna nog bij al je bestanden.
Bij toegang geweigerd fouten kan ik je dan helpen met tabblad beveiliging.

Helaas heb ik die niet ingedeeld in partities. Ik heb wel een tweede harde schijf met meer vrije ruimte dan de andere groot is. Dat is toch al een beetje handiger dan slechts één harde schijf met één partitie

Ik zal dus moeten formatteren. De schijf is 640 gig groot. Hoe groot maak ik dan de partitie voor windows? En hoe zit het dan met toepassingen installeren en de gebruikersmap met documenten en zo? Die documenten kan je natuurlijk overal opslaan, maar kan je toepassingen overal installeren zonder problemen?

Ik ben nog wel even zoet met uitzoeken welke bestanden ik zeker niet kwijt wil. Nog een geluk dat de pc zich in veilige modus nog een beetje gedraagt.

Laatst bewerkt:
Je kan als je windows installeert de grootte daarna veranderen in schijfbeheer in windows 7.
Dus installeer windows op die schijf van 640 GB, en verklein die daarna tot rond de 100 GB
Heb je die 2 schijven zelf in je pc gezet?

Op de volgende manier kan je dat doen.
als je de andere schijf afkoppelt (let op master/slave/single instellingen) waar windows nu opstaat, en windows op die andere schijf installeerd, heb je op beide schijven boot bestanden staan.
Als je dan daarna de oude schijf weer aansluit is afhankelijk van welke schijf opstart in de bios, dus welke van de 2 op first boot staat.
Want dan kan je zonder de boot te verliezen eventueel de oude partitie formateren nadat je belangrijke data daarvan veilig hebt gesteld.

Installeer je windows zonder de schijf met de oude windows af te koppelen, zal op die partitie de enige boot staan, formateer je die dan zal je de boot moeten herstellen.

Alles hierover kan je HIER lezen.
Dus in schijfbeheer kan je rechtsklikken op het station waar windows op is geinstalleerd en klikken op Volume verkleinen...

Hoe je in je nieuwe windows volledig machtiging kan krijgen over je oude partitie kan je HIER lezen

Laatst bewerkt:
De eerste schijf, dus die met windows op, die van 640 GB, heb ik zelf niet in de pc gezet. Ik heb toen het systeem laten assembleren. ;)
De tweede harde schijf heb ik er zelf ingezet. Ik ben vergeten waar precies, maar dat kan je in de bios ook raadplegen he?

Ik ben even in de war. Stel nu dat ik windows installeer op de tweede schijf. Die schijf is iets trager, dus ik veronderstel dat die minder ideaal is om je os op te zetten. Of is het de bedoeling dat het een tijdelijke installatie wordt die me dan helpt om alle gegevens op de eerste schijf veilig te stellen, te formatteren, in partities in te delen en dan uiteindelijk windows erop te installeren? En dan de tijdelijke windows op de tweede schijf weer verwijderen?

En als ik dan bezig met het overzetten van bestanden moet ik machtiging krijgen over de oude windowsinstallatie, want daar kan je niet zomaar in met verkenner vanuit een andere installatie?

Of kan ik dan eventueel de tijdelijke installatie houden als back-up? Kan ik daar ook een partitie voor maken zonder te formatteren?

Laatst bewerkt:
Hoe groot is de schijf dan waar windows nu op staat?
En maak je niet druk over ergens waar je niet zo maar in kan met verkenner, ik kom overal in.
Daarom gaf ik je ook deze link (KLIK)
Deze link kan je lezen om van een andere partitie volledige machtiging te nemen.
dat moet je nooit uitvoeren op de partitie C: die is opgestart, want dan zou windows beveiliging problemen op gaan leveren in het gestartte systeem.
Ik weet alles van machtigingen, dus daarmee kan ik je altijd helpen.

Als de schijf waar windows nu op staat meer dan 120 Gb is is het ook geen probleem.
Dus vertel maar hoe groot die is dan zullen we eens kijken.

Laatst bewerkt:
Voor alle duidelijkheid:

Windows staat geïnstalleerd op de c: schijf die 640 GB groot is
er is ook een d: schijf voor data van 2 TB groot

edit:
Vandaag veel vrije tijd, dus ik ben begonnen met het backuppen van gegevens (documenten, favorieten, drivers downloaden).
Op de c:\ schijf is nu 112 GB beschikbaar. Ik kan dus het volume verkleinen en een partitie van 100 GB voor een windowsinstallatie maken, klopt dat? Of moet ik de c:\ schijf toch formatteren voor dat mogelijk is?

edit 2:
Mij lijkt het voorlopig het eenvoudigst om gewoon windows te installeren op de c:\ schijf. Een 'schone' installatie, dus c:\ formatteren bij de installatie. Dan kan ik ook meteen twee partities maken.

edit 3:
Windows opnieuw geïnstalleerd. Grafische problemen blijven. Zou de videokaart hier de oorzaak niet van zijn?

edit 4:
De videokaart lag inderdaad aan de basis van dit probleem. Bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan